Gå til sidens hovedinnhold

Milliardjafs fra Storebrand

Idar Kreutzer har vært på svensketokt og blar opp over 15 milliarder kroner.

Finanskonsernet kjøper seg større. Nå sluker de pensjons- og livsforsikringsselskapet SPP for 15,3 milliarder korner.



Selger er Handelsbanken. Idar Kreutzer & co er blir det de kaller den lendende aktøren innenfor livsforsikring og pensjon i Norden etter dette kjøpet.



- En sammenslåing av Storebrand og SPP vil skape den leden de livsforsikrings- og pensjonstilbyderen i Norden med proforma premieinntekter for 2006 på 27 milliarder kroner, skriver Storebrand i en børsmelding.



På pengetokt

Både Kaupthing og Gjensidige er informert på forhånd.



For å finansiere kjøpet må Storebrand på tokt etter penger. Totalt skal de hente inn 13,6 milliarder kroner hvorav mellom 9 og 10,7 milliarder kroner skal komme inn i form av en fortrinnsrettet emisjon. Rundt 4,6 milliarder kroner skal komme inn som følge av lånopptak. Kursen i emisjonen er ikke garantert. Det er de utenlandske meglerhusene JP Morgan og UBS som er hentet inn som tilretteleggere.



Utvidet samarbeid

Selv om Storebrand blar opp flerfoldige milliarder er de forberedt på å bruke mer. De har samtidig inngått en toårig opsjon på å overta Handelsbankens gjenværende tjenestepensjonsvirksomhet i Handelsbanken Liv.



- Dette er en riktig bra transaksjon for alla parter, sier Handelsbankens konsernsjef Pär Boman.



Den svenske toppsjefen sier at de ikke er tilfeldig at de valgte å selge til Storebrand.



- Framtidig pensjonstrygghet er noe som må håndteres med stor forsiktighet. Derfor var rett kjøper viktigere enn noe annet. Det som er best for kunden har alltid fortrinnsrett i Handelsbanken.



Milliardgevinst

Handelsbanken har også all grunn til å være fornøyde. De sitter igjen en gevinst på fire milliarder svenske kroner.



- SPP har en unik posisjon innen svensk tjenestepensjon, som det eneste selskapet med virksomhet innen samtlige markedssegmenter. I SPP finns en dyp og bred kompetanse og selskapets medarbeidere er derfor en meget sentral del av transaksjonen. De er veldig velkomne inn i vårt konsern, og de kommer til å bli en fantastisk forsterkning for vår satsning på det svenske markedet, kommenterer konsernsjef Idar Kreutzer i Storebrand.

Reklame

Her får du tak i valpekalenderen 2021