(SIDE2): Mira Craigs nyeste singel «I'm The One» ble nylig lansert med brask, bram og rykende fersk Ray Kay-video. Men inntil nå har ikke låta kommet seg inn på verken VG-lista Topp 20 eller Hit 40-lista over de mest spilte låtene på radio.

- Negativ opptakt
Tidligere Idol-dommer og redaktør i FaroJournalen Asbjørn Slettemark er ikke i tvil om at dette er noe Mira bør bekymre seg for.

- En artist som Mira Craig er veldig avhengig av å ha hits, og da mener jeg både radio- og salgshits. Hun trenger låter som når ut til publikummet sitt, og når hun ikke klarer det med «I’m The One», blir det en negativ opptakt til albumslippet.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

- Har ikke pirret nok
Slettemark tror det er flere årsaker til at «I'm The One» ikke har slått an hos platekjøperne.

- Låten er kul nok, den. Men det er jo tydelig at den ikke har pirret nok, verken hos radiostasjoner eller platekjøpere. Når en artist som får så masse oppmerksomhet som Mira ikke greier å selge plater, er det nok et tegn på at folk ikke er interesserte. Det er jo ikke akkurat slik at hun ikke har fått plass i media, sier Slettemark.

Faro-redaktøren tror tvert imot at det kanskje har blitt litt for mye eksponering i forkant av singelslippet.

- Det minner meg litt om det som skjedde med det andre albumet til Tone Damli Aaberge. Man blir så vant til å se Mira i media at man ikke helt får med seg at hun er ute med ny musikk. I det siste har hun jo pratet mye om solbriller og alt mulig annet enn musikken sin, og kanskje blir det litt for høy rød løperfaktor. Det signaliserer ikke at hun er i mediene for å selge musikk, og dermed går det kanskje folk litt hus forbi når hun faktisk har en ny låt å by på, sier han.

- Mangler finessen
Musikkredaksjonene i NRK Radio later til å være enige med Slettemark i at låta ikke pirrer nok. Verken P1 eller P3 har «I'm The One» på sine spillelister denne uka, og konstituert musikksjef i NRK P3 Wolfgang Wee forklarer hvorfor.

- Vi synes rett og slett ikke den var bra nok. Personlig synes jeg den mangler finessen hun hadde på de første par singlene sine. Men vi har hatt låta opp til vurdering og fant ut at den egner seg bedre på NRK mP3, sier han til Side2.

Ikke avhengig av norsk radio
Frank Bakke i Bonnier Amigo, som tar seg av distribusjonen for Mira Craig, er totalt uenig i Slettemark og Wees synspunkter.

- Situasjonen nå er slik det alltid har vært med Mira. Hun har aldri hatt noe særlig radiospilling av singler. Det nærmeste vi kommer er at hun hadde en på svak rotasjon på P3. Det er bare å se på statistikken. Mira har solgt mye plater og holdt masse konserter uten å være avhengig av norsk radio. Dette vil sannsynligvis skje denne gangen også. Husk på at vi solgte 10 000 mobiltelefoner med hele plata hennes og 10 000 til av selve skiva, sier han til Side2.

Artikkelen fortsetter under bildet

Sammenligner med U2
Bakke trekker også fram U2s fravær på Topp 20-lista før de gikk rett til topps på albumlista da de slapp «No Line On The Horizon».

- Jeg sier ikke at Mira er like stor som U2, men det viser at det går faen meg an. Metallicas singel på sju minutter var vel heller ikke akkurat noe radiohit, ler Bakke.

Albumet er ventet i butikkene 20. april, og Bonnier Amigo lover at det vil komme en ny singel fra Craig før den tid.

- Og den er mye mer kommersiell og radiovennlig, så vi håper norsk radio ikke har gitt opp Mira helt. Vi er derimot ikke bekymret, og nesten skråsikre på at hun når ut til publikum også denne gangen, avslutter Bakke.

Spirit-bråk
Denne uken har det vært mye medieoppmerksomhet rundt Miras person, etter at artisten truet Spirit-redaktør Silje Larsen Borgan (23) med søksmål fordi Borgan vil trykke et intervju Mira ikke er fornøyd med selv. Hva Craig faktisk var misfornøyd med, var det ikke lett for Borgan å skjønne.

- Det er det veldig vanskelig å få et ordentlig svar på, annet enn at hun mente at vi generelt framstilte henne feil og at hun ikke fikk snakke nok om plata. I et forsøk på å imøtekomme henne gjorde en annen journalist et nytt intervju for å få med et par tilleggssitater om skiva - men også dette intervjuet var Craig misfornøyd med, sier hun til Dagbladet.

Etter det Side2 erfarer ble Mira Craig advart på det sterkeste mot å klage på artikkelen i Spirit, da ansatte i Bonnier Amigo ikke kunne se noe artisten burde reagere på. Men Mira, som har eget plateselskap og kun får hjelp med distribusjon av Bonnier Amigo, valgte altså å ignorere dette.

Artikkelen fortsetter under bildet

- En del diskusjoner
Reinert «Ray Kay» Olsen reiste hjem til Norge før jul for å regissere videoen til «I'm The One», og 30-åringen la ikke skjul på at Mira kan være vanskelig å jobbe med.

- Denne videoen er 99% Mira's eget verk. Da jeg kom til Oslo hadde hun allerede linet opp alt til videoen som for eksempel scener, dansere, koreografi, rekvisitter, klær og styling. Min rolle var vel egentlig mer som en slags bildekonsulent, og jeg hjalp henne mest med å få hennes videoverden til å se clean og pen ut. Jeg må innrømme at det har vært en del diskusjoner med Mira i løpet av prosessen, uttalte Ray Kay til Side2.