(STOCKHOLM/ Side2): - Jeg følger ikke trender - det synes jeg er smakløst, sier Margherita Missoni (29).
Hun ble født inn i den italienske moteimperiet Missoni, som ble startet av besteforeldrene hennes , Rosita og Ottavia, i 1953.
Margherita er et moteikon for mange, og figurerer hyppig i store motemagasin som blant annet Vogue og Harper`s Bazaar.
- Trender er smakløst
I forbindelse med lanseringen av designersamarbeidet mellom Lindx og Missoni fikk vi møte Margherita Missoni i Stockholm.
Kommer stil naturlig for deg?
- Ja, jeg tror det. Det er noe som kommer veldig spontant. Men jeg føler ikke et press for å alltid se bra ut. Jeg kler meg slik jeg vil, og tenker ikke stort over det. Min personlige stil er aldri for konstruert, jeg bare bygger opp plagg for plagg, alt etter hvordan jeg føler meg, og det er aldri for «pent». Jeg går etter regelen om at det ikke finnes noen regler, sier hun til Side2.
Er du en person som er opptatt av trender?
- Jeg følger ikke trender - det synes jeg er smakløst. Ofte påvirkes vi av det vi ser og opplever, og selvfølgelig blir vi påvirket av det så skjer i en viss tidsperiode, også ender du opp med å gå med en trend, uten å innse det. Men om du bevisst forsøker å følge en trend, så ser det påtvunget ut. Du kopierer, eller gjør noe som en annen prøver å fortelle deg at du skal gjøre - det er en look jeg ikke liker. Jeg tror at helt generelt bør folk gå det de flere seg komfortable i, og de bør ikke etterligne andre. Det ser ikke bra ut.
Det italienske motehuset Missoni er lokalisert i Varese i Italia, og er verdensberømt for sin unike design og sine fargerike mønstre, og har fått ikonstatus verden rundt nettopp på grunn av sitt karakteristiske Missoni-mønster. Hvorfor er dette mønsteret forsatt relevant?
- Jeg vet ikke. Men det er jo fordi det er en klassiker. Da mine besteforeldre startet var det mye rom for nye ideer, det var ikke pret a porter på den tiden, bare haute couture. «Ready to wear», som vi kjenner det i dag, hadde akkurat begynt. Det var besteforeldrene mine som skapte det mønsteret, og hadde de ikke gjort det da, så hadde noen gjort det senere. Det de var flinke til var å holde mønsteret i live, og ikke la noen stjele det fra dem, sier hun.
Den nye kolleksjonen for Lindex er selvfølgelig spekket med sterke mønster, og her er hennes beste stylingtips for mønstrede plagg:
- Noen ganger tror folk at om du bruker et print med en basefarge i for eksempel sort eller grå, så ser mønsteret mer subtilt ut, men om du bruker et plagg med mønster sammen med noe annet i en sterk farge, så popper printet mer. Men egentlig må man bare teste ut hva som fungerer selv.
Unik, skandinavisk stil
Ledelsen av motehuset har blitt holdt i familien, og nå er det moren til Margheritha, Angela, som er kreativ direktør, mens datteren blant annet designer tilbehør og er merkets «uoffisielle» ansikt utad. Det var egentlig Angela vi skulle møte, men grunnet en ryggplage måtte Margherita hoppe på flyet til Sverige i stedet for.
Margherita forteller at det er store utfordringer ved det å beholde DNA`et i merket i live, men samtidig gjøre Missoni til noe relevant i motebransjen,
- Sesong etter sesong, er det dette som er utfordringen, og det er vanskelig. Men det er også det som er interessant og morsomt. Min mor sier alltid at besteforeldrene min ga henne et alfabet, og at hun måtte skape et nytt vokabular hver sesong.
Hun forteller at i arbeidet med kolleksjonen for Lindex, så var de obs på at skandinaviske kvinner kler seg på en spesiell måte.
- Vi ønsket at kolleksjonen skulle «være Missoni», men hva om Missoni dro til Skandinavia? Og vi tenkte mye på hvordan en skandinavisk kvinne ville brukt Missoni. Vi gikk for volum og former som vi trodde ville passe folk her. Vi brukte mye volum på topp, og slamme silhuetter nede. Det er annerledes i Skandinavia, enn i Italia. Alle land har sin stil, men nå er hele verden så globalisert at de fleste går med det samme overalt, bortsett fra i vesten, og i Skandinavia, hvor kvinner har en veldig spesiell stil i forhold til andre land. Og det er sjeldent nå til dags, og veldig inspirerende, sier Missoni.
Hva annet inspirerer deg?
- Alt som jeg ser, alle jeg møter, og alle steder jeg drar. Det er viktig å gjøre en innsats for å oppleve nye ting: se på kunstutstillinger, møte nye folk, dra nye steder. Du blir ikke inspirert av å sitte foran en hvit vegg. Om du ser en million forskjellige ting, så blir du mer inspirert.
Har du noen favorittdesignere, bortsett fra Missoni?
- Mange! I dag har jeg på meg blant annet Miu Miu og Proenza Shouler. Jeg elsker også mange andre, som Balenciaga, Erdem, Givenchy, Tabitha Simmons, Charlotte Olympia, og Acne.
- Positivt overrasket
Senere på kvelden var det duket for visning av kolleksjonen på den italienske ambassaden i Stockholm. Det staslige ambassaden satte en perfekt ramme for visnigen, med en catwalk som gjennom tre rom - og det ble selvfølgelig servert italiensk mat.
Tidligere supermodell Emma Wiklund åpnet showet, og også en representant fra den svenske kreftforeningen var til stedet. 10 prosent av salget vil gå til kampen mot brystkreft, og årets Rosa Sløyfe-aksjon.
Kolleksjonen består av 70 plagg for både dame og barn. Kolleksjonen slippes i samtlige Lindex-butikker rundt om i landet 25. september, samt på nett.
Kolleksjonen består av dameklær, barneklær og undertøy, samt accessoirer. Kjennetegnende for kolleksjonen er mønster og design som er typiske for Missoni. Alt mikses og matches, mønster mot mønster for uventede effekter. I tillegg til de Missoni-typiske sikksakk- og bølgemønstrene, viser kolleksjonen også sommerfugler som et nytt innslag.
Lindex Missoni kolleksjonen består blant annet av kjoler, trøyer, topper og tunikaer, samt bukser, loungewear og undertøy. Foreldre som liker italiensk design finner bodyer, tunikaer, leggings og tilbegør til sine barn og babyer i kolleksjonen. Utvalget av tilbehør er bredt, med ulike vesker, armbånd og halskjeder som de viktigste innslagene.
Av nordmenn var blant andre Kathrine Sørland - fashion advisor i Lindex, og motebloggeren Camilla Pihl til stede.
.- Jeg ble veldig positivt overrasket over kolleksjonen. Det er klassisk Missoni, og det er mange plagg jeg kunne ha tenkt meg. Blant annet noen av kjolene, badekåpen og kåpen. Det var også en utrolig fin setting, og en fin visning, sier Pihl til Side2.
Se video fra lanseringen her:
Nå er vi også på Instagram! Følg oss på @Side2catwalk !