Gå til sidens hovedinnhold

En strålende familiebil

Flere hundre har allerede bestilt den - usett!

I det øyeblikket noen nevner ordet Mitsubishi til meg, så tenker jeg én av to ting: En vanvittig rå Evo, eller noe av det mest fornuftige du kan kjøpe. Ikke samtidig altså.

Fornuftig
For er det noe som den japanske produsenten har klart å spesialisere seg på, så er det nettopp å lage veldig fornuftige biler. Biler der du får mye for pengene. Biler som passer for folk flest, som ikke har en veldig stor lidenskap for biler. Biler som er fornuftig på norske veier, der en haug med sportslighet og kjøreglede ikke lar seg utfordre uansett. Biler der du ikke kan sette fingeren på noe som er feil, men som heller ikke er spesielt fantastisk. Biler som har lang garanti.

Og nå ser det sannelig ut til at de har gjort det igjen, med sin nye ASX – som er en litt liten SUV – eller Crossover om du skal bruke ordet Mitsubishi selv gjerne setter på bilen.

Kort og godt er dette en Outlander som er litt kortere bak, en anelse lavere og smalere. Og resultatet er så langt vi kan se, noe som fremstår som den perfekte familiebilen for en familie på fire.

Billig
Det kanskje største salgsargumentet er prisen. Du får den som firehjulstrekk for under 300.000 kroner – og om du bare vil ha en litt høy og grei familiebil uten all verden av utstyr utover klimaanlegg, så slipper du unna med under 250.000 kroner. Ut ifra vårt førsteinntrykk av bilen fremstår det som høyst interessant.

Bilen har nøyaktig den samme akselavstanden som sin storebror, og det har primært ført til at det er mindre bagasjerom som stikker ut bak bakhjulene. Plassen i baksetene ser det ut til at de har bevart på en utmerket måte. Selv med forsetet på bakerste hakk, er det mer enn nok plass til mine forholdsvis lange bein i baksetene – knærne dulter ikke borti setet foran. Det vil si at det er masser av plass for barna å både utfolde seg i – og ikke minst vokse i.

Det er også relativt god plass i bagasjerommet, men om du skal ha plass til en trillevogn eller to bør du se deg etter en stasjonsvogn.

Spesialtilpasset for Norge
Bilen vi har prøvekjørt hadde en dieselmotor på 150 hestekrefter. Denne motoren er ifølge Mitsubishi selv ikke den som det kommer til å bli solgt mest av her i landet. Derimot regner de med at en «nedtunet» versjon av nøyaktig den samme motoren, spesialtilpasset for det norske markedet, på 115 hestekrefter vil være den store salgsvinneren.

Det positive er at de har beholdt hele dreiemomentet på 300 nm, noe som vi antar betyr at den ikke vil lide for mye av tilpasningen til de norske avgiftene.

Uansett, motoren er en nyutviklet liten sak fra Mitsubishi, og fremstod som en god opplevelse – med mest drag på turtall du ønsker å være på.

Føles bra
Når det gjelder selve kjøreopplevelsen så er bilen ekstremt myk, og flyter over ujevnt underlag på en strålende måte. Mitsubishi liker å kalle den litt sporty. I ordets rette forstand er den ikke det, og en føler at bilen gynger kraftig når du begynner å utfordre den litt. Men det gjør ikke noe, for dette fremstår som en fornuftig familiebil – ikke noe du skal vise deg fram i.

Det er likevel ingen grunn til å føle skam om du kjører rundt i bilen, for den ser bra ut – med trekk som minner meg om Volvo XC90 fra enkelte vinkler, og det er ingenting åpenbart å sette fingeren på – spesielt ikke når en ser på prisen sammenlignet med konkurrentene.

Lavt utslipp
På toppen av at dette er en fin og billig bil, så er den også vært hyggelig på utslipp. Dieselmotoren på 115 hestekrefter har et oppgitt utslipp på 138 g/km, noe som er veldig bra i denne klassen. Noe av årsaken til det lave utslippet er bilens automatiske ”Stop and Go”-funksjon, som i praksis betyr at motoren automatisk skrur seg av når du stopper på rødt lys og lignende.

Denne funksjonen har vi opplevd bedre og raskere i andre bilmodeller, og den virker også litt mindre villig til å skru seg av enn vi har opplevd tidligere, men det er en flott funksjon som sparer deg for både drivstoff og støy når du står stille.

Alt i alt fremstår ASX som langt unna den mest spennende bilen på markedet. Men om du står der med to unger over barnevognstadiet, hytte på fjellet eller utfordringen med gateparkering i byen på vinteren – da ville det vært vanskelig å si at denne ikke sto på listen over aktuelle kandidater.

Og skal vi tro Mitsubishi så er det mange som har sett fram til at denne bilen skal komme på markedet. 316 biler er allerede bestilt av norske kunder. Alle disse bilene er kjøpt helt usett.

Reklame

Ekstremt høy strømpris – slik kutter du regningen

Kommentarer til denne saken