Gå til sidens hovedinnhold

Mobilbrukere er redd for feil ting

Sjokkerende funn i ny undersøkelse.

Sikkerhethetsselskapet Norton har gjennomført en stor europeisk undersøkelse om hvordan folk benytter sine mobiler og nettbrett, og resultatene fra den undersøkelsen er til dels skremmende.

Undersøkelsen viser at det bare er 1 av 3 nettbrukere som har motforestillinger mot å gi fra seg sin mobil eller nettbrett til andre personer, og at hele 30 prosent av de spurte har fått sin mobile enhet frastjålet på et eller annet tidspunkt.

Masse viktig informasjon

Samtidig er det hele 7 av 10 som sier at de lagrer eller har tilgang til sensitiv informasjon på sine mobile enheter. Dette tallet er spesielt høyt sett i forhold til at bare 1 av 3 mener at de har tilgang til sin personlige e-post på mobilen.

- Forbrukere bruker mobilen og andre mobile enheter til stadig flere ting, å navigere, dele, sosialisere og handle. Det mange ikke er klar over at veldig mye privat informasjon er svært tilgjengelig om enhetene blir hacket, mistet eller stjålet. Forbrukere må ta noen grunnleggende og enkle forhåndsregler for å forhindre at informasjonen kommer på avveie, sier Kim Richard Olsen, Nortonansvarlig hos Symantec i Norge i en pressemelding.

Frykter feil ting

I tillegg til at mobilen ofte inneholder mye personlig informasjon, er det stadig flere tjenester som benytter mobilen nettopp som en sikkerhetsbekreftelse. Blant annet bruker for eksempel Google SMS til å sende informasjonen som er nødvendig for å resette passordet på kontoen din, mens AltInn benytter SMS for å sende engangspassord ved pålogging av tjenesten.

Det å miste kontroll over egen mobil er derfor ikke lenger noe som kan gi umiddelbare problemer for det du har lagret på mobilen, men også langt mer vidtrekkende muligheter. Legg så til at mobilen fremover også for mange fungerer som kodebrikke for BankID og etter hvert også vil bli benyttet som en erstatning for bankkortet i butikken, og konsekvensene blir raskt store.

Likevel viser undersøkelsen at den største frykten noen føler ved å bli frastjålet telefonen er at noen ringer så mye med mobilen at en får stor regning - noe som en enkelt kan stoppe ved å kontakte mobilselskapet.

Gir bort passord uten å vite det

Samtidig viser undersøkelsen at mange har et ganske ukritisk forhold til å benytte seg av usikrede trådløse nettverk de ikke kjenner. Å tappe informasjonen fra et slikt nettverk er så enkelt at enhver person med den minste interesse for å gjøre det, enkelt kan laste ned gratis programvare på nett for å gjøre dette.

Hele 2 av 3 benytter seg av slike nettverk relativt ukritisk, noe som gjør at personen ved siden av deg kan snappe opp sensitive opplysninger, passord og lignende.

- Forbrukere vet hvor viktig det er å beskytte datamaskinen fra den store mengden trusler de kan møte både når de er på og av internett. Men disse forhåndsreglene må også tas for internettilkoblede mobiler som er minst like sårbare for nettkriminelle på jakt etter å stjele privatopplysninger eller for å svindle forbrukere, sier han.

Undersøkelsen viser også at folk flest har et svært lempfeldig forhold til å hindre andre tilgang til mobilen. 1 av 3 benytter seg ikke av et kodelås på mobilen, selv om dette kanskje er det enkleste skrittet en kan ta for å sikre seg

Du kan se den fulle informasjonsplakaten ved å trykke her.

Nortons råd - som selvsagt har en egeninteresse i saken - kan du lese under.

1. Beskytt mobilen og nettbrettet

Nettkriminelle er stadig på jakt etter nye plattformer å svindle forbrukere på. Sørg for at mobiltelefonen og nettbrettet er beskyttet med pinkode og besyttelse mot phishing installert. Det finnes også programvare som gjør at du kan fjernlåse enheten og slette informasjon dersom den skulle bli stjålet. Sørg også for å ha oppdatert sikkerhetsprogramvaren eller apper som er installert.

2. Last ned applikasjoner fra sikre kilder og handle fra sikre nettsteder

Du kan enkelt se om en side er sikker eller ikke ut ifra hengelåsen i webleserens adressefelt, at nettsiden begynner med «https» og at adressefeltet er grønt. Les også gjennom rettighetene for apper innen du laster den ned til enheten din. Sjekk også at utgiveren er den samme for både gratis og betalt versjon.

3. Ha smarte passord

Akkurat som med datamaskinen må passordet være vanskelig å tenke seg til og som inneholder en kombinasjon mellom ulike tegn. Bruk forskjellig passord for ulike kontoer og applikasjoner og endre de jevnlig. Unngå å ha passordet lagret noe sted, det finnes kostnadsfrie passordverktøy som trygt hjelper deg å huske passordene dine når du har flere passord forskjellige steder.

4. Ikke klikk på lenker i SMS fra folk du ikke kjenner

Vær forsiktig med å ringe eller sende sms tilbake til betalingsnummer som du har fått tilsendt informasjon fra.

5. Kontrollere mobil, kredittkort og kontoutskrifter jevnlig for å avdekke svindel eller svindelforsøk

Kommentarer til denne saken