(SIDE2): SpareBank 1 Midt-Norge har laget en parodi på de mye omtalte Clooney-parodiene til DnB NOR og det morsomme klippet har allerede gått sin seiersrunde på internett.

Filmen ble vist under årets TÆL-show i Olavshallen, og konsernmarkedsdirektør i SpareBank 1 SMN, Daniel Cardona, kommenterte også filmen på egen blogg.

- DnB NOR har satt standarden for bankreklame i året som har gått, og har vist at bank ikke nødvendigvis trenger å være kjedelig. Med den massive eksponeringen på TV har de satt bank på dagsorden og skapt mye oppmerksomhet både rundt pensjon og sparing. Det merker vi selv ved at både pensjon og sparing har blitt mer populært blant våre egne kunder, skriver Cardona.

- Uklokt
Nå reagerer imidlertid DnB NOR på parodien som konkurrenten har laget og kaller utspillet for et lovbrudd.

- Filmen er i og for seg morsom, men at de bryter loven er helt soleklart; både åndsverkloven og markedsføringsloven. Det er hysterisk festlig at TV 2 og andre gjør morsomme parodier, men dette er en konkurrent som kapitaliserer markedsmessig på vår investering. Det synes vi er uklokt, sier informasjonsdirektør Thomas Midteide i DnB NOR til Kampanje, som mener at bankkonkurrenten bruker parodien aktiv i markedsføringen siden den er lagt ut på youtube.

- Det mest grisete
DnB Nor vurderer nå hva de vil gjøre med SpareBank 1 Midt-Norges utspill, men innrømmer at de ikke vil bruke spesielt mye tid på å forfølge saken.

Midteie reagere spesielt på payoffen som leser «Vi sender ikke pengene til Hollywood – men deler dem ut lokalt».

- Det er kanskje det mest grisete. Disse pengene har George Clooney selv sagt gått til arbeid i Nord- og Sør-Sudan. Når SpareBank 1 sier de bruker penger i lokale miljøer, kan vi minne om at vi i fjor brukte 230 millioner kroner på gode formål, sier han til Kampanje.

HER SER DU EN ANNEN PARODI-VARIANT:

HTML EMBED