Gå til sidens hovedinnhold

Har innvilget seg 78 millioner i utbytte på tre år

Suksessbedriften ruller videre.

(SIDE2): I løpet av tre år har Moods of Norway-gründerne Simen Staalnacke, Peder Børresen og Jan-Egil Flo innvilget seg 78 millioner krone i utbytte, skriver VG.

De tre eier tre AS hver, og det er dette som utgjør 83,1 prosent av aksjene i Moods of Norway. I tillegg til lønn har styret også vedtatt utbetaling av utbytte for 2012 med 5,7 millioner til hver av de tre selskapene.

Ideen bak Moods of Norway tok form i 2000, og i 2003 var de i gang med 300 000 kroner i omsetning. Ni år etter, i 2012, var omsetningen på 332 millioner.

Brukes som eksempel

De har satset tungt på markedsføring, og ikke minst det glade mottoet «Happy Clothes for Happy People», og de ønsker å selge mer enn bare klær - de vil selge en hel opplevelse.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Nå brukes deres markedsstrategi i en lærebok som blant annet blir brukt ved Harvard.

- At et eliteuniversitet bruker oss som eksempel på hvordan man skal bygge opp og profilere en bedrift er nesten ikke til å fatte, sier Staalnacke til VG.

På spørsmål om hva som er essensen av alt de har lært i løpet av årene som har gått, svarer de dette;

- Justin Timberlake hadde et godt råd til oss; «Stay Original». Det oppsummerer alt, sier Staalnacke.

Moteeventyr

Tidligere i år feiret de tiårs jubileum, og inviterte til helaften med gedigen bursdagsfeiring i Oslo Spektrum.

De har gått fra kun å ha en herrekolleksjon til å nå ha en svært bred kolleksjon for både damer og herre. I tillegg har de en sportslinje, parfyme, badetøy og eget vaffeljern.

- Det har gått i lynets hastighet. Alt har skjedd veldig fort, og vi har fått opplevd så mye; store show, butikker i nye land, og ikke minst har jeg fått skapt noe med mine beste venner. Det kjekkeste av alt er å stå her i dag, sa Simen Staalnacke til publikum.

«Moods of Norway» ble etablert i Stryn i 2003 av gründerne Stefan Dahlquist, Peder Børresen og Simen Staalnacke. Siden den gang har selskapet gjort stor suksess, både her hjemme i Norge og i utlandet med egne butikker i blant annet Los Angeles og New York. Jan-Egil Flo er en venn av Staalnacke fra Stryn, og det er ham som tar seg av det økonomiske og administrative.

- Vi har jobbet hardt, men også hatt det utrolig gøy. Dette er jo vår største interesse. Mens jeg og Simen tegner, så tar Jan Egil seg av finans. Det synes vi er gørrkjedelig. Og vi hadde ikke hatt tid til å gjøre det selv. Det er fint å få dekket det man ikke kan, har Børresen fortalt om Flo -som sjeldent dukker opp i rampelyset, til Side2.

Reklame

Best i test: Maskinene som gjør frityrmaten sunn

Kommentarer til denne saken