Gå til sidens hovedinnhold

- Mor oss heller til døde

Når norske tv-satsinger flopper, kan seerne bli sittende igjen med kun import, skriver NA24s kommentator.

KOMMENTAR (NA24 Propaganda): Det var en gang en programdirektør som ville satse. Slik kunne det begynt, eventyret om norsk kommersielt fjernsyn. Likevel spørs det om det i det hele tatt kan kalles et eventyr lenger.

Selvfølgelig finnes det noen unntak blant norske produksjoner som går som kuler. Som blir solgt til utlandet - og til og med blir suksesser der. Slik som «Farmen», som har vært en suksess i Sverige. Eller «Skaperen», som er på vei ut i den store verden, og la oss for all del ikke glemme «71 grader nord».

Denne uken har det derimot vært langt mellom suksessene. På søndag startet «Birkebeinerne» på TVNorge med forholdsvis begredelige tall.

NA24 - din næringslivsavis

Bedre gikk det ikke dagen etter da kanalen med brask og bram lanserte sitt første talk-show på flere år «Bare Brita Show». NA24 Propagandas anmelder var langt fra begeistret, og legger vi seertallene til grunn var det få der ute i tv-land som var interessert i å følge med.

TV3 hadde en skikkelig dårlig start seermessig for «Designerspirene» med Vendela Kirsebom Thommessen.

Nå er ikke flopper på tv noe nytt, men samtidig må det gjøre inntrykk på den ambisiøse programdirektøren nevnt i starten. Det koster å produsere norske serier. Atskillig mer enn det koster å kjøpe inn en amerikanskprodusert serie. Så hvor er det kanalene går feil?

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Det kan virke som om tv-tilbudet og mangfoldet er så stort at det nesten er blitt for stort. At et talk-show ikke klarer å oppnå 150.000 seere må i beste fall anses å være en katastrofe. Samtidig er det mye som tyder på at seerne er lei av å følge vanlige folk få muligheten til å slå gjennom i en eller annen utøvende bransje, med mindre det er i «Idol».

En forfatter av en medielærebok skrev at «... tv gir publikummet det tv tror publikummet vil ha.» Vel, i så fall har nok både TVNorge og TV3 bommet i disse tilfellene. Og det er trist.

Det ville vært tragedie om seertallene til disse programmene påvirker produksjonslysten til de to kanalene. At kostbare norske produksjoner erstattes med billige utenlandske. De bidrar til mangfoldet som vi seere har å velge i.

Vi elsker å more oss til døde, slik Neil Postman en gang hevdet.

Bare ikke for en hver pris.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis