Gå til sidens hovedinnhold

Selger seg selv

Morgan Spurlock har laget en film om produktplassering kun finansiert med produktplassering.

HAUGESUND (SIDE2:) Morgan Spurlock ble verdenskjent da han levde utelukkende på McDondals-mat i én måned og dokumenterte det hele i filmen «Super Size Me».

Nå er han aktuell med en ny film. I «POM Wonderful Presents: The Greatest Movie Ever Sold» tar han for seg produktplassering og reklame i film- og TV-bransjen.

Trives i Haugesund
Side2 møter Spurlock under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Han har vært her i flere dager og nyter tiden.

- Jeg har vært i Oslo før, men aldri vært ved kysten. Det er helt fantastisk, og jeg har vært så heldig med været, smiler han.

Også på sin Twitter-profil skryter han av byen.

- Kaia i Haugesund, Norge – et av de vakreste lokalene for en filmfestival jeg noen sinne har sett, skriver han.

Han innrømmer at han ikke vet så mye om norsk film.

- Men jeg så «Sønner av Norge» i går, og den likte jeg veldig godt. I dag skal jeg se «Pushwagner», sier han.

- Hvis noen ler, vil de lytte
Dokumentarer blir sjelden kassasuksesser på kino. Det klarer imidlertid Spurlock med sine filmer. «POM Wonderful Presents: The Greatest Movie Ever Sold» har spilt inn over 600.000 dollar foreløpig, mens «Super Size Me» spilte inn hele 11,5 millioner dollar.

- Det viktigste for meg er at det skal være underholdende. Hvis noen ler, vil de lytte. Målet er at publikum skal ha det gøy i kinosalen, sier han.

Han vil ikke at publikum skal føle at de blir påtvunget noe.

- Jeg betaler ikke kinobilletten for å få en skoletime eller bli fortalt hva jeg skal mene. Og det tror jeg ikke andre vil heller. Jeg lager filmer som folk vil se, sier han.

Selger filmen
Den nye filmen handler om at Spurlock skal lage nettopp «The Greatest Movie Ever Sold» og trenger penger til å lage den. Hele filmens budsjett på 1,5 millioner dollar skal bli finansiert med hjelp av produktplassering.

- Jeg fikk ideen da jeg så at det dukket opp produktplassering i filmene og TV-seriene jeg elsket. Det ble mer og mer. Og ikke bare i film og TV – overalt er det noen som vil selge deg noe. Jeg fant ut at dette er et godt tema, spesielt for meg som filmskaper, sier han.

Les et lengre intervju med Spurlock på Side2 før premieren 9. september.

HTML EMBED
Reklame

Har vært utsolgt i 14 år: Nå er den endelig på lager igjen

Kommentarer til denne saken