Gå til sidens hovedinnhold

Morgenbladet blir tabloid

Avisen Morgenbladet går fra neste uke over til tabloidformat. - Vi skal gi begrepet tabloid et helt nytt innhold, sier ansvarlig redaktør Alf van der Hagen.

Torsdag ble "det nye" Morgenbladet vist frem på en pressekonferanse i Oslo. Den tradisjonsrike avisen har pusset opp fasaden og ukeavisen vil fremover komme i tabloidformat.

- Vi tar jo vare på det gamle og etablerte. Men jeg er jo klar over at det er en fare for at enkelte lesere vil mislike det nye formatet, sier ansvarlig redaktør Alf van der Hagen til TV 2 Nettavisen.

Som en overgang blir denne ukes avis en tabloid i fullformat. Selve avisen er i full størrelse, men tekst og bilder er presentert i en tabloid ramme, med tykke rammer. Som en effekt har Morgenbladet lagt opp til at leseren selv kan klippe ut tabloidutgaven.

Tradisjonsrik
- Det er jo en gimmick, men også som en tjeneste til våre abonnenter. Nå får de se hvordan avisen vil bli seende ut. Samtidig bruker vi fullformatet til å forklare hva vi har gjort og hvorfor, sier van der Hagen.

Den brede hvite rammen inneholder små, forklarende tekster til tabloidutgaven.

Morgenbladet er en av landets eldste aviser og kan se tilbake på en svært turbulent historie. Pressehistoriker Hans Fredrik Dahl betegnet Morgenbladet som norgeshistorienens viktigste avis under torsdagens pressekonferanse.

De siste årene har avisen hatt store økonomiske problemer. På nyåret overtok Dagsavisen, Forlagskonsult og Fritt Ord eierskapet i avisen. Etter det har opplaget økt forsiktig, redaktøren er byttet ut og nå kommer altså avisen i nytt format.

Flere lesere
- Vi skal være et suplement til dagsavisene og etermediene. Våre lesere skal bli provosert og tenke. Det viktigste er ikke hvilket format vi bruker, men hva vi fyller det med, sier redaktøren.

Alf van der Hagen er fullt inneforstått med at jobben absolutt ikke er over. I dag har Morgenbladet rundt 8 000 solgte eksemplarer i uken. Det er alt for lite for å få hjulene til å gå rundt.

- Jeg tror vi må opp i 12 000 for å gå i pluss. Inntil det er vi avhengige av støtte fra eierne og det har vi fått. Målet er å ha økt med 50 prosent innen fem år, sier van der Hagen.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien