Gå til sidens hovedinnhold

Morgentrening gjør deg slank

Morgentrening passer best hvis du vil ned i vekt, mens kveldstrening er bra når du vil ha muskler.

(SIDE2:) Det er ikke bare hvor ofte du trener og hvor lenge treningen varer du skal bekymre deg for.

Du må også tenke på når du trener.

Morgen
Hvis du vil ned i vekt, er morgenen den beste tiden å trene på, ifølge personlig trener Khari May. Da er lagrene med karbohydrater mindre enn senere på dagen, slik at kroppen bruker fettlagrene for å skape energi, skriver MSNBC.

Når du trener på morgenen, øker du stoffskiftet raskere enn når du trener senere. Det vil si at du ikke går like mye opp i vekt resten av dagen.

Det er imidlertid viktig å huske at du ikke bør trene på tom mage. Du må også huske på at musklene er stivere om morgenen enn om kvelden.

Formiddag
Trening i lunsjen er bra for psyken. Men for at du skal få optimal fysisk gevinst av lunsjtreningen, bør du trene før du spiser.

- Trening i lunsjpausen kan gi deg det lille ekstra du trenger for å komme deg problemfritt gjennom arbeidsdagen, sier treningsekspert Jill Jahrman til KK.

Walking.about.com skriver at formiddagstrening er positivt fordi kroppstemperaturen og hormonnivåene har økt siden morgenen, noe som blant annet reduserer risikoen for å skade seg.

Ettermiddag
Ifølge amerikansk forskning, er trening etter arbeidstid den treningsformen som fungerer best, fordi musklene er på sitt høyeste ytelsesnivå, skriver Aktivlivsstil.no.

Kroppen din har varmet seg opp i løpet av dagen, så musklene er varme og tøyelige. Dessuten har du fått i deg næring i løpet av dagen. Det er viktig:

- Kroppen er som en bil. Hvis det ikke er nok drivstoff, vil den ikke fungere eller ta deg langt nok, sier May ifølge MSNBC.

Lungefunksjonen vår er best rundt klokken 16-17. Walking.about.com skriver dessuten at ettermiddagstrening hjelper deg med å kontrollere mengden av mat du spiser til middag.

Kveld
Cedric Bryant ved American Council on Exercise mener at kveldene passer best til eksplosive treningsformer, som kickboksing og squash. Grunnen til det er at du blir naturlig varmere utover dagen, noe som gjør at musklene har lettere for å utføre slik trening.

Personer som vil bygge muskelmassen, bør derfor trene på kvelden.

Reklame

Siste sjanse: Salg på Pyton-helt, Pondus og mye annet