Er mørk materie bare tull?

Astronomene finner ikke den mystiske, mørke materien som skal utgjøre 80 prosent av universet.

hjemmesiden til ESO stiller den europeiske romorganisasjonen nå spørsmålet om teoriene for mørk materie er i alvorlige vansker.

Bakgrunnen er en ny studie som finner overraskende mangel på mørk materie rundt solen vår. Ifølge dagens modell bør solas nabolag være fylt av det usynlige stoffet, og faktisk skal mer enn 80 prosent av universet bestå av det.

Mørk materie er et mystisk, usynlig stoff som bare kan oppdages indirekte via gravitasjonskraften det utøver på omgivelsene.

- Den hittil mest nøyaktige studie av stjernenes bevegelser i melkeveigalaksen vår har ikke funnet noe bevis for mørk materie i et stort volum omkring sola, skriver ESO.

Det er et team av astronomer i Chile som har gjort studien.

- Teamet har funnet ut at teoriene rett og slett ikke passer overens med de observasjonelle fakta. Det kan innebære at forsøk på å oppdage mørk materie-partikler her på jorda mest sannsynlig ikke vil føre fram, opplyser ESO.

- Den var bare ikke der!

Ved hjelp av 2,2-metersteleskopet ved La Silla-observatoriet, samt andre teleskoper, har forskerteamet kartlagt bevegelsene til mer enn 400 stjerner i avstander opptil 13.000 lysår fra sola.

Med bakgrunn i de nye dataene har de beregnet massen til alt materiale i nærheten av sola i et område som er fire ganger større enn det man noensinne før har sett på.

- Den totale massen vi utledet, samsvarer meget godt med det vi ser – altså stjerner, støv og gass – i området rundt sola, sier teammedlem Christian Moni Bidin (Departamento de Astronomía, Universidad de Concepción, Chile).

- Problemet er at dette ikke gir rom for det forventede ekstramaterialet, nemlig mørk materie. Våre beregninger viser at denne materien burde ha vist seg meget tydelig i våre målinger. Men den var bare ikke der! sier han.

Eksisterende modeller for hvordan galakser dannes og roterer, tilsier at Melkeveien er omgitt av en stor halo av mørk materie.

Det har så langt ikke vært mulig å forutsi eksakt hvilken form denne haloen har, men man venter altså å finne betydelige mengder av den i området rundt sola. Det er imidlertid bare veldig usannsynlige fasonger på haloen – som eksempelvis en svært avlang form – som kan forklare den overraskende mangelen på mørk materie som denne nye studien har avslørt.

Mysteriet har blitt enda mer mystisk

- Uansett hva de nye resultatene sier, så roterer Melkeveien mye raskere enn det som er mulig hvis en bare regner med den synlige materien. Vi vet derfor at det i tillegg må eksistere mer masse, og da av den «mørke» typen. Hvis mørk materie ikke finnes der astronomene forventer den skal være, må vi lete etter en ny løsning på problemet med den manglende massen, forteller Christian Moni Bidin.

- Våre resultater motsier dagens aksepterte modeller. Mysteriet rundt mørk materie har nå blitt enda mer mystisk. Framtidige kartlegginger, slik som ESAs Gaia-prosjekt, vil være avgjørende for å komme videre i dette spørsmålet, avslutter han.

Likte du denne artikkelen? Da kan vi anbefale disse også: