(SIDE2): I september i fjor stakk Romeo A. Thomassen (32) av med seieren da Specsavers sammen med Side2 nok en gang søkte etter kandidater til konkurransen «Årets Brillemodell».
Premien var et betalt modelloppdrag for Specsavers Optikk til en verdi av minimum 20.000 kroner, i tillegg til å havne i stallen til heartbreak/Pholk modellbyrå.
- Riktig
Fredag i forrige uke var det duket for et stort fotoshoot, med Thomssen i sentrum.
- Dette har vært bedre enn jeg forventet. Jeg er så glad for å få oppleve det. Dette er den største kampanjen jeg har gjort i Norge, så jeg ble nesten litt redd da jeg kom hit og så meg rundt, men etter det første prøvebildet falt alt på plass, og det føles veldig riktig. Det er et utrolig profesjonelt og behjelpelig team jeg har rundt meg, sier Romeo til Side2.
Mer fra Side2.no: Besøk forsiden
Selv om dette er den største kampanjen han har gjort i Norge, så er ikke Romeo helt ukjent for modellyrket. Han har tidligere gjort store kampanjer i utlandet, for eksempel i Dubai, før han kom hjem for å fokusere på skolen. Nå ønsker han å satse mer på modellyrket her hjemme i Norge.
Vinneren av konkurransen havnet i stallen til Heartbreak/Pholk modellbyrå og fikk et betalt modelloppdrag for Specsavers Optikk.
- Jeg er blitt 32 år, og har holdt på en stund. Jeg har blant annet jobbet i Budapest, ja, litt overalt egentlig. Jeg tenkte jeg måtte bli seriøs og bli ferdig med utdanningen min, men samtidig må livet nytes, og jeg er klar for mer jobbing her hjemme.
En av kriteriene for å kunne melde seg på konkurransen var det å faktisk være en brillebruker, etter seieren erklærte Romeo seg for å være en brilleelsker.
- Jeg elsker briller, og har brukt briller en god stund. Jeg synes at det å bruke briller har gått fra å være litt nerd, til å bli skikkelig kult.
Se bilder fra dagen:
(Artikkelen fortsetter under bildekarusellen.)
5028
Innfatningene blir nettere
Brilletrendene for sesongen er mange, personlig er Romeo glad i firkantede og nettere innfatninger, som de han har på seg på bildet - noe som er helt i tråd med vårens trend.
I år kommer 90-tallet, nettere innfatninger og avrundede former. Innfatningene blir mindre, etter flere år med store innfatninger. Formene er mye mer avrundet, og de helt runde studentbrillene fra 90-tallet er ettertraktet.
– De frekkeste jentene velger nå smale, lekre og sexy innfatninger av sekretær-typen. Noen går for en større innfatning i tynnere utførelse eller lysere farger. Vi ser også flere innfatninger som er en hybrid mellom cat-eye fra 60-tallet og firkantet, og denne stilen vil holde seg i årene som kommer, sier Kjersti Kolden, innfatningsekspert og optiker i Specsavers.
Metallbrillene er sterkt tilbake, helst i gull eller sølv. De har gjerne strass på siden, og nærmest tantete preg. De mest trendy fashionistaene bruker det tanten din gikk med for 10–15 år siden. En tynn innfatning ala bibliotekar-stil, noe som gjør at man får et mer voksent uttrykk. Metallbriller med strass er glamorøst, og en voksende trend.
Fargemessig velger de vågale blå fremfor sort. Rødt holder seg blant fargene som konkurrerer med klassisk sort og brun. 90-tallsinnfatninger med en dæsj farge kommer som alternativ til metallinnfatningene.
Brilletrender har en slakere utvikling enn klesmote, og noen tendenser holder seg gjerne flere år. Eksempler på dette er de retroinspirerte, kraftige og ganske firkantede plastinnfatningene som begynte å bli supertrendy på 2000-tallet. Nå er disse å anse som vanlige og et trygt valg.