Gå til sidens hovedinnhold

- Norsk motebransje er jovial og folkelig

Kunnskapen om det du skal ha som yrke trenger ikke å være like sterk som sansen din for det, sier motejournalist Anja Stang.

(YEYE): Kunnskapen om det du skal ha som yrke trenger ikke å være like sterk som sansen din for det, sier motejournalist Anja Stang.

Navn: Anja Stang
Alder: 33
Yrke: Motejournalist i ELLE og stylist

Utdannelse: Film på Agder Folkehøyskole (1 år), tekstforfatterutdanning på Westerdals Reklameskole (2 år), psykologi mellomfag på Blindern (1,5 år) og mastergrad i motejournalistikk på Central Saint Martins College of Art & Design i London (2 år).

Tidligere arbeidserfaring: Moteredaktør i Inside Magasine (3 år), frilans motejournalist og stylist innenfor aviser, magasiner, reklame, film og kunstprosjekter.

Hvor mange yrker har du hatt ambisjoner om å starte med?
- Da jeg var 6-7 år ville jeg bli rockestjerne! Så vurderte jeg å bli forfatter. Jeg kommer fra en skrivende familie og har alltid vært glad i å skrive selv, men skjønte fort at jeg var litt for sosial til å sitte alene og gjøre det. Så hadde jeg lyst til å bli filmregissør, så jeg gikk på den eneste folkehøyskolen med ren filmlinje. Der fant jeg ut at jeg likte komposisjonen med kamera aller best. Etterpå fant jeg ut at det kanskje var bedre jobbutsikter hvis jeg tok det jeg hadde lært over i reklame, så dermed ble det Westerdals. Alle fagene jeg har tatt henger sammen på en eller annen måte, men hele veien har det vært viktigst å velge med hjertet.

Hvorfor ble du motejournalist?
- For meg er det på mange måter den ideelle mellomting mellom å skrive en roman og superkorte reklametekster! Jeg ønsket også å kunne være ærlig; å ikke måtte «selge» et tilfeldig produkt, men formidle ting på mine premisser. Så har jeg alltid vært interessert i mote, men hadde ikke vurdert det som karrierevei inntil jeg hørte om St. Martins. Det er den eneste rene motejournalistutdannelsen jeg vet om på høyere plan, jeg søkte kun på den ene skolen og kom inn som den første fra Norge. Nå vet jeg ikke om jeg kommer til å fortsette å jobbe med mote til jeg blir 60, men jeg kommer nok alltid til å skrive i ett eller annet format.

- Det er langt mindre hierarki i Norge; det er en veldig liten bransje hvor alle kjenner hverandre og alt er ganske jovialt og folkelig.

Hvor mye kan læres og hvor mye er medfødt når det gjelder sansen for mote?
- Jeg tror du må ha en viss medfødt sans, ikke minst når det gjelder styling. Du må bygge deg opp en haug referanser og ha en god eller i det minste original sans for farger og kombinasjoner. Det er en intuisjonsting hvor du bare må prøve deg fram, det finnes ingen fasit. Innenfor sminke og hår finnes det mange regler for hvordan ting skal gjøres, mens når det gjelder klær kan alle regler brytes!

Hvor mye trenger utdannelse og yrkesvalg å henge sammen?
- Det trenger de ikke nødvendigvis å gjøre, og det er aldri for sent å snu. Når jeg skal gi råd sier jeg alltid: gjør det du liker og brenner for. Det vil man også alltid gjøre best. Når jeg valgte fag tidligere, valgte jeg alltid kun å fortsette med favorittene mine. Jeg tenkte «hvis dette faget er nødvendig for å komme inn, vil jeg ikke gå på den skolen». Jeg hadde nok en ganske kompromissløs holdning til utdannelse, men det har heldigvis funket for meg. I de fleste tilfeller kan du bruke det du har studert på et vis, og en spesiell fagkombinasjon er bare et pluss.

Hvor stor påvirkningskraft har en motejournalist?
- Jeg tenker ikke mye over det til daglig, og hadde jeg gjort det kunne det nok virke hemmende. Men når det gjelder sensitive temaer som sexy mote for ungdom og tynne modeller er jeg ganske bevisst det ansvaret og prøver å trå varsomt. Mote har en sentral rolle i samfunnet enten folk liker det eller ei: Alle må kle på seg hver morgen, og det er i seg selv et slags statement. Jeg er veldig interessert i uniformering og tilhørighet når det gjelder klær og stil. Jobben min er ikke å hjelpe merkene å selge mer klær, men å forklare hvor trendene stammer fra og slik gi dem en relevans i tiden.

- Jobben min er ikke å hjelpe merkene å selge mer klær, men å forklare hvor trendene stammer fra og slik gi dem en relevans i tiden.

Når tenkte du sist at «jeg elsker jobben min»?
- I går lå jeg og en venninne på stranden og snakket om hvor heldige vi er som gjør noe vi synes er gøy og inspirerende. Dessuten har jeg vært klar for å fast jobb en stund, etter tre og et halvt år som frilans. Nå har jeg det som plommen i egget hos ELLE!

Går det an å ha en dårlig dag selv om man elsker jobben sin?
- Ja, helt klart, sånn er vi jo laget. Har jeg en dårlig dag generelt, er det en fare for at den blir med på jobben. Men det kan jo hjelpe også: Gode opplevelser på jobben kan redde en ellers dårlig dag!

Hvordan er motemiljøet i Norge sammenlignet med andre land?
- Det er langt mindre hierarki i Norge; det er en veldig liten bransje hvor alle kjenner hverandre og alt er ganske jovialt og folkelig. Det er en tydelig mangel på mer alternative tilnærminger til faget, og magasinmarkedet er veldig kommersielt. Begrepet mote blir ofte misbrukt her hjemme, og det kan være vanskelig for norske designere å slå gjennom internasjonalt fordi vi mangler en gjennomgående profesjonalitet og en kvalitetslist å strebe etter, skjønt ting blir heldigvis stadig bedre. Mitt råd, hvis du har ambisjoner, er å reise dit det skjer – til de store motemetropolene. Jeg har bodd i både Paris og London, og er veldig glad for de valgene.

Hva er den største myten om motejournalister og stylister?
- At man er overfladisk og litt jålete. Det er ikke alltid så rart at folk får det inntrykket, for den saks skyld, siden mange kanaler definerer mote på en smal og forutsigbar måte. Mitt beskjedne mål er å forsøke å vise spennet mellom stil og trender, hvor moten kommer fra og hvordan den til enhver tid er en del av tidsånden.

Hva er ditt beste tips til de som vil bli motejournalist/stylist?
- Først og fremst å dra til utlandet! Vil du satse på styling, så ha gjerne en utdannelse i bunnen uansett, selv om erfaring er den beste skolen her. Du vil alltid få igjen for det du investerer i en utdannelse i form av både penger og tid. Assister gjerne en flink stylist, her hjemme eller i utlandet. Som motejournalist bør du absolutt ha en form for journalistutdannelse. Det kan like gjerne være journalisthøyskolen som noe mer nisjepreget. Les masse og skriv, skriv, skriv for å holde språket ved like og utvikle deg!

FLERE INTERVJUER I DENNE SERIEN:

MARIA BODØGÅAARD: - Nesten-klining med Craig David
ANDREAS YGRE WIIG: - Viktig å leke

Siste fra Yeye: Gå til forsiden her

Reklame

Her får du tak i de superpopulære shortsene

Kommentarer til denne saken