Gå til sidens hovedinnhold

Moteløver på nettet

Netthandel er ikke lenger forbeholdt datanerder. Nå kommer moteløvene.

(NA24-KOMMENTAR): Jeg anser meg selv som temmelig åpen i forhold til å handle via internett. Jeg handler bøker i stabelvis. Jeg kjøper en god del musikk, og en og annen elektronisk duppeditt. Jeg fant en brukt kabriolet på nettet, og kjøpte den. Jeg bruker selvsagt nettbank, og jeg kjøper billetter og bestiller hotellrom via nettet.

Men på enkelte områder har jeg ikke kommet i gang ennå. Jeg har for eksempel aldri kjøpt et klesplagg via nettet, og jeg har trodd at dette var en varekategori det ville være vanskelig å selge uten at kunden fikk ta på og prøve varene. På toppen av dotcom-boomen ble det da også lansert flere spektakulært mislykkede klesbutikker på nettet.

Nå skal det uansett sies at jeg kjøper lite klær. Jeg har funnet ut at min klesstil er ganske tidløs, for å bruke et pent uttrykk.

Uansett: Andre har for alvor begynt å kjøpe klær via nettet, i alle fall i USA. Ifølge New York Times kjøpte amerikanere i 2006 klær og sko for 18,6 milliarder dollar over nettet.

Større enn IT
Det betyr at klær og sko nå er en større netthandelskategori enn IT, selv når man slår sammen program- og maskinvare.

En av grunnene, som gjelder all netthandel, er den økte utbredelsen av bredbånd hjemme hos folk.

I tillegg ser det ut som nettbutikker som selger klær, strekker seg langt når det gjelder service. Det fortelles om uvanlig god oppfølging, for eksempel når det gjelder bytting. Enkelte steder kan man også designe sine egne klær eller sko.

Dette er sikkert en god strategi. Den som selger klær via nettet slipper å betale sinnssyke husleier for å være lokalisert ut mot de beste handlegatene, og kan bruke en del av innsparingen på kundeservice.

Mye å gå på
Gjør de dette godt, har de fortsatt mye å gå på, for ifølge New York Times gjøres fortsatt bare 8 prosent av kleshandelen via nettet, sammenlignet med 41 prosent for datamaskiner og 21 prosent for bøker.

Dette er bare ett eksempel på hvordan internett og kommunikasjonsteknologi generelt endrer næringslivet.

Dotcom-misjonærene var ikke så latterlige som mange har hevdet i ettertid. Men endringene har tatt lengre tid enn de mest utålmodige forutså.

Are Slettaner tidligere leder for TV 2 Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Houston, USA, og skriver blant annet daglige kommentarartikler. Her kan du lese de siste kommentarene:

Smartere strømkunder
Mørke skyer for de rike
Rapper de vannet vårt?
Hvor kul er Hitler?
Kamp mot flaskevannet
Sigøynere og snillisme
Stoltenbergs tullemål
Papirmølle i fattige land
Boligkjøp er gambling
Filialland fullt av hovedkontorer

Reklame

Kurs: Dette må du vite om vin og bobler til 17. mai

Kommentarer til denne saken