1. oktober skjer det store endringer på Nord-Jæren, og befolkningen er i harnisk.

Den såkalte Bymiljøpakken har en kostnadsramme på over 32 milliarder kroner, men ligger allerede an til å bli langt dyrere. Hvem som skal ta regningen er ikke klart - men bilistene skal i alle fall betale 25,2 milliarder.

Les også: Slik vil de innføre høyere bompenger for elbiler

38 nye bomstasjoner

Det som derimot er klart er at det fra 1. oktober dukker opp 38 nye bomstasjoner på Nord-Jæren. I praksis skal det etableres fem bomringer rundt henholdsvis Stavanger, Forus, Sandnes, Sola og Risvika - i tillegg til at det etableres bomsnitt for kjøring fra Randaberg og sørover.

Der det allerede er bomstasjoner øker prisen fra 20 i dag, til 44 kroner per passering i rushtiden.

Det blir derimot et tak på 75 passeringer i måneden.

- En personbil som passerer 75 ganger per måned i rushtiden vil med rabatt få årlige kostnader på 31 680 kroner, skriver sekretariatet på bypakkens nettsider.

I likhet med i Oslo går den store majoriteten av bompengene ikke med til nye bilveier, men sykkel- og kollektivsatsinger, inkludert den såkalte sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes som alene skal koste godt over en milliard kroner.

Prosjektene skal stå ferdig i løpet av 15 år.

- Blir presset ut av arbeid

I skrivende stund har en motstandsgruppe på Facebook klart å samle over 34.500 personer. En kraftig økning av prisene tas nemlig svært dårlig imot i et område som er hardt rammet av kostnadskuttene i oljebransjen.

Gruppen har varslet ukentlige demonstrasjoner mot innføringen.

Ifølge MinSak.no har også over 14.500 personer skrevet under et opprop om ny behandling av bypakken, riktignok med en del dobbeltregistreringer.

- Jeg jobber 8-16, og barnehagen åpner 7.30 og stenger 16.30. Det er fysisk umulig å rekke å hente og levere på den lille halvtimen med flere busser. Jeg hadde en inntekt på 780.000 kroner i fjor, men på grunn av oljenedgang har jeg nå 378.000. Om jeg slutter å jobbe får jeg utbetalt omtrent det samme som min nåværende lønn, i tillegg vil jeg spare penger på bomstasjoner og barnehage, sier et oppgitt medlem til Nettavisen.

Les også: Skal det virkelig koste 200 kroner i bompenger å kjøre ny E18?