1. oktober skjer det store endringer på Nord-Jæren, og befolkningen er i harnisk.
Den såkalte Bymiljøpakken har en kostnadsramme på over 32 milliarder kroner, men ligger allerede an til å bli langt dyrere. Hvem som skal ta regningen er ikke klart - men bilistene skal i alle fall betale 25,2 milliarder.
Les også: Slik vil de innføre høyere bompenger for elbiler
38 nye bomstasjoner
Det som derimot er klart er at det fra 1. oktober dukker opp 38 nye bomstasjoner på Nord-Jæren. I praksis skal det etableres fem bomringer rundt henholdsvis Stavanger, Forus, Sandnes, Sola og Risvika - i tillegg til at det etableres bomsnitt for kjøring fra Randaberg og sørover.
Der det allerede er bomstasjoner øker prisen fra 20 i dag, til 44 kroner per passering i rushtiden.
Det blir derimot et tak på 75 passeringer i måneden.
- En personbil som passerer 75 ganger per måned i rushtiden vil med rabatt få årlige kostnader på 31 680 kroner, skriver sekretariatet på bypakkens nettsider.
I likhet med i Oslo går den store majoriteten av bompengene ikke med til nye bilveier, men sykkel- og kollektivsatsinger, inkludert den såkalte sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes som alene skal koste godt over en milliard kroner.
Prosjektene skal stå ferdig i løpet av 15 år.
Prosjekter i Bymiljøpakken på Nord-Jæren
Bussveien
Bussveien linje A: Sammenhengende bussfelt fra Risavika - Sunde - Stavanger - Forus - Sandnes - Vatne
Bussveien linje B: Sammenhengende bussfelt fra Kvernevik - Sunde - Stavanger - Forus
Bussveien, linje C: Sandnes - Forus - Stavanger Lufthavn Sola - Sola
Oppgradering av Byterminalen i Stavanger og Ruten i Sandnes sentrum. I tillegg får Stavanger sentrum ny gateterminal
Fylkesvei 44 Paradis – Stavanger universitetssjukehus (SUS): Gangtunnel
Åtte endeholdeplasser med snumuligheter og sjåførfasiliteter
Tungbilfelt/kollektivfelt
Riksvei 509 Transportkorridor vest, E39 Solasplitten – Jåsund
Andre kollektivprosjekt
E39 Schancheholen – Solasplitten: Kollektivfelt
Universitetet i Stavanger (UiS) – Stavanger universitetssjukehus (SUS) – Diagonalen – Jåttå: Kollektivtiltak
Hillevåg – Universitetet i Stavanger (UiS) – Stavanger universitetssjukehus (SUS): Kollektivtiltak
Fylkesvei 330 Hoveveien: Kollektivfelt
Fylkesvei 435 Buøy – Austbø: Kollektivfelt
1 milliard kroner til andre kollektivprosjekt
Drift av kollektivtrafikk, tre milliarder kroner totalt
Sykkel
Sykkelstamvegen: Stavanger – Forus – Sandnes
1 milliard kroner til andre sykkelprosjekter
Tiltak for gående, miljø og trafikksikkerhet
1 milliard kroner til miljø, trafikksikkerhet, turveier og andre tiltak for gående
Veiprosjekt
E39 Smiene – Harestad
E39 Ålgård – Hove
Fylkesvei 505 Skjæveland – Foss Eikeland (oppstart i Jærenpakke 1)
Fylkesvei 505 Foss Eikeland – E39 Bråstein
E39/riksvei 44 Krysstiltak/vegutvidelse Stangeland
Fylkesvei 409 Transportkorridor vest, Kvernevik – E39 i Randaberg
Bomstasjoner
Det skal bygges totalt 38 bomstasjoner i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg.
- Blir presset ut av arbeid
I skrivende stund har en motstandsgruppe på Facebook klart å samle over 34.500 personer. En kraftig økning av prisene tas nemlig svært dårlig imot i et område som er hardt rammet av kostnadskuttene i oljebransjen.
Gruppen har varslet ukentlige demonstrasjoner mot innføringen.
Ifølge MinSak.no har også over 14.500 personer skrevet under et opprop om ny behandling av bypakken, riktignok med en del dobbeltregistreringer.
- Jeg jobber 8-16, og barnehagen åpner 7.30 og stenger 16.30. Det er fysisk umulig å rekke å hente og levere på den lille halvtimen med flere busser. Jeg hadde en inntekt på 780.000 kroner i fjor, men på grunn av oljenedgang har jeg nå 378.000. Om jeg slutter å jobbe får jeg utbetalt omtrent det samme som min nåværende lønn, i tillegg vil jeg spare penger på bomstasjoner og barnehage, sier et oppgitt medlem til Nettavisen.
Les også: Skal det virkelig koste 200 kroner i bompenger å kjøre ny E18?