RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

34.500 raser mot nytt gigantisk bompengeeksplosjon rundt Stavanger


Folk i Stavanger-området mener de ikke vil ha råd til å kjøre barna på fritidsaktiviterer lenger etter 1. oktober.
Folk i Stavanger-området mener de ikke vil ha råd til å kjøre barna på fritidsaktiviterer lenger etter 1. oktober. (Facebook-aksjon)
Sist oppdatert:
38 nye bomstasjoner og mer enn dobling av taksten skaper frustrasjon.

1. oktober skjer det store endringer på Nord-Jæren, og befolkningen er i harnisk.

Den såkalte Bymiljøpakken har en kostnadsramme på over 32 milliarder kroner, men ligger allerede an til å bli langt dyrere. Hvem som skal ta regningen er ikke klart - men bilistene skal i alle fall betale 25,2 milliarder.

Les også: Slik vil de innføre høyere bompenger for elbiler

38 nye bomstasjoner

Det som derimot er klart er at det fra 1. oktober dukker opp 38 nye bomstasjoner på Nord-Jæren. I praksis skal det etableres fem bomringer rundt henholdsvis Stavanger, Forus, Sandnes, Sola og Risvika - i tillegg til at det etableres bomsnitt for kjøring fra Randaberg og sørover.

Kartet viser de fem bomringene og det nye bomsnittet fra nord.

Der det allerede er bomstasjoner øker prisen fra 20 i dag, til 44 kroner per passering i rushtiden. 

Det blir derimot et tak på 75 passeringer i måneden.

- En personbil som passerer 75 ganger per måned i rushtiden vil med rabatt få årlige kostnader på 31 680 kroner, skriver sekretariatet på bypakkens nettsider.

I likhet med i Oslo går den store majoriteten av bompengene ikke med til nye bilveier, men sykkel- og kollektivsatsinger, inkludert den såkalte sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes som alene skal koste godt over en milliard kroner.

Prosjektene skal stå ferdig i løpet av 15 år.

Fakta: Prosjekter i Bymiljøpakken på Nord-Jæren

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Bussveien

Bussveien linje A: Sammenhengende bussfelt fra Risavika - Sunde - Stavanger - Forus - Sandnes - Vatne

Bussveien linje B: Sammenhengende bussfelt fra Kvernevik - Sunde - Stavanger - Forus

Bussveien, linje C: Sandnes - Forus - Stavanger Lufthavn Sola - Sola

Oppgradering av Byterminalen i Stavanger og Ruten i Sandnes sentrum. I tillegg får Stavanger sentrum ny gateterminal

Fylkesvei 44 Paradis – Stavanger universitetssjukehus (SUS): Gangtunnel

Åtte endeholdeplasser med snumuligheter og sjåførfasiliteter

Tungbilfelt/kollektivfelt

Riksvei 509 Transportkorridor vest, E39 Solasplitten – Jåsund

Andre kollektivprosjekt

E39 Schancheholen – Solasplitten: Kollektivfelt

Universitetet i Stavanger (UiS) – Stavanger universitetssjukehus (SUS) – Diagonalen – Jåttå: Kollektivtiltak

Hillevåg – Universitetet i Stavanger (UiS) – Stavanger universitetssjukehus (SUS): Kollektivtiltak

Fylkesvei 330 Hoveveien: Kollektivfelt

Fylkesvei 435 Buøy – Austbø: Kollektivfelt

1 milliard kroner til andre kollektivprosjekt

Drift av kollektivtrafikk, tre milliarder kroner totalt

Sykkel

Sykkelstamvegen: Stavanger – Forus – Sandnes

1 milliard kroner til andre sykkelprosjekter

Tiltak for gående, miljø og trafikksikkerhet

1 milliard kroner til miljø, trafikksikkerhet, turveier og andre tiltak for gående

Veiprosjekt

E39 Smiene – Harestad

E39 Ålgård – Hove

Fylkesvei 505 Skjæveland – Foss Eikeland (oppstart i Jærenpakke 1)

Fylkesvei 505 Foss Eikeland – E39 Bråstein

E39/riksvei 44 Krysstiltak/vegutvidelse Stangeland

Fylkesvei 409 Transportkorridor vest, Kvernevik – E39 i Randaberg

Bomstasjoner

Det skal bygges totalt 38 bomstasjoner i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg. 

- Blir presset ut av arbeid

I skrivende stund har en motstandsgruppe på Facebook klart å samle over 34.500 personer. En kraftig økning av prisene tas nemlig svært dårlig imot i et område som er hardt rammet av kostnadskuttene i oljebransjen.

Gruppen har varslet ukentlige demonstrasjoner mot innføringen.

Ifølge MinSak.no har også over 14.500 personer skrevet under et opprop om ny behandling av bypakken, riktignok med en del dobbeltregistreringer.

- Jeg jobber 8-16, og barnehagen åpner 7.30 og stenger 16.30. Det er fysisk umulig å rekke å hente og levere på den lille halvtimen med flere busser. Jeg hadde en inntekt på 780.000 kroner i fjor, men på grunn av oljenedgang har jeg nå 378.000. Om jeg slutter å jobbe får jeg utbetalt omtrent det samme som min nåværende lønn, i tillegg vil jeg spare penger på bomstasjoner og barnehage, sier et oppgitt medlem til Nettavisen.

Les også: Skal det virkelig koste 200 kroner i bompenger å kjøre ny E18?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere