Gå til sidens hovedinnhold

Noe særlig bedre blir det ikke

Norges mest populære familiebil - ekstra tilpasset hva nordmenn elsker.

Golf er Norges mest solgte bil, men er det likevel en annen biltype som vi i Norge har en spesiell forkjærlighet for: Store stasjonsvogner med masse plass. Og nettopp av den grunn er modeller som V70, Avensis og Passat helt i salgstoppen i Norge - år etter år etter år. Av de 10 mest solgte bilene så langt i år, er halvparten typiske familiestasjonsvogner.

Den andre kategorien som nordmenn elsker, er SUV-er med firehjulstrekk. Vi har gått mann av huse for å kjøpe modeller som Qashqai, Subaru XV, Mitsubishi ASX og ikke minst VW Tiguan.

Med det som et utgangspunkt er det liten tvil om at en Passat - med all sin plass og praktikalitet - der en legger på firehjulstrekk og bedre bakkeklaring definitivt kunne ha noe for seg.

Test: Nye generasjon Passat

Og skulle du ikke sett: Passat Alltrack er nettopp det.

Konseptet er riktignok ikke helt unikt. Storebror Audi har hatt Allroad-versjoner av flere av sine modeller i noe tid, og det ruller og går utallige hevede V70-er i Norge, under navnet XC70 - men nå er altså Passat på banen.

SUV i personbilklær

På papiret er det ikke veldig mye hokuspokus VW har gjort for å lage bilen. De har tatt utgangspunkt i en helt vanlig Passat, i versjonen vi kjenner godt fra før. Så har de hevet bilen med tre centimeter til 165 millimeter, og utstyrt bilen med en dynamisk firehjulstrekkløsning, med en mer avansert frontdiffrensial enn på standardversjonen.

Så har de lagt på en beskyttelsesplate under bilen, siden en faktisk regner med at bilen skal gå litt utenfor veien - og lagt på litt plastdeksler på områder en tror kan bli utsatt for for litt skrubbing.

Deretter har en sagt «til helvete heller» med svake motorer, noe som betyr at de bare leverer nye Passat med kraftfulle motorer som ikke klager på litt motbakke. Bilen klager heller ikke på kraftig nedoverbakke, for den har fått nedstigningssfunksjon. Ellers er bilen for alle praktiske formål identisk med en vanlig Pasast.

Resultatet har i praksis blitt en rundt 80 kilo tyngre bil enn tilsvarende Passat med firehjulstrekk, med bedre bakkeklaring - samtidig som en har beholdt alle fordelene som en Passat har - inkludert fantastiske motorer (de tre du har tilgang til), fantastisk automatisk girkasse, masse plass og lettkjørte kjøreegenskaper.

Interiørmessig er det i praksis ingen forskjeller fra en vanlig Passat, og du føler deg umiddelbart godt hjemme - spesielt med de litt påkostede sportssetene som testbilen var utstyrt med.

Det eneste som egentlig skiller bilen ut fra sin forgjenger, er at en merker at bilen er blitt tyngre og at hevingen av bilen påvirker kjøreegenskapene noe hvis du presser bilen litt. Den føles en anelse som en SUV når man kjører, men fremstår på alle måter bedre å kjøre enn en Tiguan - som er 3,5 centimeter høyere.

Den eneste merkbare forskjellen kommer hvis du glemmer deg bort og kjører den aktivt som en vanlig Passat på svingete vei - noe som er lett å gjøre med testbilens 170-hestekrefters diesel - da en oppdager at det er litt mer bil å bremse og endre retning på enn en vanlig Passat.

Setter man seg i baksetene er det ingenting som skulle tilsi at det ikke er en vanlig Passat, og det samme gjelder i bagasjen. Alt er som det skal og du forventer.

Støynivået på vår testbil var for øvrig overraskende lavt, der vi målte under 57-58 dBA i rundt 100 km/t på E6 - noe som litt lavere enn hva vi målte i V40 nylig.

Litt mer praktisk - litt dyrere - litt høyere utslipp

Prismessig kan man forvente at en Alltrack er en del dyrere enn en vanlig Passat, og hvis vi ser på innstegsprisen er dette helt sant. Mye av årsaken er at VW har droppet å utstyre Alltrack med de billigste motorene, og ikke minst at firehjulstrekk er et must.

Men ser man på prisforskjellen i forhold til en tilsvarende Passat med lik motor og firehjulstrekk er det overraskende liten forskjell. Vår testbil med 2-liters turbodiesel med 170 hestekrefter har en importørpris på 489.400 kroner, noe som bare er 17.1000 kroner høyere enn en tilsvarende Passat. Årsaken er at Alltracken i liten grad bruker mer drivstoff, selv om den er hevet - kun to prosent i henhold til de offisielle tallene.

Passat er med andre ord nettopp det vi hadde forventet oss: En litt mer praktisk og litt dyrere utgave av Passat, som samtidig har beholdt alt som gjør at Passat i utgangspunktet er en populær bil. Det er nærmest definisjonen på en suksessoppskrift.

Kommentarer til denne saken