RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Med så mye elbil-trøbbel i Oslo fortjener elbilister fortsatt avgiftsfritak


Å vente på at lading skal fullføres, kan spes på med tidsfordriv - men spesielt moro er det ikke.
Å vente på at lading skal fullføres, kan spes på med tidsfordriv - men spesielt moro er det ikke.
Sist oppdatert:
KOMMENTAR: La oss stikke fingeren i jorda.

HURTIGLADER I INGENMANNSLAND (Nettavisen): - Denne bilen tror jeg at vi bør kjøpe.

Det var beskjeden jeg ga til kona allerede før jeg hadde vært og hentet Hyndai Kona hos importøren for test.

Når en ny bil skal anskaffes, det bli en elbil. Noe annet er i grunn galskap med de straffetiltakene som er planlagt - eller allerede innført - for fosilbiler i hovedstadsområdet.

Men opplevelsen de siste timene har understreket at det fortsatt er et stykke til en elbil er et fullgodt alternativ. Kanskje spesielt i Oslo.

Liten tue velter stort lass

Jeg er dessverre en av mange i Oslo som har parkeringsplass i et parkeringsanlegg der det er strengt forbudt å lade elbil. Lading må derfor tas på offentlig infrastruktur.

Da det i helga var klart for den store kjøreturen som alltid ligger til bunn når vi skriver biltester, var planen å kjøre et sted mellom 25 og 30 mil, og komme hjem for å rekke en avtale. Bilen hevdet den hadde 199 kilometer rekkevidde igjen i kulda etter at litt småkjøring var tilbakelagt. Lading på ruten var derfor helt nødvendig.

Etter å ha kjørt rundt 7 mil, stoppet jeg for å fylle på litt. Da startet problemene som viser hvor sårbar du fortsatt er som elbilist.

Problemet som utløste det hele var at ladeluken ikke åpnet seg, trolig fordi bilen hadde stått ute på natten grunnet vedlikehold i garasjen. Ingen av tipsene i instruksjonsboken hjalp for å åpne luka.

- Det var den turen og testen, tenkte jeg, og reiste derfor hjem igjen.

Heldigvis oppdaget jeg problemet der jeg gjorde. Hadde jeg kjørt et par mil lenger, hadde Viking trolig vært eneste mulighet for å komme hjem.

Les også: – Hurtiglading av elbiler dyrere enn å fylle diesel

Plutselig ville luken åpne seg igjen

Vel hjemme i eget garasjeanlegg sjekket jeg for sikkerhetsskyld en ekstra gang, og nå luken åpnet seg uten problemer.

Så da var det bare å reise til nærmeste hurtigladestasjon. Alt var ledig på nærmeste lokasjon, hevdet appen.

Det er ikke flust med ladepunkter i nærheten.

Vel fremme var ikke alt ledig. Alt var fullt. Og det var kø. 

OK, hva gjør man da? Stå og vente i ladekø en time eller to, før man venter på at ladingen skal fullføres? Ikke særlig aktuelt på en lørdag.

Les også: De største kommunene er ikke best på elbil

Fullt eller ødelagt

Grønn Kontakt-appen mente det meste var opptatt i området, men Fortum-appen rapporterte at det var masse ledig kapasitet på Skøyen. Så da kjørte jeg dit, med det lille som var igjen på batteriet.

Men tror du det var ledig på de plassene? Neida. Men lang kø, det var det.

Elbiler på rekke og rad som hurtiglader - og bak dem står elbiler på rekke og rad som venter.

Til alt hell oppdaterte Grønn Kontakt-appen seg: På bensinstasjonen rett ved siden av var det nå plutselig ledig, hevdet den. Jeg kjørte over veien. Og der var det ledig!

Men da jeg skulle starte ladingen, fikk jeg bare en SMS om at ladepunktet ikke fungerte.

Da var det på tide å mumle noen ukvemsord.

Bilen hadde nå såpass lite strøm at jeg trolig ikke hadde nok strøm til å komme meg hjem, for så å levere bilen tilbake til importøren. Noe måtte gjøres.

Så da ble det en titt i appene: Nærmeste potensielt ledige hurtigladestasjon var på Obos sin visningstomt midt i et anleggsområdet på Fornebu i Bærum.

Mens jeg venter - med køen bak meg

Og her sitter jeg nå. Det var én ledig plass da jeg kom, men kort tid etter dukket det opp biler i kø. Han som kom etter meg ser kald og stresset ut der han røyker og tripper rundt.

12 kWh på 18 minutter, står det på displayet på laderen. Kaffen er kald for lenge siden.

Og bilen advarer meg mot at det tar lenger tid å lade nå som jeg har skrudd på varmen. Det får han bak meg bare leve med, for det blir kaldt i en bil som står stille i norsk vinterkulde.

Fortsatt sårbart

Og dette var ikke første irritasjon den siste tiden. For en uke siden sto ved en ladestasjon på et kjøpesenter. Jeg fant fort ut hvorfor det var en ledig plass akuratt der: Det ene strømuttaket var ute av drift.

Det røde lyset er ikke det du ønsker å møte når du har tomt batteri.

Flaks det den gangen var en ladbar hybrid, for da var jeg tom for støm og 10 mil hjemmenifra.

Jeg har ledd litt for meg selv av Elbilforeningen som mener at elbilfordelene må opprettholdes, selv når nå opp mot halvparten av bilsalget er elektrisk - og stadig verre straffetiltak for fosilbiler.

Men det er ikke så fett å være elbilist. Det er 2-3 års ventetid for å få de bilene som er best - med mindre du har råd til å kjøpe deg en Tesla. Og har du råd til det, vil du trolig oppdage at mye går skeis når service skal gjennomføres.

Og hvis VW holder det de lover, er dagens biler halvert i pris om et par år.

Damned if you do, damned if you don't

Det kan godt hende at det å kjøpe noe annet enn en elbil i Oslo er nær idioti.

Men hvis du er som folk flest som bor her i Oslo - altså at du bor i en leilighet og har gammel garasje med dårlig strømnett - så er spørsmålet om du har tid til å kjøpe elbil.

Å bruke halve dagen på å lete etter en ledig ladeplass, og å lade, er ikke spesielt familievennlig.

Da er det lett å forstå at elbil-folket mener at støtteordninger for å bygge ut ladeinfrastruktur i garasjeanlegg er nødvendig. Jeg kan ikke kjøpe elbil før jeg får en ladekontakt på min plass - og jeg har ikke råd til å betale for at det elektriske anlegget i bygget skal oppgraderes.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere