Ladbare hybrider har vært ekstremt populært i Norge, men etter at det ble innført nye EU-regler for testing av utslipp, har en rekke modeller forsvunnet fra markedet.
Mercedes er en av produsentene som både har hatt størst suksess med denne typen biler, men som samtidig har fått mest kritikk for å selge modeller som på papiret har lavt utslipp, men som i realiteten knapt har elektrisk rekkevidde overhodet.
Men nå annonserer selskapet at de gjør flere endringer med sin familiebil E-klasse. Mercedes gjør nå noe med bilens to store ankepunkter, nemlig at den har både hatt kort elektrisk rekkevidde og at den ikke har vært tilgjengelig som stasjonsvogn i ladbar utgave.
Stasjonsvogn, større batteri - og diesel (!)
Den oppgraderte versjonen av E-klasse ladbar hybrid, som har fått navnet E-klasse EQ power, kommer med en rekke nyheter.
Den mest påfallende er at den nå er tilgjengelig som stasjonsvogn. Av årsaker vi ikke har fått svar på, får du den riktignok kun som stasjonsvogn om du velger å gå for den nye motorvarianten med en 2-liters dieselmotor i tillegg til elmotoren. Bensinutgaven får du kun som sedan.
Ja, det er riktig: Mercedes har bestemt seg for å satse på diesel-hybrid i tillegg til den tradisjonelle bensinmotoren. Konkret er det snakk om en 2-liters dieselmotor med 194 hestekrefter.
Under panseret er likevel utvilsomt den viktigste nyheten at batterikapasiteten er økt fra 6,4 til 13,5 kWh - noe Mercedes sier har skjedd uten å fysisk øke størrelsen på batteripakken.
Resultatet er at den oppgitte rekkevidden er oppgitt økt fra 33 til 57 km etter NEDC 2.0-standarden.
Dette er fortsatt en del mindre enn batteripakken på nye BMW X5, som straks passerer 18 kWh:
Les også: BMWs nye SUV kan redde ladbare hybridbiler
Mye mer elektriske krefter
Den elektriske motoren er også betydelig oppgradert. Ytelsen er økt fra 65 til 90 kW - tilsvarende 120 hestekrefter, mens dreiemomentet på både bensin- og dieselvariant er økt fra 550 til 700 Nm.
Resultatet er at den nye modellen, som nå kalles E300e, har en total økning i effekten økt fra 286 til 320 hestekrefter og gjør unna 0-100 på 5,7 sekunder - et halvt sekund raskere enn forgjengeren.
Dieselvarianten har 306 hestekrefter og bruker 0,2 sekunder mer på 0-100.
Omtrent lik pris
Mercedes oppgir at prisen på bensinutgaven (sedan) vil starte 550.000 kroner, som er 30.000 kroner lavere enn da forrige utgave ble lansert i 2016. Stasjonsvogna med dieselmotor vil starte på 580.000 kroner.