*Nettavisen* Nyheter.

Nå avdukes endelig Nissan Leaf med 60 kWh-batteri - og Tesla åpner salget for Model 3

Elbil

Nissan vil straks starte produksjonen av Nissan Leaf med 60 kWh-batteri - mens Tesla har åpnet for Model 3-bestillinger med overraskende kort ventetid.

Nissan forbedrer Norges mest solgte bil - Tesla overrasker med kort ventetid på Model 3.

05.01.19 14:29

Nissan Leaf med større batteripakke er kanskje bilverdenens aller dårligst bevarte hemmelighet. Nissan har snakket om bilen i flere år, men nå er det endelig klart for avdukingen av elbilen nordmenn virkelig venter på.

Test: Nissan Leaf 40 kWh 2. generasjon (2018)

Dagens Nissan Leaf ble fjorårets desidert mest solgte bil i Norge, og dyttet VW Golf ned fra tronen, men med «bare» 40 kWh batteripakke, og et overraskende høyt strømforbruk, var ikke rekkevidden all verden å skryte av.

Les også: For første gang på ti år er ikke Golf Norges mest solgte bil

Planen var å avduke en utgave med 60 kWh i november i fjor, men en skandale i toppledelsen i Nissan-konsernet gjorde at de valgte å utsette lanseringen. Til tross for at bilen ikke er lansert, kan du gå inn hos en Nissan-forhandler og sette deg på interesseliste.

Nissan i Norge ønsker ikke å bekrefte det, men denne avdukingen vil foregå på CES-messen i Las Vegas som så smått åpner i helgen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nissan Leaf i 2. generasjon har vært en braksuksess i Norge.

Bilen som der kommer til å bli avduket er nær identisk med bilen som i dag selges, men med den forskjellen at batteripakken vil være på 60 kWh - det samme som andre ettertraktede modeller som Opel Ampera-e, og nesten det samme som Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro.

Les også: Test: Hyundai Kona Electric - markedets beste elbilkjøp er umulig å anbefale

Ryktene skal ha det til at dette offisielt vil føre til en rekkeviddeøkning fra 240 til 360 km etter den amerikanske målestandarden.

Dagens Leaf har fått en god del kritikk for manglende kjøleløsning på batteriet, som blant annet har skapt utfordringer med hurtiglading. Ryktene skal ha det til at vannkjøling fortsatt ikke er på plass, men at en vifte nå skal sørge for noe avkjøring. Det kan bli nødvendig, for bilen skal støtte 100 kW-lading gjennom Chademo-hurtiglading.

Produksjonen starter denne måneden

Kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen bekrefter overfor Nettavisen at bilen vil bli offisielt lansert «i løpet av januar», og at også produksjonen starter i løpet av denne månenden.

Når nøyaktig bilen kommer til Norge er dog uklart.

- Jeg tror bilene vil være i Norge i løpet av første halvår, sier han.

Prisen er fortsatt ikke klar, men det har tidligere vært antydet at Nissan så for seg et prispåslag på 5500 dollar for utgaven med stort batteri. Det betyr i så fall 45-50.000 kroner mer, men ifølge Marcussen er ikke dette fastsatt endelig.

En kan likevel anta en pris på 320-330.000 kroner.

Havner i lanserings-konkurranse med Tesla Model 3

Lanseringen av oppgradert Leaf vil med dette havne tett opp mot utrullingen av Tesla Model 3. Norske kunder som har forhåndsbestilt har i desember fått muligheten til å gjennomføre den faktiske bestillingen av Teslas rimeligste modell.

Fredag åpnet selskapet for alle som ønsker.

Klikk på bildet for å forstørre.

Ventetiden har vært lang fra Model 3 var mulig å reservere og faktisk bestille. Men nå lover Tesla raske leveringer.

Ifølge Tesla vil de første bilene være i Norge i februar, og det er all grunn til å tro at det vil bli god tilgang til denne modellen når Tesla nå først åpner slusene. Rapportene fra USA var at Tesla ikke nådde sine egne salgsmål i desember, og at det derfor har bygget seg opp et lite lager med biler «over dammen».

Dermed er det god grunn til å tro at kunder som legger inn bestilling på bilene vil få dem forholdsvis raskt. Tesla skriver i øyeblikket levering allerede i mars for bestilling lagt inn nå.

Prisen på Model 3 er derimot vesentlig høyere. Tesla har så langt bare tilgjengeliggjort utgaven med firehjulsdrift og stort batteri for bestilling. Startprisen på denne er 454.700 kroner - og 100.000 kroner mer om du vil ha kraftigere motorer.

Det er fortsatt uklart hva som er nøyaktig større på batteriet på denne modellen, både 70, 75 og 80 kWh er nevnt.

Med nyheten har selskapet også oppjustert rekkevidden på basismodellen «Long range» fra 544 til 560 km etter WLTP-standarden.

Les også: Med så mye elbil-trøbbel i Oslo fortjener elbilister fortsatt avgiftsfritak

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.