*Nettavisen* Nyheter.

Stor oversikt: Så lenge må du vente på ny elbil hvis du bestiller nå

Elbil:

Det er for tiden større etterspørsel etter elbiler enn tilgang. Men ventetiden varierer fra ingenting til over et år. Foto: Jaguar

Enkelte biler kan du få på dagen - andre må du vente på i lang tid.

Det er nå bred politisk enighet om at nær alle nye biler som selges i Norge i 2025 skal være elektriske.

Samtidig er myndighetene svært hemmelighetsfulle når det kommer til hvordan de skal tilpasse avgiftene på nye biler fra nyttår. Ny måte å måle utslipp på kan føre til et avgiftssjokk.

NAF: - Nye biler kan bli 80.000 kroner dyrere fra nyttår

Elbilmarkedet har i lang tid vært preget av at alle de store nyhetene er «rett rundt hjørnet», samtidig som stadig sterkere virkemidler mot spesielt dieselbiler har ført til veldig stor interesse for å bytte så raskt som mulig.

Stor etterspørsel, begrenset tilbud

Men hvor lett er det egentlig å få tak i en elbil i dag?

Nettavisen har vært i kontakt med importørene av alle de mest populære elbilene for å høre når de kan levere sine modeller om man bestiller bestiller nå.

Tilbakemeldingene er svært varierende. Markedets kanskje mest ettertraktede elbil får du ikke lenger lov til å bestille, mange biler blir tilgjengelig rett over nyttår - mens en håndfull kan du få kloa i nesten på dagen.

Slik er status per mai:

  • Audi e-tron: Levering starter for de første kundene i januar 2019, Audi regner med god tilgang på biler til Norge utover året.
  • BMW i3: Levering i september, har normal 3-4 måneders ventetid
  • Hyundai Ioniq: 6-8 måneder ventetid. Hyundai Norge avviser rapporter fra utlandet om at batterimangel fører til over et års ventetid.
  • Hyundai Kona: Salget har ikke startet ennå. Over 20.000 personer står på interesseliste som det ikke lenger er mulig å tegne seg på. Sannsynligvis lang ventetid for nye kunder.
  • Jaguar i-Pace: 5-6 måneder, oktober/november for bestillinger før sommerferien
  • Kia Soul Electric: Noen biler på lager, nye på vei inn. Spesielle farger eller utstyrsnivå som ikke er lagerført har 1-3 måneders leveringstid
  • Mercedes EQC: Lanseres i 2019, men detaljer er ikke klare. 2000 har reservert.
  • Nissan Leaf: Leveringstid avhenger av utstyrsgrad. Acenta i oktober, N-Connecta og Tekna i november
  • Nissan e-NV200: Desember 2018 eller januar 2019.
  • Opel Ampera-e: Tar ikke imot bestillinger
  • Renault Zoe: 5 måneder (oktober)
  • Renault Kangoo Z.E: 6-7 måneder
  • Renault Twizy: Biler kommer på lager i disse dager, normalt 3 måneders ventetid
  • Smart EQ Fortwo: På lager
  • Smart EQ Forfour: På lager
  • Smart EQ Fortwo cabriolet: På lager
  • Tesla Model S: Skreddersydde biler har estimert levering i august, har ferdigspekkede biler tilgjengelig med kort leveringstid
  • Tesla Model X: Skreddersydde biler har estimert levering i august, har ferdigspekkede biler tilgjengelig med kort leveringstid
  • Tesla Model 3: Leveringer utenfor USA begynner i løpet av første halvdel av 2019. Per i dag står et betydelig antall på venteliste, men bestillingene er ikke åpnet i Norge
  • VW e-Golf: September, et stort antall usolgte biler skal være på vei inn
  • VW e-Up: Begynnelsen av 2019

- De smarteste tar en ringerunde

Renaults markedsdirektør Roger Andersen har et godt tips til de som ønsker seg bil raskt:

- Dette med leveringstid, spesielt på elbiler, er «levende» og endrer seg i takt med blant annet etterspørsel og salg i resten av Europa, og selvsagt om det er «spesialbestillinger», som kan ha lengre leveringstid.

- At det er 5-7 måneder leveringstid på våre modeller, er ikke det samme som at man ikke kan få bil veldig raskt. Våre forhandlere kan ha bil for rask levering. Det kan være at de selger sin demobil, det kan være kontrakter som har blitt endret og lignende. Det aller smarteste for en nybilskjøper er å ta en ringerunde til forhandlerne direkte, anbefaler han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag