RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Test: BMW i8 Roadster


BMW i8 Spyder er en oppsiktsvekkende bil på alle måter.
BMW i8 Spyder er en oppsiktsvekkende bil på alle måter. Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Dette er egentlig en ganske tåpelig bil - men det har ingenting å si.

Det gode

  • Et utrolig oppsiktsvekkende design
  • Lenger elektrisk rekkevidde enn før
  • Et kraftfullt pådrag
  • Smale dekk skaper spesielle kjøreegenskaper
  • Overraskende komfortabel
  • Å kunne fjerne taket er aldri feil

Det dårlige

  • Forholdsvis kostbar
  • Gassresponsen kunne vært bedre
  • 100 hestekrefter ekstra hadde gjort seg
  • I Norge savner man bedre varmeløsninger når taket tas ned

Det grusomme

  • Dårlig med plass


Ingen bil har gitt oss så mye oppmerksomhet som BMWs oppsiktsvekkende fremtidspek i8.

Med et design til å dø for, en 3-sylindret bensinmotor med overraskende tøff lyd og en forholdsvis kraftig elmotor er det noe å like for de fleste. Heftig ytelse og mulighet til å kjøre lydløst på strøm er ingen dårlig kombinasjon.

Det var bare et lite problem med prisen. Og det faktum at batteripakken var altfor liten: Den kunne bare kjøre 24 km på ren eldrift (EPA-syklus). Her snakker vi om hybrid for ytelsens-, ikke forbrukets skyld.

Større batteri gjør alt bedre

Men i sommer kom BMW med en oppgradert utgave av bilen, der det viktigste var at bilens batterikapasitet var økt fra 7,1 til 11,6 kWh. I tillegg kom den også i roadster-variant.

Det nye batteriet  gjør at bilen selv hardnakket påstår at den kan kjøre 55 km ved fulladet batteri på ren eldrift. Vår test viser at man kan forvente kjøre 40 km uten for store problemer nå på vinterstid. Det kommer du langt på i hverdagne.

Vel så viktig betyr større batteri også at mer strøm kan leveres til elmotoren på en gang. Konkret er elmotorens effekt økt fra 98 til 105 kW - eller nesten 10 hestekrefter.

Totalt hevder BMW at bilen nå kan yte 374 hestekrefter og 570 Nm.

Siden dekkene er nesten like tynne som sykkeldekk, så kan vi i forbifarten nevne at antispinnsystemet får mer enn nok å gjøre.

Smale dekk gir litt dårligere grep inn i svinger enn du forventer. Slikt blir det engasjerende kjøreegenskaper av!

Fjerner baksetene - for å gjøre plass til avtagbart tak

Den vanlige coupéutgaven av bilen er et ganske spesielt konsept, siden det er en bil med midtstilt motor som likevel har to bakseter. Bakseteplassen er riktignok altfor dårlig til at selv barn kan sitte i dem, men har fungert godt til oppbevaringsplass.

Men når bilen nå kommer som roadster, har BMW like greit fjernet setene for å få plass til det nedfellbare taket. Det er bare igjen en bitteliten oppbevaringsplass mellom setene.

Resultatet er at i8 Roadster er en av bilene på markedet med aller minst oppbevaringsplass. Med 88 liters bagasjerom, er det 24 liter mindre å ta av enn i Audi R8 Spyder!

Test: Audi R8 V10 Plus Spyder (2018)

Og hvis du ser rundt deg på utkikk etter noen som tenker at det er en detalj som avgjør om bilen bør kjøpes eller ei, så leter du forgjeves. Dette er selvsagt klinkende irrelevant for de aller fleste som vurderer en slik bil.

Forøvrig: Ofte er det slik at biler som har litt spesielle dører, mister sin særegenhet når taket kuttes av. Med i8 har heldigvis ikke stofftaket endret noe som helst: Dørene er hengslet i A-stolpen, og derfor åpnes dørene fortsatt oppover.

Om noe har det å kutte av taket gjort det enklere å komme inn i bilen enn coupéutgaven.

Endeløs himmel er aldri galt

Vi er generelt av den oppfattelsen at det å kutte av taket på en bil, gjør kjøreopplevelsen bedre. i8 er intet unntak. Vinden i håret og endeløs himmel gjør at smilet presser seg frem.

Det er noen som mener at cabriolet er meningsløst i Norge på grunn av den korte sommeren, men de som er glad i å kjøre toppløst vet at det er godt mulig å strekke sesongen langt utover sommermånedene.

Med de aller beste cabrioletene på markedet, får du så mye hjelp med vindskjermer, varmeapparat, setevarme og strategisk plasserte luftdyser at du i praksis kan kjøre med taket nede til under ti minusgrader uten at du trenger å kle på deg nevneverdig.

Under testing i november var det tidvis godt å ta på både lue og skjerf.

i8 Roadster tilhører ikke den kategorien. BMW har ikke gjort nevneverdig for å hjelpe til med å holde sjåføren varm på kalde dager, utover det som selvsagt finnes i bilen fra før. Det er ikke noe «airscarf» eller ekstra vindskjermer som skal hjelpe mot turbulens. 

Bilen har ikke overveldende mye turbulens, men under 5-6 varmegrader begynner det å bli kjølig uten at du tar på lue og skjerf.

Taket kan forøvrig tas opp og ned i fart på en håndfull sekunder, og er marginalt bedre støyisolert enn det vi forventer av et stofftak.

Kjøreegenskapene forblir de samme

BMW har konvertert i8 til en roadster uten å legge til nevneverdig mye vekt. Dette er ganske uvanlig, men dette får de til fordi bilen i praksis er et eneste stort, stiv karbonfiberavstøp.

I kombinasjon med at effektøkningen er forholdsvis marginal, ender i8 Roadster opp med å oppleves ganske identisk som den origianel modellen. Det betyr at bilen er oppsiktsvekkende lettkjørt, og betydelig mer komfortabel enn det utseendet kan lure deg til å tro.

Du kan kjenne at det er en stiv bil over dårlig vei, men BMW har gjort en fabelaktig jobb med å få bilen til å oppleves sivilisert.

Når du setter bilen i sportsmodus jobber bilens bensinmotor og elmotor i tandem for å gi en svært spesiell kraftlevering som i de rette øyeblikkene føles svært potent. Samtidig føles det som om det er litt for mange ledd mellom gasspedalen og bakhjulene. Resultatet er at det er vanskelig å finjustere kraftleveringen, noe som er ganske essensielt på en bil som har såpass smale dekk som i8.

Det er likevel noe usedvanlig givende med å kjøre i8. Den føles veldig spesiell. Gassresponsen er ikke presis nok. Styringen er litt for lett. Den kunne godt hatt 100 hestekrefter ekstra. Og litt bedre veigrep. Og et vindu som gikk helt ned. Og "air scarft" og en ekstra vindskjerm. Men i8 er en bil som får deg til å føle. Som tilbyr velvære.

En BMW uten ekstrautstyr!

Tyske premiumbiler er ofte et mareritt når man ser på ekstrautstyr. Du kan tilpasse bilene omtrent akkurat som du vil, men ting som er selvfølgelig standardutstyr på andre biler, blir ofte svindyrt tilleggsutstyr de tyske kjøremaskinene.

Alt du ser her er standardutstyr - med unntak av kaffekoppen.

Vi pleier ofte å si at 100.000 kroner er et minimum av hva du må regne med, og pressebilene som importørene låner ut har typisk 250.000 kroner nedfelt i utstyrslisten. Vi har også sett eksempler på både 400.000 og 500.000.

Tilbakemeldingen fra importørene er at hvis de får inn en bestilling uten ekstrautstyr, sjekker de opp om bestillingen er lagt inn riktig. 

Men med i8 Roadster har vi for første gang fått utlevert en pressebil fra en tysk premiumprodusent helt fri for ekstrautstyr. Det selges såpass få biler av denne typen, og at BMW har bestemt seg for å krysse av stort sett hele ekstrautstyrslisten og bakt det inn i grunnprisen. Dette inkluderer laserlys - noe som kostet 87.000 kroner da det først kom på markedet.

Så vidt vi kan se er den eneste muligheten til å utvide utstyrslisten å endre farge på interiøret.

Det betyr dog ikke at BMW ikke tar seg betalt. Grunnprisen er en liten hårsbredd over 1,5 millioner kroner. 

Vi hadde planer om å si at bilens største utfordring er at du får en godt utstyrt M3/M4 til den prisen - samt litt vekslepenger. Men den sammenligningen er ikke helt rettferdig. For noen av bilene.

Test: BMW M4 CS (2018)

Test: Audi RS4 Avant (2018)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere