*Nettavisen* Nyheter.

Test: Mercedes AMG C43 facelift - fortsatt en av de beste bilene du kan kjøpe

Biltest

ENKEL KONKLUSJON: Den oppgraderte Mercedes AMG C43 er en helt fantastisk bil.

Her får du både glede, plass og komfort.

23.12.18 08:17

Det gode

  • Tilbyr en fenomenal totalpakke av ytelse, komfort og praktikalitet
  • Et av markedets beste interiør
  • Masse krefter
  • En flott lyd
  • Godt med bakseteplass
  • Et tiltalende design
  • Velfungerende firehjulsdrift
  • Et flott infotainmentsystem

Det dårlige

  • Bagasjeplassen er noe trangere enn konkurrentene
  • Setevarmen er litt treg
  • Vi etterlyser litt mer komfort i komfortmodus - luftfjæring er trolig løsningen

Det grusomme

  • Prisen på ekstrautstyret er høy

Det er ikke en spesielt dristig påstand å komme med at noe av det tyskerne for tiden gjør aller, aller best, er å lage fornuftige familiebiler med hemningsløs ytelse.

Én ting er de litt over-the-top-modellene - type M3, M5, E63, C63, RS6 og RS 4 - dette er biler som bare er lykke på boks i bytte mot avsindig mye penger. Men tyskerne har også alle som en begynt å lage familiebiler med masse ytelse, som ikke fratar deg all komfort og alle penger.

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Litt mindre ekstremytelse. Litt mer komfort. Litt billigere.

Hos BMW heter det M-Performance. Audi kaller det S. Og hos Mercedes er det blitt AMG 43-modellene.

Les også:

For å gjøre en lang historie kort, så har vi til dags dato ikke kjørt en eneste av disse bilene som ikke imponerer. Dette er de ganske enkelt ekstremt gode på.

Klikk på bildet for å forstørre.

En vinner har blitt enda bedre

Mercedes har nylig gitt sin C-klasse en liten ansiktsløfting, og i den forbindelse har de også pusset litt ekstra på C43.

Les også: Test: Mercedes C-klasse C200T EQ facelift

Det viktigste vil for mange være at de har byttet ut turboen fra den 3-liters bituroladede bensinmotren, slik at den nå yter 390 hestekrefter i stedet for 367. Det gjør at denne nedtonede AMG-modellen begynner å nærme seg faretruende en standard M3 i krefter.

Klikk på bildet for å forstørre.

C43 er også den eneste bilen i klassen som er tilgjengelig med luftfjæring. Vår testbil er dessverre ikke utstyrt med det, men det er nok et hint om at ytelse og komfort kan kombineres.

Ellers har C43 alle de andre oppgraderingene nye C-klasse har, inkludert designendringer foran og bak, nye LED-lys, nytt ratt, mer aktive sikkerhetssystemer, et oppgradert infotainmentsystem, heldigitalt display og mer til.

Test: Mercedes G63 AMG

Klikk på bildet for å forstørre.

Mercedes hevder faktisk hardnakket at de på denne faceliften har byttet ut 50 prosent av alle delene i bilen. Skal vi være helt ærlige virker det som om endringene er litt mindre enn som så.

Klikk på bildet for å forstørre.

Har forbedret på noe av det beste

Resultatet av det hele er ganske enkelt at C43 fortsatt fremstår som en skikkelig drømmebil. En bil vi godt kunne kjøre hver dag - en bil som både fungerer med horn i panna og svigermor i baksetet.

Bilens 3-liters V6 biturbo er en nytelse, og i kombinasjon med et eksosanlegg som bare AMG kan lage, sitter du igjen med en mild brumling som er lett gjenkjennelig, men som ikke blir slitsom når du ikke har det så travelt.

Test: Mercedes A-klasse A200

Gassresponsen er sylskarp, selv i komfortmodus, noe som gjør at du må lære deg å kjøre bilen pent - men når alt sitter, så er dette en like enkel bil å kjøre som en hvilken som helst annen Mercedes C-klasse.

Klikk på bildet for å forstørre.

Tilpasningsdyktig

Vår testbil er utstyrt med vanlige justerbare dempere, som gir deg muligheten til å velge mellom medium, stram og veldig stram dempekomfort. På vinterdager som dette med til dels utfordrende føre kunne vi godt tenke oss en litt mykere komfortmodus - og vi er overbevist om at luftfjæring er det rette valget på denne bilen, selv om det vil ta bort litt av skarpheten når du drar på.

Test: Mercedes C-klasse C300 kabriolet facelift

Det er dermed på ingen måte sagt at bilen er superstiv, for det er den virkelig ikke - men uten luftfjæring mister man noe av luftpute-følelsen over dårlig vei.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bilen fremstår ellers velbalansert, villig og morsom. Du får akkurat tilstrekkelig med tilbakemelding gjennom rattet til å ha det moro, men den er på ingen måte nervøs.

På føret som vi har testet bilen på denne gangen, er det forøvrig nærmest en forutsetning med firehjulsdrift hvis du skal kunne utnytte mer enn en brøkdel av kreftene. Mercedes' 4Matic-løsning har en betydelig overprioritering av bakhjulene - og det gir deg både ekstra moro, men også ekstra trygghet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Rikelig med plass

Det beste med C43 er kanskje at all gleden av både lyd og kjøreegenskaper, ikke på noen måte går på bekostning av praktiske egenskaper.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bakseteplassen er helt akseptabel som familiebil, noe som betyr både plass nok for voksne, men også plass i barneseter.

Klikk på bildet for å forstørre.

Som stasjonsvogn er det heller ikke noen skuffelse å åpne bagasjelokket - men 435 liter er likevel en god del mindre enn hva Audi klarer å trylle frem i sin nye generasjon A4 som har passert 500.

Les også: Test: Audi RS4 Avant (2018)

Ingen revolusjon - men en bekreftelse

Mercedes skryter mye av hvor mange deler de har endret, og det er utvilsomt forbedringer med den oppgraderte C-klassen. Aktive sikkerhetssystemer, interiør, mer krefter. Og hvis du foretrekker slikt: Mulighet for parfymert aircondition.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nye C43 fremstår derimot ikke som noen revolusjon. Det er bare en bekreftelse på at forgjengeren var en av de beste bilene du kunne kjøpe. Og den oppgraderte bilen følger i de fotsporene.

Det er bare så innmari synd at bilens startpris er nesten en million kroner, og at ekstrautstyrslisten på bilen fort blir svindyr. Vår testbil - som rett nok inneholder en god del mer utstyr enn nødvendig - har ekstrautstyr for over 300.000 kroner. Da skulle det bare mangle at bilen oppleves fantastisk.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag