RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Test: Toyota Yaris GRMN (2018)


Toyota Yaris GRMN er en liten bil med stor motor, som elsker svingete og kuperte veier.
Toyota Yaris GRMN er en liten bil med stor motor, som elsker svingete og kuperte veier.
Sist oppdatert:
1686 personer har kjøpt denne modellen - 1684 har valgt feil variant.

Det gode

  • En av de aller morsomste småbilene på markedet
  • Toyota viser at de kan når de vil
  • Kompressor gjør at kreftene er lett tilgjengelige
  • Motoren lager en flott lyd når du nærmer deg rødlinja
  • Overraskende komfortabel, selv om den er senket betydelig
  • Veldig gode sportsseter

Det dårlige

  • Ganske støyete
  • Høy pris
  • Designet ser kanskje litt billig ut
  • Du må forklare alle du møte om hvorfor dette ikke «bare er en Yaris»
  • Bare 3-dørs
  • Infotainmentsystemet er annenrangs

Det grusomme

  • Utsolgt

Forholdsvis ofte opplever vi at bilprodusenter ikke er helt ærlig. De forsøker seg med en salgspitch som du vet de ikke tror på.

Da Toyota lanserte en bil de kalte GRMN - Gazoo Racing Mesiter of Nürburgring - trodde vi det var et slikt øyeblikk.

Men det viser seg at Toyota har planer om å være ærlig om denne bilen. Dønn ærlige faktisk.

Da vi plukket opp den nye spesialmodellen Yaris GRMN hos Toyota i Drammen, sendte de oss et skriv der det står følgende:

«Filosofien bak Yaris GRMN er å skape positiv publisitet og være en merkebygger for Toyota i Europa.»

Yepp, Toyota har bygget 400 spesialmodeller av Yaris for å få positiv oppmerksomhet. Og de innrømmer det.

Det er et dristig valg fra et bilmerke som mest av alt er kjent for å levere biler til massemarkedet. Til folk som ikke bryr seg nevneverdig om bil, men som vil ha noe trygt. Noe som fungerer.

Toyotas spennende side

Men selv om Toyota er kjent for sin Prius, sin Yaris, sin Au-hhh-gjesp, så har de også en leken side:

Historisk er det nok å ta av, men også i nyere tid har selskapet slått til. GT-86 er en fantastisk morsom lekebil. Gjennom underbruket Lexus har de kommet med superbilen LFA og flere muskelbiler. Blant annet RC F og GS F.

Toyota er et merke som kan når de vil, og med GRMN har de villet noe.

Så hva har de gjort?

Grovt sett har de tatt en helt vanlig Yaris, lagt på noen spenstige farger, montert på en spoiler, byttet setene og så har de tatt en titt i motorrommet:

Ut har de kastet den kjedelige hybridløsningen, og i inn har de satt en 1,8-liters bensinmotor. Den samme som brukes i familiebilen Avensis.

Men de har gjort en annen liten endring: De har montert en kompressor (!) og redusert kompresjonen. At Lotus bruker samme motor med kompressom i Elise, er ikke tilfeldig.

Betydelig effektøkning

Resultatet er at effekten på papiret er økt fra 147 til 212 hestekrefter, mens dreiemomentet er økt fra 180 til 249.

Ja, dessuten har den blitt skikkelig turtallsvillig. Rødlinja ligger en hårsbredd under 7000 RPM.

Av andre endringer er en Torsen-differensial (LSD) som gjør at bilen ikke kaster bort krefter i svingene - og det som omtales som svært påkostede dempere. Dessuten er girkassa forsterket - uten at den egentlig føles spesielt sportslig.

Med ett har Toyota omformet en vanlig, traust småbil til en hot hatch. En bil som har mer krefter og mindre vekt enn Ford Fiesta ST. Og Peugeot 208 GTI. Og Mini Cooper S.

Det bare fungerer

Det er skikkelig irriterende å si det, siden Toyota faktisk har gjort dette som et PR-stunt, men GRMN er langt, langt bedre enn vi hadde forventet.

Den lave vekten og den aggressive motoren uten turboforsinkelse gjør at du sitter igjen med en virkelig leken bil. 0-100 går unna på det som oppleves som raskt nok, men det er i svingene bilen kommer til sin rett: Den blir som ei flue.

Ei flue du kan presse skikkelig langt - og ei flue som ikke trenger 3-gangeren av fartsgrensa for å være morsom.

Samtidig har Toyota beholdt mye av komforten fra en vanlig Yaris. Selv om bilen er senket, er den ikke ukomfortabel. Og de nye bøttesetene er herlige å sitte i.

Så får vi heller se gjennom fingrene på at støynivået ikke er direkte lavt.

3 biler solgt i Norge - kommer ikke flere

Det er bare produsert 400 biler av modellen for Europa, og alle er solgt for lengst. 3 biler er kommet til Norge. To norske kunder bestilte - i tillegg til pressebilen vi har kjørt.

Dette er kjøpere som nå får en bil som er mye, mye morsommere enn alle andre som har kjøpt en Yaris det siste året. Dem er det rundt 4000 av.

Du kan kondolere en Yaris-eier neste gang du ser ham.

«Huff da, valgte du feil variant?»

Men når det er sagt, så er Yaris GRMN latterlig dyr. Listeprisen er 482.000 kroner. Det er 40 prosent mer enn Ford Fiesta ST.

Det skulle dog ikke overrasket oss om dette ble et samlerobjekt. Da kan man le hele veien til banken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere