Gå til sidens hovedinnhold

Motpoler i supply

Høyst ulike forventninger til fremtiden i supplymarkedet.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Ikke uventet representerer Farstad Shipping og Deepsea Supply to motpoler i synet på supplymarkedet fremover.

NA24 - din næringslivsavis

Det kom også frem under selskapenes presentasjoner under den årlige olje. og offshorekonferansen til Pareto Securities i Oslo onsdag.

Les mer: Alt om Pareto-konferansen

Farstad som er det mest tradisjonsrike supplyrederiet på Oslo Børs har en stund uttrykt bekymring for de lange utsiktene for markedet. Deres tro på et svakere markedet fremover har blitt styrket av den svakheten som nordsjømarkedet opplevde i andre kvartal.

Ser lyst på markedet
Farstad som tidligere i hovedsak var bekymret for forsyningsskipene, PSV’ene, tok i andre kvartal også opp den store ordrebølgen på ankerhåndteringsskip som et tegn på vanskeligere tider i vente.

Mye av dette budskap ble gjentatt av konsernsjef Karl-Johan Bakken på dagens presentasjon. I tillegg til ordrebøkene som er historiske høye, så er det økende kostnadspresset og bemanningsutfordringene som bekymrer Farstad.

Deepsea Supply som har skipsreder John Fredriksen som hovedaksjonær, har et langt lysere syn på markedet fremover. Det ble klart under konsernsjef Odd Breviks presentasjon onsdag.

Brevik mener at den voldsomme aktivitetsøkningen i boremarkedet, innen flytende oljeproduksjon og andre installasjoner vil representere etterspørsel nok til å dekke opp nybyggene.

Forsinkelser gir rolig marked
Brevik innrømte at forsinkelser i leveringene av rigger kan gi perioder med et stille supplymarked, men samtidig mente han at alle opsjonene på ytterligere supplyfartøyer vil representere en buffer.

- Jeg tror etterspørselen vil dekke opp flåten og at balansen vil bli grei for markedet, sa Brevik, som minnet om at 20.000 pund per dag heller ikke er noen dårlige ratene.

Under toppene i vinter ble ankerhåndteringsfartøyer sluttet på rekordnivåer over 100.000 pund per dag.

Mens Farstad vil fortsette med en strategi på langsiktige kontrakter, sa Brevik at Deepsea vil fortsette å slutte på kort og mellomlang sikt i ankerhåndteringsmarkedet, mens deres flåte av mindre forsyningsskip vil bli søkt sluttet langt.

Reklame

Regntøyet du trenger til den norske sommeren