Gå til sidens hovedinnhold

Terningkast 5Det lyner, tordner og unnfanges

Den svenske saksofonisten Martin Küchen og den slovakisk/norske trommeslageren Michaela Antalová har skapt et totalt unikt univers. Det har Antalová gjort sammen med bassisten Adrian Myhr også.

Martin Küchen, for anledninga på sopranino- og tenorsaksofon, elektrisk tanpura - et indisk strengeinstrument og skarptromme, har markert seg på svært fordelaktige vis i diverse Angles-konstellasjoner, Trespass Trio og All Included, er en usedvanlig allsidig og spennende musikant som man aldri vet hvor dukker opp i det musikalske landskapet. Når han så møter Michaela Antalová (28), som har bodd, studert og jobba i Norge de seks siste åra, og som har fortalt oss gjennom en rekke samarbeidsprosjekt at hun har dette helt spesielle å tilføre uansett hvor hun møter opp, så kommer det ikke som noen bombe at vi blir tatt med på en helt ekstraordinær ekskursjon.

Her dyttes det på grenser i grenseland med impulser fra blant annet jazz, impro og støy. De fire "låtene", unnfanga på Flerbruket i Aurskog-Høland og kun utgitt fysisk på vinyl, åpner ukjente dører som sørger for at vi blir sittende helt ytterst på stolsetet for ikke å gå glipp av eneste detalj.

I disse eleverte samtalene foregår det nemlig mye, veldig mye. Alt er spontant, alt er ukonvensjonelt, alt er djupt personlig og totalt kompromissløst. Titlene "Thunder Before", "Before Lightning", "Lightning" og "Thunder", antyder hvor i landskapet vi befinner oss eller så kan det godt hende at du som lytter får helt andre assosiasjoner. Her gjelder det å åpne ørene og alle de andre sansene - dette har mottakerapparatet ditt nemlig aldri vært utsatt for tidligere.

Sammen med sin kjære, bassisten Adrian Myhr, har Antalová skapt intet mindre enn to underverk. Det ene heter "Zvony" - som betyr bjeller på slovakisk - og det andre vet jeg ikke om har fått noe navn ennå. Her spiller Antalová kun fløyter med både norsk og slovakisk opphav. Myhr spiller også harmonium i tillegg til bass. Litt feltopptak og de flotte stemmene til et slovakisk mannskor krydrer også dette flotte visittkortet.

To av låtene er henta fra slovakisk eller norsk folkemusikktradisjon - resten har Antalová og Myhr skrevet sjøl. Folkemusikk og samtidsmusikk er viktige ingredienser i dette nedpå, reflekterende, vakre og ofte melankolske uttrykket i stor grad spilt inn i hjemmet til Antalová og Myhr i Oslo.

Coronaperioden har vært tung og vanskelig for de aller fleste. For Michaela Antalová og Adrian Myhr har det ført til to flotte verk. Vi gratulerer på det varmeste med begge to.