(Fredriksstad Blad) – Jeg liker ikke at de bare legger på og legger på og legger på. Det er så mange som er avhengige av personbilen. Det blir veldig dyrt for dem, sier Olsen.
Tirsdag formiddag, rett etter at statsbudsjettet er lagt frem, var han innom bensinstasjonen på Kråkerøy nettopp for å fylle tanken. Der lå bensinprisen på 16,39 kroner for 95 oktan og 14, 74 kroner literen for diesel.
Les også: Så mye dyrere blir alkohol, tobakk, drivstoff og strøm i 2022
– Flår bilistene
Med statsbudsjettet som ble lagt frem av den borgerlige regjeringen tirsdag, vil drivstoffet koste mer til neste år. Regjeringen trapper opp den generelle CO₂-avgiften igjen – noe som betyr også at drivstoffprisen vil øke.
I tillegg justeres veibruksavgiften: Den går opp fra 5,01 til 5,08 kroner per liter for bensin og fra 3,58 til 3,65 kroner per liter for diesel.
Les også: Små dyrere blir bilene - avgiftssjokk for ladbare hybrider
Totalt betyr det at pumpeprisen på bensin vil øke med rundt 60 øre per liter, mens prisen på diesel vil øke med rundt 75 øre, inkludert moms.
– Jeg skjønner ikke hvorfor de hele tiden skal flå bilistene. Bilen er kommet for å bli, mener Olsen.
Tror ikke alle kan kjøre elbil
Heller ikke Wenche Nordli fra Rolvsøy er spesielt begeistret ved tanken på dyrere drivstoff.
– Grusomt. Jeg synes det er altfor dyrt allerede, sier Nordli.
– Har du forståelse for at dette må gjøres for å få flere over på mer miljøvennlige alternativer?
– Egentlig ikke. For det første tror jeg ikke alle kan kjøre elbiler. Det har vi neppe nok strøm til. Jeg tror heller ikke det er miljøtanken som gjør at folk kjører elbil – det er nok mer lavere avgifter, sier Nordli.
Elbilister må betale mer
Også elbilister må ut med mer penger, dersom budsjettforslagene til Solberg-regjeringen blir stående.
Trafikkforsikringsavgiften (den tidligere årsavgiften) blir nå lik for elbiler og biler som går på fossilt drivstoff. Det betyr en massiv økning i avgiften for elbiler: rundt 900 kroner i året.
Les også: Raser mot alkohol-smell: - Nå jubler svenskene
Regjeringen foreslår også en omregistreringsavgift på rundt 6.600 kroner for elbiler fra 2019 eller senere.
Også eiere av hybrid må betale mer. Regjeringen foreslår at fradragssatsen på egenvekten kuttes fra 23 til 15 prosent – og kravet til elektrisk rekkevidde dobles. Det vil øke prisen på ladbare hybrider voldsomt – de er nemlig tyngre enn andre biler på grunn av batteriene.