Gå til sidens hovedinnhold

Nå blir parkeringsbøtene både mye høyere og lavere

Parkering

Et tiår med krangling er over.

I dag har regjeringen endelig konkludert med nye bøtesatser og regler for parkeringsbransjen. Det ender med både høyere og lavere parkeringsbøter for deg, bedre klagemuligheter - langt strengere regelverk for parkeringsselskapene.

Dermed settes punktum for en av nyere tids dårligst håndterte politiske saker.

Bransjeforeningen for parkeringsselskaper har selv gang etter gang sagt at de har vært full av "cowboyer". Forbrukere har klaget på uoversiktlig regelverk og urimelige bøter. Det samme har Forbrukerrådet. Politikere var helt enige. Alle har vært enige om at parkeringsbransjen har vært et nesten uregulert rottereir.

En brokete prosess

Allerede på slutten av 70-tallet ble det fra p-bransjen selv etterlyst regulering. Det skulle ta 25 år før politikerne tok hintet og skjønte at noe måtte gjøres. I 2006 så det ut til at det skulle gå kjempefort, i 2011 var reglene ferdig - men det var før særinteresser og politisk rot førte til utsettelse etter utsettelse.

Les også: Slik fikk parkerings-cowboyer herje i årevis

Og da Høyre-Frp-regjeringen skulle ta grep i en fart, var så forslaget så dårlig utformet at Vegdirektoratet brukte 18 sider på å slakte det - og dermed var det tilbake til tegnebordet.

Les også: - Velkommen til virkelighetens verden, Solvik-Olsen

Nå skjer det... snart

Men fredag ble endelig et nytt felles parkeringsregelverk for private og offentlige selskaper lagt frem for Kongen i Statsråd.

- I neste måned kom det til å være ti år siden det første notatet i departementet ble skrevet om dette, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som fornøyd nå endelig kan sette punktum for prosessen.

- Nå blir vi kvitt en del av disse cowboytendensene. Parkering i orden skal nå bli "i orden", det skal bli bedre å være bilist i Norge, sier Randi Flesland.

Noen av de viktigste endringene er som følger:

  • Provisjonslønn av parkeringsvakter forbys
  • P-selskaper må registreres hos Vegvesenet og underlegges deres tilsyn
  • Du skal ikke få bot før 5 minutter etter at tiden har løpt ut
  • Det blir like regler og bøter for private og offentlige selskaper
  • Bøtesatsene - eller «kontrollsanksjon» som det heter - blir 300, 600 og 900 kroner for henholdsvis bagatellmessige forhold, normal sats og parkering på handicap-plasser.
  • Parkeringsselskapene kan ikke selv bestemme prisøkninger i å-bøtene, men departementet vil styre økning etter prisstigning.
  • Parkeringsvakter må gjennom et obligatorisk kurs
  • En ny parkeringsklagenemnd, som alle selskaper må forholde seg til, erstatter dagens nemnd som har fått omfattende kritikk for å være for nært knyttet til parkeringsbransjen
  • Det blir strengere krav til skilting
  • Det vil bli påbudt at en del av plassene på en p-plass skal ha ladekontakt for elbil - men lading trenger ikke være gratis

Nøyaktig hvilke overtredelser som skal havne i de tre bøtekategoriene er ikke helt klart, og en veileder skal utvikles for dette innen sommeren. Men parkering på handicap-plass blir trolig este ting inn i dyreste kategori, mens blant annet å glemme å trekke parkeringslapp på kundeparkeringsplasser med gratis parkering går i laveste kategori.

- Nå må cowboyene skjerpe seg, eller så må de rett og slett slutter, sier en fornøyd Lars Monsen i bransjeforeningen Norpark.

Vedtas nå - men du må vente litt til

Men at det nå vedtas, betyr ikke at endringen skjer umiddelbart. Endringene er så store at både private og offentlige parkeringsselskaper må gjøre omfattende endringer i skilting, opplæring, innkrevingssystemer og kontrakter - og derfor står det 1. januar 2017 på kalenderen når reglene trår i kraft.

- De ter en del tekniske ting som må på plass, en ny klagenemnd må være oppe og går, men 1. januar er ikke lenge til med tanke på hvor mye som må gjøres, sa samferdselsminster Ketil Solvik-Olsen på en minipressekonfernase fredag ettermiddag.

Alle detaljer om hva som er "bagatellmessige" overtramp som gir 300 kroner i bot, og hva som er "vanlig" sats, er heller ikke helt klart.

Kommentarer til denne saken