NA24.no

- Dette er uforskammet av Kjos

- Å komme med et slikt utsagn er faktisk naivt og det er nesten ikke verdt å kommentere, sier Rickard Gustafson.
- Å komme med et slikt utsagn er faktisk naivt og det er nesten ikke verdt å kommentere, sier Rickard Gustafson. Foto: Ole Eikeland (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Konsernsjefen i SAS går i strupen på Norwegian og kaller Bjørn Kjos naiv.

SAS mener det er et klart overtramp av Norwegian og gründer Bjørn Kjos når han kaller SAS og de andre store flyselskapenes transatlantiske flyvninger for kartellvirksomhet.

Til Nettavisen NA24 sa Kjos at norske og europeiske politikere nå må våkne opp og slutte å forsvare det han kaller et av de siste kartellene i verden.

- Star Alliance, One World og Skyteam styrer rutene til New York og myndighetene lar dem gjøre det, sa Bjørn Kjos til Nettavisen NA24.

- Det kartellet har vi tenkt å bryte, fortsatte Kjos.

Nå slår SAS sin konsernsjef tilbake mot Kjos og hans påstand for første gang.

- Uforskammet av Kjos
- Jag blir ledsen. Selvsagt er det ikke kartellvirksomhet. Dette er uforskammet av Kjos å komme med, sier konsernsjef Rickard Gustafson til Nettavisen NA24.

- Å komme med et slikt utsagn er faktisk naivt og det er nesten ikke verdt å kommentere, fortsetter han.

Gustafson har ledet SAS i litt over tre år, en av de tøffeste periodene i den tidligere skandinaviske fly stolthetens historie.

Høsten 2012 var SAS få timer unna konkurs. Forhandlinger med kreditorer og ansatte gikk langt på overtid, men Gustafson kom i mål med en av tidenes snuoperasjoner i skandinavisk næringsliv.

-Snuoperasjonen var beintøff. Våre 15.000 ansatte gjorde en heroisk innsats. Vi var tvunget til på veldig kort tid, gjøre veldig store omstillinger, samtidig som flyene våre skulle gå på riktig tidspunkt med den gode servicen SAS er kjent for, sier Gustafson.

- Star Alliance, One World og Skyteam styrer rutene til New York og myndighetene lar dem gjøre det. Det kartellet har vi tenkt å bryte, sa Bjørn Kjos til Nettavisen NA24 før jul.


- Tvilte du noen gang på at du ikke skulle lykkes?

- Vi spurte om veldig mye, men jeg kan ikke si at jeg tvilte. Men det var jævlig tøft, sier Gustafson.

- Det kan virke som at du bevisst ventet til at dere var på overtid. SAS er joe kjent for å ha sterke fagforeninger og du hadde aldri fått dem med på denne snuoperasjonen hadde du satt i gang for tidlig?

- En av grunnene til at vi fikk det til var at vi kunne gjøre det transparent og fortelle at dette var eneste utvei hvis vi skulle overleve.

- En slik snuoperasjon gjør du bare hvis du vet at det ikke fins en annen utvei. Det er menneskelig, sier Gustafson.

- Så med andre ord hadde du satt i gang snuoperasjonen seks måneder tidligere, så hadde du ikke fått det til?

- Riktig. Det tror jeg ikke.

- Har SAS for mange ansatte i dag?

- Nei, ikke i antall, men vi har for mange faste kostnader i SAS. De må bli lavere, slik at vi kan enklere og raskere tilpasse oss konjunktursvingningene i flybransjen.

- Vi har for mange på lønningslisten, men vi har ikke for mange folk.

- Så flere i SAS vil få sparken innen visse områder, mens dere innen andre områder vil ansatte flere?

- Så absolutt.

- Har selv kuttet lønnen
På 3,5 år har Gustafson mottatt rundt 40 millioner kroner i lønn og bonuser, selv om han på linje med de ansatte måtte gi avkall på en god del fastlønn samt bonus som følge av redningspakken.

I forbindelse med snuoperasjonen fikk flere ledere og noen ansatte med kontroller funksjoner ekstra lønn for å bli værende i selskapet. Det var lite populært hos fagforeningene og de øvrige ansatte.

- Hvordan kan du forklare alle millionbonusene til deg og dine ledere overfor de ansatte?

- Jeg forstår ikke hva du mener. Vi har alle vært med og bidratt. Jeg har selv bidratt med et kraftig lønnskutt, men det er ikke synd på meg. Jeg har en bra lønn, så absolutt.

- Det er vel ikke så rart at jeg som leder av selskapet har en god lønn?

- Jeg tenker på dine ledere som fikk garanterte millionbonuser mens resten av de ansatte måtte kutte kraftig i lønnen sin?

- De fikk ikke bonuser, men penger for å bli i selskapet. Vi satt i en situasjon at vi på vinteren og våren 2012 så at SAS kom til å gå under hvis vi ikke klarte å få på bordet en plan som banker og eiere tror kunne reddet selskapet, at vi raskt kan skape lønnsomhet uten at eierne legger mer penger på bordet, sier Gustafson.

- Da var jeg tvunget til å gå til en liten gruppe og få dem med på laget. Hadde jeg gått bredt ut, vill man fått en enorm spekulasjon i media om SAS sin fremtid og da ville vi ikke fått noen form for kreditt, kundene ville ikke turt å bestille billetter osv.

- Vi måtte jobbe døgnet rundt, uten å vite om vi fikk det til, og viss vi klarte det, ville mange av dem ha rasjonalisert bort jobbene sine. I tillegg ville de som ble igjen, ha lavere lønn. «Men nå ber jeg dere å droppe alt annet, ferier, fritid og kun fokuser på SAS de neste seks månedene».

- Noen incentiver må man jo da gi, og det står jeg for, sier Gustafson.

- Det jeg gjorde feil, var at jeg misforsto fagforeningskulturen i SAS. Informasjonen rundt dette skulle vært mer transparent. Informasjonen rundt dette kom frem på feil tidspunkt og i feil fora, sier han videre.

I mange år har de største eierne i SAS, det vil si de skandinaviske regjeringene, sagt at de ønsker å selge seg ut av SAS. Det gjør det ikke akkurat enklere å fremforhandle avtaler med kreditorene.

- Eierne var veldig tydelige i denne prosessen, at de ikke ville støtte SAS finansielt. Det må vi respektere. Men det er klart, det gjorde det ikke enklere for SAS. Det styrket ikke vår posisjon i kapitalmarkedene, sier Gustafson.

- På den andre siden hjalp det oss overfor de ansatte, som også så at det ikke var noen annen utvei.

OSLO 20130108. SAS-sjef Rickard Gustafson på vei inn til møte med samferdselsminister Marit Arnstad tirsdag ettermiddag. Foto: Berit Roald / NTB scanpix


- Jeg er en veldig enkel mann
Fortsatt er SAS til salgs, noe konsernsjefen ønsker svært lite å kommentere.

- Jeg er en veldig enkel mann. Skaper vi et lønnsomt flyselskap, så vil eierstrukturen løse seg lett. Det er mitt fokus, det er det jeg kan påvirke, sier Gustafson.

Han har lovet at SAS skal levere en resultatmargin på hele åtte prosent høsten 2015, noe som er svært høyt i flybransjen.

- Flymarkedet har i første kvartal hatt det tøft. Hvordan skal du klare å levere de åtte prosentene i margin som du har lovet?

- Vi har troen på det vi gjør. Vi er glade for den snuoperasjonen vi har gjort, men vi er også ydmyke og vet at skal vi klare å levere, må vi utvikle oss videre, sier Gustafson.

- Vi skal fortsette å skape en markedsmessig og operativ plattform som er konkurransekraftig når det gjelder kostnadseffektivitet, flyeffektivitet og vi skal investere i våre kunder.

- Vi skal fortsette å investere i nye fly og opprettholde vårt flynettverk slik at kunden vet at de ikke blir sittende fast noe sted, sier Gustafson.

- Du legger hodet på blogga med et mål på åtte prosents margin?

- Jeg vet, men vi må ha et mål og må dit. Det er få europeiske flyselskap som har klart å tjene penger med hovedbase i Europa, det har faktisk vi klart nå. 

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere