NA24.no

- Slik vil Norwegian omgå alle lover og regler

Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS mener at Norwegian, med å etablere et nytt selskap i Irland for langdistanse flyvningene sine, kun prøver å omgå gjeldene lover og regler.
Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS mener at Norwegian, med å etablere et nytt selskap i Irland for langdistanse flyvningene sine, kun prøver å omgå gjeldene lover og regler. Foto: Ole Eikeland (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Nå krever SAS-sjefen at politikerne kommer på banen.

Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS mener at Norwegian, med å etablere et nytt selskap i Irland for langdistanse flyvningene sine, kun prøver å omgå gjeldene lover og regler.

- Problemet er å konstruere en struktur som kun er egnet for å omgå ansettelseslover, luftfartsavtaler og skatteregler, sier Gustafson.

- Så det Norwegian gjør er ren skatteplanlegging, ikke noe annet?

- Det er litt merkelig at du setter opp en AOC (et selskap red. anm) i et land hvor de aldri kommer til å lande. De kommer aldri til å lande på Irland, sier Gustafson.

- Norwegian prøver å omgå alle gjeldene strukturer, lover og regler. Jeg sier ikke at det er feil, men det er en gråsone. Det er viktig at politikerne kommer på banen og sier hva som gjelder. Det er viktig at vi alle får like rammevilkår. Hvordan ser konkurransesituasjonen ut, hva er tillatt, hva er ikke tillatt?

-Det er ikke det samme
Norwegian har fått kraftig kritikk for å ha thaipersonale på thailønninger på sine flyvninger til og fra Bangkok.

Norwegian er imidlertid ikke alene. Også SAS benytter seg av billig utenlandsk arbeidskraft etter å ha flyttet de fleste av sine it-ansatte til India.

- Hva er forskjellen på Norwegians kabinansatte og SAS sine it-ansatte?

- Det er ikke det samme. Våre it-ansatte er ansatt i India og jobber der på indiske vilkår i sitt marked. Det Norwegian gjør er noe helt annet. Du bor i et land, du har base i et annet land, du er ansatt i et bemanningsselskap i et tredje land som på sin side leier ut deg til et flyselskap i et fjerde land som kanskje er organisert under et AOC i et femte land, sier Gustafson.

Når man bygger en struktur som har som mål å slippe unna mest mulig skatt og ansettelsesregler. Da har man et problem, sier Gustafson.

- Men er du kabinansatt i Norwegian og er thai, bor i Thailand og flyr frem og tilbake Thailand – Oslo. Da er jo ikke det undertrykking. Du bor og jobber ut i fra ditt eget hjemland. Eller?

- Du gjør det, men det er en viss forskjell. Du bor i Thailand, men alt du produserer, produserer du utenfor Thailand i for eksempel EU. Det er en viss forskjell der, sier Gustafsen.

-Jeg har ikke noe svar
Et annet tema som diskuteres i forbindelse med outsourcing av flyvende ansatte i flyselskaper er sikkerheten om bord. Blant annet har både Norwegian og Ryanair blant annet outsorucet mye, sistnevnte har kun rundt 25 prosent fast flyvende ansatte.

- Hva gjør det med sikkerheten?

-Jeg har ikke noe grunnlag å si at det ikke er sikkert i dag, men på lang sikt så er jeg ikke så sikker på at det er en god ting.

- Effektivt sikkerhetsarbeid avhenger at man har en rapporteringskultur hvor man tørr å rapportere avvik. Da blir spørsmålet: Kan man skape en rapporteringskultur hvor man kjøper inn tjenester på timebasis?

Langsiktig sikkerhetsarbeid bygger blant annet på at ansatte rapporterer feil man enten selv gjør eller som man ser andre gjør.

- Gjøres det en feil, vil man at det blir rapportert, men tør du gjøre det hvis du jobber på timebasis?

-Jeg har ikke noe svar, men det er et veldig viktig spørsmål som man må stille seg.


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere