NA24.no

- All erfaring tilsier regjeringen ikke får til dette

(Nyhetsgrafikk)
Regjeringens skryteliste for veier møter ingen applaus.

I forrige uke skrev Nettavisen NA24 om reisetidsbesparelsene som ligger inne i Nasjonal Transportplan de neste årene. Ifølge samferdselsminister Marit Arnstads oversikt er det snakk om en reisetidsbesparelse på riksveiene på rundt 6,5 timer som ligger inne i planen.

- Arbeidet med å forbedre norske veier er et langsiktig arbeid, men det begynner å monne, og det gir store besparelser når vi ser på reisetid, sa samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) til Nettavisen NA24.

Les også. Så mye kortere blir din reisetid

- Tallene stemmer ikke

Lederen for politikk og strategi i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) mener derimot at oversikten ikke er noe å applaudere.

- For det første er det ikke riktig at vi får en reisetidsgevinst på 6,5 timer. Regjeringens satsing gir en reduksjon på knapt 5 timer ifølge NTP. At regjeringen sier det er 6,5 timer er trolig fordi de har med prosjekter som er tenkt startet opp - men ikke ferdig bygget - i 2024, sier Femoen til Nettavisen NA24.

- 6 av 10 nordmenn ønsker hovedveier som i våre naboland. Det viser en undersøkelse TNS Gallup gjennomførte for oss i sommer. Skulle regjeringen levert hovedveier i tråd med disse ønskene, som utspillet til regjeringen spiller opp til, burde reisetidsgevinsten på disse hovedveiene vært det mangedobbelte. Legger vi til grunn hovedveistandard med 80-100 km/t vil vi kunne få en reisetidsgevinst på 20-30 timer på de norske hovedveiene, sier Femoen.

Tar 60 prosent lengre tid i Norge

OFV la tidligere i år fram sin egen strategiske plan for hvordan hovedveiene i Norge burde bygges, som i stor grad tegner opp det norske riksveinettet på nytt.

- Norge mangler hovedvei mellom de store byene. 4 timer og 37 minutter tar kjøreturen mellom Stockholm og Göteborg. Mens turen mellom Bergen og Oslo, som er like lang, tar 7 timer og 24 minutter, sier Femoen.

Forskjellen tilsvarer 60 prosent lenger reisetid i Norge enn i Sverige.

Tror ikke regjeringen klare egne forslag

Men OFV er ikke bare uenige i den potensielle besparelsen som ligger i NTP. Da regjeringen påsto at de hadde overoppfylt den forrige Nasjonale transportplanen, fordi de hadde brukt en halv prosent mer penger enn planlagt, var det samtidig med den vissheten at bare rundt 4 av 5 av prosjektene som var planlagt ble gjennomført .

Årsaken er høyere priser enn planlagt og mangel på fremdrift i planleggingen.

- Finansieringen er ikke på plass. En rekke av disse prosjektene skal gjennomføres i siste del av planperioden og bygges i 2020-2024 forutsatt lokale bompengevedtak. Det er med andre ord flere usikkerhetsmomenter, og all erfaring tilsier at det derfor vil ta enda lengre tid før prosjektene blir realisert, sier Femoen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere