*Nettavisen* Økonomi.

- Åpner TV-reklame-reglene

MINISTEREN OG KNERTEN: Trond Giske, foran en plakat av "Knerten", mener vi får større filmer a la Max Manus i fremtiden med den nye co-produksjonsavtalen med Europa. Foto: Vibeke Johnsen, Mediehuset Nettavisen

Kulturministeren skal være positiv til å myke opp i reglene for TV-reklame.

16.10.09 08:48

Ifølge TV2 skal Kulturministeren være positiv til en oppmykning av reglene for TV-reklame her i landet. TV-kanalen melder selv at dette kan bety hyppigere og kortere reklameavbrudd, men at den totale reklamevisningen pr. time vil være lik som i dag.

Dette er trolig et forslag som TV2-sjef Alf Hildrum liker. Han har jobbet hardt for at hans TV-kanal får mer smidige regler for reklamevisning. Han har i flere omganger kritisert reglene som gjør at norske kommersielle kanaler har strengere regler i forhold til plassering av reklamepausene enn det konkurrenetene som sender fra London har.

- Dette betyr at TV 2 kan konkurrere på lik linje med utenlandske kanaler. Vi får bedre vilkår og sånt sett er dette en liten gavepakke, sier TV 2s markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll til TV 2 Nyhetene.

TV2 er i dag inne i en krise, og må kutte 130 stillinger. Samtidig har imidlertid hovedkonkurrenten NRK fått økt lisensen sin. Dermed konkurranseforholdene for TV2 blitt dramatisk forverret.

- Grensene for hvor mye reklame tv-kanalene kan ha per time står fast. Forskjellen er at TV 2 kan sende mer norske filmer og tv-dramaer uten å tape på det. Alternativet er jo amerikanske serier på 25 minutter mellom reklameinnslagene, sier Giske til TV 2.

Giske skal i dag legge frem de nye reklamereglene i statsråd.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag