NA24.no

- At banken ikke driver med penger er jo litt spesielt

DNB Bjørvika Barcode Nytt hovedkontor
DNB Bjørvika Barcode Nytt hovedkontor Foto: Øijord, Thomas Winje
Sist oppdatert:
DNB ber kundene gå til Kiwi for å sette inn penger på konto.

- Internett er en flopp! slo Leif Osvold grundig fast i et legendarisk leserbrev i Dagens Næringsliv i 1996.

Siden den gang har internett nærmest egenhendig tvunget både platebutikker, bokhandler, videobutikken og deler av medieverden i kne. Og nå er internett i ferd med å ta knekken på bankenes filialer også.

- Fikk ikke satt inn kontanter på min konto i DNB-filialen. Jeg måtte gå til Kiwi eller Rimi fikk jeg beskjed om, sier en oppgitt leser til Nettavisen NA24.

- De tar ikke imot penger lenger. Du må til matbutikken, eller sette inn penger i en «omvendt minibank» de stedene det finnes. At banken ikke har tid til å drive med penger er jo litt spesielt. Nå er Rimi både mitt postkontor og bank, men ikke dagligvarebutikk, for de er jo i ferd med å gå konkurs, sier han.

Setter pengene inn i automat

DNBs informasjonsdirektør Even Westerveld bekrefter at banken nå i stadig større grad går bort fra denne typen tjenester i de gjenværende filialene.

- Hele brukermønsteret til kundene har endret seg. Går du i filial kan du stort sett sette inn penger i innskuddsautomat- så vi tar imot kontanter, men der vi ikke har kontanter over disk lenger, har vi automater, sier han, og påpeker at om en trenger hjelp kan betjeningen være behjelpelig.

Mange av DNBs filialer er i dag det banken selv omtaler som «rådgivningskontor uten kontanter». Westerveld forteller at de har omtrent 140 filialer igjen, og at omtrent halvparten har kontanter over disk.

- Det er en del filialer som har tjenesten, men det blir færre og færre, for det er færre kunder som har behov for den tjenesten.

Har spredd seg utover

I stedet har DNB et omfattende samarbeid med dagligvarekjeder og Posten. Den gamle Postbanken er i dag ren DNB.

- Våre kunder kan ta ut og sette inn penger på over 2000 steder i landet gjennom Bank i Post og Bank i Butikk. Trenden er at vi er mer tilgjengelig enn vi var før, og vi er også en av desiste bankene som tar vekk kontanter over disk.

Ifølge DNB er det nettbank, og i særdeleshet mobilbank, som har fjernet mye av behovet.

- Med eksplosjonen i bruk av mobilbank, der du enkelt kan overføre penger til familie og venner, så blir behovet for kontanter mindre. Mobilbanken vår har hatt en sterk økning i bruken og antall besøk har tredoblet seg hvert år i tre år, påpeker han.

Unni Strømstad, informasjonssjef i Eniro

- Behovet er tilnærmet borte

Nordeas kommunikasjonssjef Unni Strømstad bekrefter DNBs analyse av utviklingen.

- Behovet for kontanter over skranke er tilnærmet borte. I løpet av perioden fra 2009 til 2012 har vi sett en reduksjon av uttak av kontanter på 80 prosent. Vår strategi har derfor vært å automatisere kontantuttak. Det vil si at du får ut kontanter i minibanker eller i butikk. Du kan også gjøre innskudd i innskuddsautomater, sier Strømstad.

- Vi er i dag lokalisert 93 steder i Norge. De fleste kontorer har både minibank/lobbyautomat og innskuddsautomat slik at det er mulig for kundene å både ta ut og sette inn penger, sier hun.

Ifølge Nordes har en tross nedgang i bruk av kontanter, utvidet antall automater.

- Vi har økt antall minibanker med 13,5%, selv om antallet minibanktransaksjoner har sunket med 27%. Dette er for å gjøre kontanter tilgjengelig, selv om svært få går rundt med noen særlig grad av kontanter i lommeboka i dag. Det har vært svært få klager fra kundene i denne prosessen, sier hun.

I likhet med DNB opplever de en eksplosiv vekst av mobilbank.

- Vi ønsker å fokusere på de kontaktpunktene som kundene etterspør og ser sterk vekst i bruk av mobilbanken. Det er den plattformen som kundene prefererer for å overføre penger mellom konti og til hverandre, konkluderer hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere