NA24.no

- Bankene bestikker bilforhandlerne

BILKJØPERE LURES: Det mener advokat Jørgen Klaveness. Illustrasjonsbilde.
BILKJØPERE LURES: Det mener advokat Jørgen Klaveness. Illustrasjonsbilde. Foto: NTB Scanpix
Sist oppdatert:
- Her trengs det folkeopplysning og opprør, raser advokat.

Advokat Jørgen Klaveness raser mot banker som tilbyr lån igjennom bilforhandlere. Han mener hele systemet med at forhandlerne får provisjoner, fremstår som korrupt.

Nå krever han opprydning.

- Bankene må enten slutte å tilby «null kontant»-forbrukslån eller gå ut offentlig og innrømme at de bryter Finansavtaleloven, rutinemessig og med fullt overlegg. Hvis sjefer og ansatte i bankene skal tjene fete bonuser på denne måten, så kan de sannelig ta seg tid til å stå litt i gapestokken også, sier advokat Jørgen Klaveness til Nettavisen.

Klaveness representerer Tommy Steine i en rettssak mot Santander Consumer Bank. Steine kjøpte luksusbiler med tilbakekjøpsgaranti, og Santander Consumer Bank fullfinansierte bilene.

Tommy Steine røk på en millionsmell etter å ha kjøpt biler under forutsetning om at de skulle kunne bli kjøpt tilbake til en god pris.

Bilforhandleren lovet nesten hele kjøpesummen tilbake, men så gikk butikken over ende og dro med seg Steine i fallet.

Da Steine sluttet å betale lånene gikk Santander til sak.


- Kundene vet ikke dette

Jørgen Klaveness mener systemet fører til en helt forvridd konkurransesituasjon: Bankene bestikker bilforhandlerne til å «pushe» akkurat deres lån, i stedet for å konkurrere med hverandre om best mulige vilkår direkte til kundene.

- Her trengs det folkeopplysning og opprør. Kundene har ingen idé om hvor mye av deres rentepenger som går rett tilbake til forhandleren som returprovisjon, sier Klaveness.

ETTERLYSER GJENNOMGANG: Advokat Jørgen Klaveness.

Advokaten mener at en annen effekt av dette systemet er at de «fattige» bilkjøperne i alle fall i teorien lures til å subsidiere de «rike».

- Hvis subsidieringen fra bankene gjør at forhandlerne kan ta lavere avanse på bilene, så er dette en fordel som for de som kan betale bilene sine kontant, på bekostning av alle som trenger forbrukskreditt, fortsetter han.

Må avklare bankenes ansvar

Klaveness mener at hans egen klients sak reiser to prinsipielle problemstillinger.

- Når bankene uten å vite om det betaler svindlere for å pushe lån på forbrukere, har de da ansvar for at kundene lider tap? spør han.

Han mener at dersom svaret er nei, må det avklares hvor sterkt grunnlag for mistanke banken trenger å ha om at det pågår svindel mot kundene, for at ansvar skal oppstå.

- Rekker det at banken holder seg uvitende ved hjelp av ikke-eksisterende kontrollrutiner, sier han.

Santander ønsker ikke å kommentere saken.

Vurder fordeler og ulemper

Finans Norge er hovedorganisasjonen som representerer finansnæringen i Norge. På generelt grunnlag viser de til at Finansavtalelovens paragraf 46 oppstiller krav til opplysninger som skal gis ved markedsføring av kredittavtaler.

- Forbrukerombudet, i samarbeid med finansnæringen, har dessuten laget en detaljert veiledning knyttet til denne konkrete bestemmelsen, samt reglene om god markedsføringsskikk i Markedsføringsloven. Vi forutsetter at selskapene følger denne veiledningen, sier kommunikasjonssjef Tonje Westby i Finans Norge til Nettavisen.

- Videre oppfordrer vi alle som vurderer bilkjøp å nøye vurdere fordeler og ulemper ved ulike betalingsmetoder, det være seg ren kontantbetaling, kombinasjon av kontant og lån, ren lånefinansiering eller for eksempel privat leasing, fortsetter hun.

Har du nyhetstips? Tips tommy.brakstad@nettavisen

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere