NA24.no

- Bankene må tenkte nytt

Foto: Paul Weaver/Montasje
Kunder krever nye betalingsløsninger.

Ny teknologi og flere aktører i markedet for betalingsløsninger tvinger banker til å tenke nytt dersom de skal kunne tilfredsstille publikums krav i fremtiden. Det viser en undersøkelse Cognizant har gjennomført i samarbeid med The Financial Services Club blant 300 økonomitopper.

Under trusselen av en ny og dypere finanskrise ser myndigheter i mange land på kravene til bankers likviditet og regelverk for å holde investeringsgrener fra andre banktjenester. Samtidig er markedet for betalingsløsninger i rask endring. En ny generasjon «digitale innfødte» stiller nye krav til sanntidsbetalingsløsninger. Det for å kunne betale hva som helst fra hvor som helst i verden gjennom mobile enheter som nettbrett og smarttelefoner.

40 prosent vil redusere antall betalingsplattformer
Undersøkelsen Cognizant har gjennomført i samarbeid med The Financial Services Club blant 300 økonomitopper, viser at 40 prosent av organisasjonene vil kutte ned betalingsplattformer til to eller tre i løpet av de neste ti årene. I dag bruker hele 21 prosent av organisasjonene 9 ulike løsninger.

Mobilteknologi og nettsky
- Betalingsløsningene vil gå gjennom store forandringer i tiden som kommer. De tradisjonelle rammene for betaling utfordres stadig av nye krav til billigere, raskere og mer gjennomsiktige løsninger, sier Tony Virdi, Vice President og Head of Cognizant´s Banking and Financial Services Practice i Storbritannia og Irland i meldingen.

Utfordrer tradisjonelle betalingsmetoder
Undersøkelsen viser at 96 prosent av handelsbankene mener internett vil være blant de viktigste endringsdriverne for deres betalingsløsninger, mens 82 prosent også trekker frem mobilteknologi. Mange forventer også at nettskyløsninger vil ha betydning. Teknologi som utfordrer tradisjonelle betalingsmetoder fordi de er mer tilgjengelige, enklere og raskere å ta i bruk. Innen tiårets slutt regner Cognizant med at sjekkheftet har forsvunnet og at bruken av kort og kontanter vil bli kraftig redusert.

Overvåker lovendringer
- Banker må forberede seg på denne utviklingen ved å investere i innovativ teknologi og sette i gang kunnskapsprosesser for å betjene den neste generasjonen kunder. Det må de gjøre for å møte konkurranse fra nye aktører som PayPal, Vodafone, Google og Apple som kommer inn i markedet når inngangsbarrierene er senket, sier Tony Virdi i meldingen.

Samtidig som teknologien åpner nye muligheter, og forbrukerne stiller nye krav, skjerper også myndighetene kravene til bankers legitimitet og gjennomsiktighet. Blant annet har Storbritannias Independent Commission on Banking (ICB) understreket viktigheten av å opprettholde kritiske banktjenester som betaling og har derfor lansert tiltak som fremmer økt konkurranse i markedet for betalingsløsninger ved å fjerne etableringsbarrierer.

- Vi ser et økende behov for teknologikompetanse på dette feltet ettersom det påvirker alle banker. Vi følger derfor nøye med på de endringene som foreslås i lovverket, og jobber derfor sammen med en rekke kunder for å møte utfordringene, avslutter Tony Virdi i meldingen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere