NA24.no

- Ble bøtelagt fordi jeg bor for nærme

Arurann Ananthahara ble bøtelagt fordi han bodde for nær borettslaget til venninnen han besøkte, og det til tross for at han bor 3 kilometer unna.
Arurann Ananthahara ble bøtelagt fordi han bodde for nær borettslaget til venninnen han besøkte, og det til tross for at han bor 3 kilometer unna. Foto: Privat
Sist oppdatert:
- Det er hårreisende, sier mannen som bor 3 kilometer unna.

Da Arurann Ananthaharan og hans venner en fredagskveld i februar skulle besøke en venninne, som bor i et borettslag sentralt i Oslo, parkerte de som vanlig bilene sine på den gratis gjesteparkeringen.

Da vennegjengen senere på kvelden returnerte til parkeringsplassen, etter besøket, fikk de seg imidlertid en overraskelse.

- Da vi kom tilbake til bilen like før klokken 02.00 oppdaget vi kontrollavgiften på 800 kroner skrevet ut klokken 01.06. Umiddelbart ble jeg overrasket og irritert, fordi alle vi tre som var til stede, da vi oppdaget kontrollavgiften, pleier å parkere her når vi skal besøke denne venninnen, og dermed har vært veldig sikre på at vi hadde parkert riktig også, sier Arurann, til Nettavisen NA24.

- Overraskelsen og irritasjonen ble forsterket av at mine venner ikke hadde fått noen kontrollavgift, fortsetter han.

Avslo klagen

Irritasjonen til tross, Arurann tenkte at dette kunne være en feil fra parkeringsselskapets side, og at en enkel klage ville få saken ut av verden.

Men da Arurann leste begrunnelsen for kontrollavgiften vokste imidlertid irritasjonen ytterligere.

Det stod nemlig at Arurann var beboer i naboborettslaget, noe som er feil da Arurann bor tre kilometer unna venninnen han var for å besøke.

- En enkel melding til Statens Vegvesen med skiltnummeret mitt ville fortalt parkeringsvakten hvor jeg bodde, og avkreftet mistanken om at jeg tilhørte nabo-borettslaget og parkerte her av mangel på andre alternativer, sier Arurann.

- Avstanden fra meg til venninnen min tilsvarer avstanden fra Oslo S til Majorstuen, hvilket viser ganske godt mitt poeng om at jeg ikke tilhører noe nabo-borettslag. Å gå denne distansen vil fort ta 40 minutter, sier han videre.

- Jeg får kun standardfraser

Påfølgende mandag ringte Arurann til parkeringsselskapet og forklarte situasjonen. Han fikk beskjed om å vente til klagen hadde blitt besvart.

Noen dager senere fikk Arurann svar. Klagen var avslått.

«(..) Uavhengig av dette har det blitt parkert på område med gjesteparkering regulert med parkering forbudt naboer og beboere fra nærliggende borettslag. Det har blitt parkert i strid med bestemmelsene på området, det vil da bli ilagt en kontrollavgift. Det er tydelig skiltet med regler på stedet. Det er bilførers ansvar at man kontrollerer regler på skiltene før parkering skjer og ikke parkerer i strid med bestemmelsene på området. Til opplysning drives plassen etter privatrettslige regler.(..)», står det blant annet i klagen.

Arurann reagerer på at det ikke er noen begrunnelse på hvorfor han er blitt ilagt kontrollavgiften, og at det kun er brukt det som ser ut til å være standardfraser.

Arurann Ananthahara fikk avslag på klagen, men når gjør parkeringsselskapet helomvending.

- Jeg får kun standardfraser, hvor klagebehandler ikke trekker inn noen av begrunnelsene mine, eller prøver i det hele tatt å forklare meg hvorfor jeg tar feil, sier Arurann, som ikke legger skjul på at svaret gjorde han forbannet.

- Ikke nok med at jeg mener kontrollavgiften er feil ilagt, men så blir også klagen avslått - og behandleren prøver ikke engang å se meg som det mennesket, og den kunden, jeg er.

Studenten skrev en ny klage, samme dag.

- Etter en uke med venting på svar på min andre klage, ringte jeg igjen kundeservice og ba om litt fortgang i prosessen. For meg tar dette enormt med energi og tid - på noe som kunne vært helt unngått og løst på minutter, sier han.

- Jeg synes rett og slett at det er helt håpløst og hårreisende at jeg har fått bot for å bo i naboborettslag, når jeg faktisk ikke gjør dette, fortsetter han, og understreker at han synes behandlingen fra Smart Security har vært svært dårlig.

-Det er ingen som har prøvd å imøtekomme meg her, ingen som har prøvd å forklare noe, isteden henviser de til hverandre, og lar meg gå og vente i uvisshet.

- Menneskelig svikt

Da Nettavisen NA24 tar kontakt med Smart Security innrømmer de raskt at de har gjort en feil.

- Han har fått en bot fordi vakten har gjort en feil, som er beklagelig, men dessverre menneskelig svikt, sier Per-Arne Smaaskjær, driftssjef i Smart Security, til Nettavisen NA24.

- Han klaget inn saken og fikk avslag. Hvorfor?

- Han har fått beskjed om at vi skal se på saken på nytt og at han skulle avvente svar fra oss. I dag går det ut brev om at saken selvsagt blir slettet, svarer Smaakjær, som understreker at avslaget på boten er en feil.

- Ja, det er en glipp av saksbehandler som ikke skal skje. Slike ting skal fanges opp med en gang.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere