NA24.no

- Brennpunkt fremstiller oss feil

REAGERER: Per Roskifte, konserndirektør i NorgesGruppen, reagerer på måten forhandlingene om matvarepriser og plassering blir fremstilt, og mener Brennpunkt-dokumentaren skaper et galt inntrykk av dagligvarebransjen.
REAGERER: Per Roskifte, konserndirektør i NorgesGruppen, reagerer på måten forhandlingene om matvarepriser og plassering blir fremstilt, og mener Brennpunkt-dokumentaren skaper et galt inntrykk av dagligvarebransjen. Foto: Heiko Junge (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
- NRK tar leverandørenes side og underkommuniserer makten til leverandøren, mener Per Roskifte i NorgesGruppen.

Tirsdag viser NRK Brennpunkt dokumentaren Matvarekrigen, hvor de følger de beinharde forhandlingene mellom kjeder og leverandører som vil sikre seg best mulig plass i butikkhyllene. Etter at Konkurransetilsynet godkjente Coops oppkjøp av ICA, blir det kun tre aktører som styrer det meste av dagligvarehandelen i Norge;  Rema 1000, NorgesGruppen og Coop. 

Per Roskifte, konserndirektør i NorgesGruppen, reagerer på måten forhandlingene blir fremstilt, og mener Brennpunkt-dokumentaren skaper et galt inntrykk av dagligvarebransjen.

LES OGSÅ:Slakter fersk matprisrapport

- Leverandørene har stor makt

- Vi mener programmet tar leverandørenes side, og gir et lite balansert bilde av det vi kaller maktbalanse. Vi møter noen av de sterkeste globale merkevarene i verden, og de sterkeste merkevarene i Norge og vi er helt avhengige av å få avtaler med disse, sier Roskifte til Nettavisen.

Han legger til at disse leverandørene har stor makt, og at de ikke legger skjul på det. Roskifte mener man ikke må underkommunisere at det er en leverandørmakt. 

- Det mener vi at Brennpunkt gjør. Det vi gjør er å forhandle ned prisen som leverandørene helst ville at varene skulle koste i våre butikker, sier han til Nettavisen.

NorgesGruppen har ca. 1000 leverandører. Av disse forhandler de hvert år med de 140 største.

Fakta: Fakta om dagligvarekjedene i Norge

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Etter at Konkurransetilsynet godkjente Coops oppkjøp av ICA, blir det tre store aktører i det norske dagligvaremarkedet (markedsandeler i 2013):

* NorgesGruppen (markedsandel på 39,3 prosent) omfatter blant annet Kiwi, Joker, Spar, Meny og Ultra. Hovedeier er Joh. Johannson AS.

* Coop (markedsandel på 33,8 prosent) omfatter blant annet Coop Mega, Coop Obs!, Coop Prix, Coop Smart Club, Coop Marked, Coop Extra. Overtar nå også ICA Norge (markedsandel 14,1 prosent) med ICA Supermarked, Rimi og Matkroken. Eies av forbrukersamvirket i Norge. Konkurransetilsynet godkjennelse av oppkjøpet forutsetter at Coop selger 93 av ICAs 553 dagligvarebutikker, 43 av dem til Bunnpris og 50 til NorgesGruppen.

* Rema 1000 (markedsandel 23,1 prosent). Eies av Reitangruppen.

- Vi var drittsekker

Steinar Kristiansen, som var  sjefforhandler i NorgesGruppen på 90- og 2000-tallet, forteller i programmet at han i dag ikke er stolt over sin tidligere jobb og hvordan de behandlet leverandørene.

- Vi var drittsekker overfor leverandørene, sier han.

Kristiansen var en av dem som utviklet forhandlings-regimet som møtte produsenter som ville ha varene sine inn i NorgesGruppen. 

Målet var ifølge Kristiansen å få leverandørene til å betale så mye som mulig for å få plass i butikken. En slags hylleplassavgift.

Han forteller blant annet om en episode hvor leverandøren hadde spurt om hva de skulle ha i betingelser. Kristiansen satt stille noen minutter, og skreiv syv prosent på et ark. Det hadde de ikke råd til å betale, og den ene sier, «ja, da får jeg bare hoppe ifra Holmestrandsfjellet». «Ja, da må du bare hoppe», svarte Kristiansen.

Bruker milliardbeløp

Roskifte i NorgesGruppen mener programmet blant annet baserer seg på gamle kilder, og påstander som ikke kan dokumenteres.

- Våre leverandører evaluerer oss årlig i den uavhengige Remark-undersøkelsen. I denne målingen kommer NorgesGruppen godt ut, blant annet når det gjelder å overholde avtaler og når det gjelder evnen til å samarbeide, sier han.

I programmet bekrefter Orkla-sjef Petter Ruzicka at de må ut med milliardbeløp for å få innpass i butikkjedene.

– Orkla bruker betydelige summer på bonus og rabatter for å komme inn i kjedene, hvert eneste år. Vi snakker om milliardbeløp, sier han.

Roskifte mener dette ikke er unaturlig.

- For å få lavest mulig pris, forhandler vi om rabatter og bonuser, for eksempel ved kjøp av store volumer. Dette er vanlig innen all varehandel, sier Roskifte.

Odd Isungset, redaktør for Brennpunkt. 

NRK: - Tar ikke side

Odd Isungset, redaktør i Brennpunkt, avviser at programmet tar side.

- Både NorgesGruppen og Rema får rikelig med plass i dette programmet. Roskifte må oppfatte dette som han vil. Det er alltid delte meninger om våre program, og det er fint, sier Isungset til Nettavisen.

- Roskifte mener også at dere bruker gamle kilder og kommer med påstander som ikke kan dokumenteres?

- Det er mange kilder i dette programmet, og vi forteller om kildenes bakgrunn og om ulike forhold. Det vil være ulike meninger om kildene også, men de har fått alle muligheter til tilsvar, sier Isungset.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere