*Nettavisen* Økonomi.

- Brukte tre milliarder på ett selskap

NAV-SJEFEN: – Accenture tapte på at vi nedskalerte og replanla, mens de kan ha tjent noe på at vi besluttet å bygge videre på en løsning de tidligere hadde vært sentrale i å utvikle, sier Nav-sjef Joakim Lystad til DN. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)

Nav hørte ikke på advarslene.

Accenture har fakturert Nav for tre ­milliarder kroner de siste åtte ­årene, skriver Dagens Næringsliv (DN).

De har bistått med IKT-systemer, prosjektstyring og rådgivning.

– Det er en høy sum, men det er altså i løpet av åtte år. All samhandling med konsulentselskaper er regulert gjennom avtaler hvor oppdraget er spesifisert. Halvparten av beløpet er tilknyttet Pensjonsprogrammet, som ble avsluttet i 2011, etter seks års drift, sier Nav-sjef Joakim Lystad til DN.

- Vi er stolte

Accenture sier de er stolte over å ha bidratt:

– Vi er stolte av å ha hjulpet Nav med å få en verdensledende alderspensjonsløsning som har fått internasjonale utmerkelser, sier kommunikasjonssjef i Accenture, Georg A. Huus til DN.

Ett av oppdragene innebar topplederrådgivning til Nav-sjefen for 1,5 millioner kroner - og varte til i sommer.

Ble advart

Navs egen anskaffelsesseksjon varslet om at det kunne innebære et habilitetsproblem at Accenture ga topplederrådgivning på et område eget selskap kunne dra fordel av:

«Anskaffelsesseksjonen har pekt på at oppdraget (...) må justeres på grunn av habilitetsutfordringer og gitt råd blant annet om at Accenture må markere at de har partsinteresser dersom man likevel gjennomfører oppdraget», heter det blant annet i en rapport fra Navs internrevisjon som DN har fått tilgang til.

Huuse avviser at Accenture har brutt noen habilitetsregler.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.