NA24.no

Næringslivets Konkurranseutvalg har enstemmig konkludert med at Coops grillmerke er en etterligning av REMA 1000s grillogo og i strid med god forretningsskikk. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Næringslivets Konkurranseutvalg har enstemmig konkludert med at Coops grillmerke er en etterligning av REMA 1000s grillogo og i strid med god forretningsskikk. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix Foto: Fredrik Varfjell (NTB scanpix)

- Coop hermer etter REMA

Sist oppdatert:
- Vår hensikt har på ingen måte vært å kopiere REMAs grill-logo.

Coop Norge og REMA 1000 tar på seg grilldress i sommer etter at Næringslivets Konkurranseutvalg har konkludert med at Coops grillmerke er en etterligning av REMA 1000s grillogo.

Coop sier de vil sette seg ordentlig inn i utvalgets uttalelse og kravene fra REMA før de beslutter seg for hva de gjør. På sin side av grillen krever REMA at Coop stanser all markedsføring med logoen umiddelbart, og at produkter med logoen trekkes tilbake eller at emballasjen endres innen rimelig tid.

Ifølge REMA var konklusjonen enstemmig, og utvalget uttaler at merket til Coop er i strid med god forretningsskikk.

På grillen
REMA skriver at de har benyttet grillkonseptet siden 2009, fra mai til midten av august. Kampanjen ble belønnet med gull i Kreativt Forums pris «Retailkonsepter» i 2010.

– Vi krever nå at Coop stanser all markedsføring med logoen umiddelbart, og at produkter med logoen trekkes tilbake eller at emballasjen endres innen rimelig tid, sier REMAs kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer.

Kommunikasjonsdirektør Kristin Paus i Coop Norge sier til NTB at selskapet er overrasket over utvalgets konklusjon og noterer seg at det har vært noe tvil.

– Slik vi ser det, er vår grillkampanje i år uttrykksmessig en videreutvikling av den grillkampanjen vi har hatt siden 2007. Vår hensikt har på ingen måte vært å kopiere REMAs grill-logo. Nå vil vi bruke den tiden vi trenger til å sette oss ordentlig inn i utvalgets uttalelse og kravene fra REMA før vi beslutter hva vi vil gjøre, sier Paus.

– Illojalt
Reitangruppen skriver i sin pressemelding tirsdag at da Coop lanserte sin grillkampanje i april benyttet de en logo til forveksling lik REMAs.

REMA 1000 ba Coop stanse bruken av merket, noe Coop ikke ønsket å gjøre. REMA 1000 klaget derfor Coop inn for Næringslivets Konkurranseutvalg.

Coop har lagt seg for nær Rema 1000s logo på en måte som er illojal og i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom, skriver utvalget blant annet. (©NTB)

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere