*Nettavisen* Økonomi.

- De løy moren min opp i trynet

Foto: Canal Digital/Facebook

Canal Digital har lurt flere til å tro at de mister både telefon og TV.

11.10.12 21:57

- Nøyaktig samme fremgangsmåte ble brukt av en Canal Digital-selger i Molde torsdag forrige uke! Min mor (66 år, analog tjukkas-TV, leser e-post én gang per uke), og i hvert fall én bekreftet 81-åring i samme gate, ble løyet rett opp i trynet, skriver Thor Nesje i en kommentar på Facebook.

Torsdag skrev Nettavisen om Simen Daae Hanssen farmor som ble lurt av en Canal Digital-selger i Bergen.

Kabel TV-selskapet la seg flate, og ryddet opp i rotet uten å nøle.

- Beklager, beklager
«Hei, Simen. Vi beklager på det sterkeste at selgeren løy for din bestemor. Vi ønsker å kontakte deg og din bestemor for å løse denne saken. Kan du sende oss en PM med kopi av innlegget samt kontaktinformasjon eller kundenummeret til din bestemor? Så skal vi kontakte dere for løsning i saken. Mvh Adrian kundeservice kabel-tv», skrev kundeservice-konsulenten i kommentarfeltet.

Nå viser det seg at Simens farmor i Bergen ikke er alene om å ha blitt lurt. Flere eldre har hatt besøk av aggressive Canal Digital-selgere.

Klikk på bildet for å forstørre.

«Nøyaktig samme fremgangsmåte ble brukt av en Canal Digital-selger i Molde torsdag forrige uke! Min mor (66 år, analog tjukkas-TV, leser e-post én gang per uke), og i hvertfall én bekreftet 81-åring i samme gate, ble løyet rett opp i trynet. Både om at det var lagt ned fiber, om nedlegging av «alle kablene i gata» (av morselskapet Telenor) og at hun ellers kom til å miste telefon, internett og babel-TV. «Once-in-a-lifetime opportunity. Må signeres her og nå!». Ikke mulig å få tilbudet skriftlig, på e-post, eller betenkningstid», skriver Thor Nesje i kommentarfeltet til Daae Hanssens innlegg.

- Løy for henne
- Min mor kan trenge en dekoder, og takket ja. Prisen var lav. Men etter at hun oppdaget at selgeren løy for henne – måten salget skjedde på – så vil hun ikke ha produktet, sier Thor Nesje til Nettavisen NA24.

Les også:

Nesje sier at han kontaktet kundeservice i Canal Digital onsdag. De sa at de ennå ikke har registrert salget på moren, ennå det er en uke siden.

Nesje har sagt til moren at hun skal be selgeren ringe ham.

- Kan ingenting
- Min mor kan jo ingenting om dette. Det er jo det selgeren har utnyttet, sier Nesje.

Klikk på bildet for å forstørre.

Selgeren klarte også å lure den 81 år gamle naboen. Han hadde til alt overmål ikke behov for noen dekoder, og lurer nå på hva han skal gjøre, ifølge Nesje.

Men nå løser det seg nok for Nesjes mor også, som det gjorde for Daae Hanssens farmor.

Informasjonssjef Catharina Kokkim i Canal Digital Kabel TV sier til Nettavisen at selskapet beklager at selgeren også i dette tilfellet har gått langt over streken.

2 saker
- Vi tar tak i denne saken også, sier Kokkim.

- Vi har nå sent ut en ny oppdatering til våre selgere der det står at dette ikke er noe vi aksepterer, og at det vil få konsekvenser, sier Kokkim til Nettavisen.

Kokkim sier at selskapet for øyeblikket ikke kjenner til flere saker enn de to Nettavisen har nevnt, og det ikke er samme selgeren i de to sakene.

Canal Digital har satt bort deler av salget sitt til eksterne salgsselskaper. Selgeren som ringte på døra til Nesjes mor var fra selskapet Proffsalg.

Salgsdirektør Roar Thorrud i Canal Digital sier til Nettavisen at selskapets selgere selvfølgelig kke har lov til å «true» med at kundene kan miste nettforbindelse eller TV.

Det har imidlertid vært skrevet en del i media om at Telenor vurderer å legge ned kobbernettet. Ivrige selgere på provisjonslønn i områder med sterk konkurranse kan ha følt seg fristet til å misbruke dette, ifølge Thorrud.

Mer fra Nettavisen:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.