NA24.no

- De vil behandle oss som kinesere

Foto: Poppe, Cornelius (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Dansker kan ødelegge for 15.000 SAS-ansatte.

Nå er det full krig mellom fagforeningene i SAS. Årsak er at den danske kabinforeningen ønsker å tviholde på all trafikk inn og ut av København.

I et brev til de totalt åtte kabin- og pilotforeningene i SAS skriver den danske kabinforeningen (CAU) at all produksjon til og fra København bør utføres av danske ansatte i tråd med tidligere års praksis.

Som om ikke det er nok krever danskene at norske og svenske kolleger behandles produksjonsmessig på lik linje med japanske og kinesiske ansatte på alle turer til og fra København (Les: De danske ansatte vil redusere antallet, eller helt fjerne norske og svenske kabinansatte på interkontinentale ruter).

- Utrolig trist
Dette får styremedlem Espen Pettersen i den norske kabinforeningen (NKF) til å steile.

- Det er utrolig trist at de danske ansatte ikke har skjønt alvoret og at vi alle må stå sammen i denne krisen, sier Pettersen til Nettavisen/NA24.

- Hva sier du til kravet om at norske og svenske ansatte skal «produksjonsmessig» behandles på linje med kinesere og japanere?

- Hehe, jeg skal ikke si høyt hva jeg mener om det, da risikerer jeg å ødelegge samarbeidsklimaet for all fremtid, ler en galgenhumoristisk Pettersen.

- Hva er det med danskene - det er ikke første gang de lager bråk?

- Vel, vi har historisk hatt et godt og solidarisk samarbeid med danskene. Jeg både håper og tror vi kommer til en løsning. Vi har alle troen på SASs fremtid, men det krever at vi alle står sammen nå, sier Pettersen.

Danskenes mening
Her er originalteksten fra kravet til de danske kabinansatte (CAU)som ble sendt ut til selskapets øvrige syv kabin- og pilotforeninger onsdag kveld:

«CAU har gennem en årrække ønsket, at denne paragraf præciseres, således at den afspejler den hidtidige praksis i selskabet:

SAS har i årevis dedikeret et antal fly til Danmark, som udfører produktion for den danske del af selskabet, til, fra og i Danmark. Denne produktion er og har været, at betragte som danske arbejdspladser på lige fod med øvrige almindelige arbejdspladser, og har naturligt været udført af dansk ansatte Cabin Crew, på dansk CAU overenskomst. Præciseringen ændrer ikke på det forhold, at kollegaer fra Sverige og Norge udfører produktioner på egne overenskomster til og fra deres respektive hovedstæder (alternativt større byer, eks. Göteborg) ligesom de udfører tjeneste på interkontinentale ruter ud fra København på lige fod med japanske og kinesiske kolleger.»

Norsk svar
Den norske kabinforeningen (NKF) sendte umiddelbart ut et tilsvar. Her er et utdrag:

«...alle øvrige fagforeninger for flygende personell har valgt å legge sine krav til side, og honorere sin avtalte forpliktelse innen den tidsfrist som er nødvendig for at SAS skal fortsette å eksistere.»

«Vi finner det uakseptabelt at CAU i ly av denne kollektive ansvarlighet, forsøker å drive en faglig kamp som har til hensikt å stenge norske og svenske kollegaer ute fra deler av SAS-produksjon.»

«Vi aksepterer ikke at CAU fritar seg selv for bidrag i en situasjon hvor man er enige om at alle skal levere, og alle andre har levert. Det er vår klare oppfatning at CAU gjennom sitt manglende bidrag tar oss alle som gisler, og setter alles arbeidsplasser i den ytterste fare...»

- Vi har årsmøte senere i dag og vi vil ta stilling til hvordan vi skal prøve å løse konflikten med danskene, sier Pettersen.

Emisjon
I februar ble det klart at SAS på ett år har brent av seks milliarder svenske kroner i kapitaltilskudd, og at selskapet må hente inn fem nye.

Emisjonen på 5 milliarder svenske kroner vil bli gjennomført med fortrinnsrett til de eksisterende aksjonærene i SAS. Emisjonen er støttet av de største aksjonærene i SAS. Det innebærer at den norske, svenske og danske staten har godkjent emisjonen vil delta. Det samme har stiftelsen til Wallenberg-familien. I tillegg har en konsortium av banker garantert for resten av emisjon hvis de får på plass refinansiering av obligasjonslånene.

Det er imidlertid også stilt vilkår om at SAS kommer til enighet med fagforeningene, noe danskene i verste fall kan sabotere.

FrP reagerer
FrPs næringspolitiske talsmann Harald T. Nesvik forventer at næringsminister Trond Giske ikke viker en tomme på innsparingsprogrammet i SAS for å blidgjøre danske fagforeninger.

- Det skaper trøbbel når flere parter drar i ulike retninger. Vår sympati og forståelse ligger hos de norske fagforeningene som har forstått alvoret i situasjonen. Jeg forventer at næringsminister Trond Giske ikke viker en tomme fra innsparingsprogrammet i SAS, for å blidgjøre danske fagforeninger, sier Nesvik i en melding.

Han sier også at de ønsker å selge selskapet.

- Jeg forventer også at han tar initiativ til et felles nordisk salg av flyselskapet. Både selskapet og de ansatte fortjener bedre eiere enn de har i dag.

Svindyre ansatte
Ser vi på summen SAS har svidd av det siste året, tilsvarer det hele 400.000 kroner per ansatt. Selskapet har nemlig rundt 15.000 ansatte.

Det statlige tilskuddet tilsvarer rundt halvparten av dette.

Dermed har statene i Norge, Sverige og Danmark gått inn med 200.000 svenske kroner som er brukt opp det siste året, per ansatt.

For norske skattebetaleres del er det 800 millioner kroner som har blitt brukt opp i denne perioden. Dette er summen som daværende næringsminster Sylvia Brustad sprøytet inn i SAS på samme tid i fjor, og som nå er blåst bort.

I Norge er det 5.000 ansatte i SAS. Dermed er andelen i kapitaltapet den norske staten har gått inn med på 160.000 per norske ansatte, mens det totale statlige tilskuddet altså er på 200.000 kroner fra alle de skandinaviske landene.

Med en andel på 14,3 prosent i SAS, har den norske statens verditap det siste året vært på hele 933 millioner kroner. Dette tilsvarer for øvrig 186.000 kroner per norske ansatte.

Les også: Frp slår hånden av SAS

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere