*Nettavisen* Økonomi.

- Denne boksen kan få Aksel OL-diskvalifisert

Foto: (Lise Åserud / NTB scanpix/Montasje)

RedBull skal visstnok gi deg vinger, i alle fall inneholder energidrikken stoffer som skal kvikke deg opp.

Som andre energidrikkprodusenter, har selskapet valgt å bruke idrettsstjerner i markedsføringen. En av dem er Aksel Lund Svindal, som i forbindelse med en tre måneders kampanjeperiode i fjor vinter var avbildet på den såkalte «Aksel Hero Can».

At boksen fortsatt var i omløp nå like før OL har skapt utfordringer for RedBull.

Lørdag sendte selskapet nemlig ut en e-post til en hel rekke av sine distributører, der de virker noe stresset. I brevet kommer det frem at de frykter at det fortsatt finnes RedBull med bilde av Aksel Lund Svindal på, og de opplyser om at dette kan få alvorlige konsekvenser.

Selskapet trygler videre de mange kioskene, hotellene og serveringsstedene på mottakerlisten om å fjerne boksene.

«Dersom dette ikke blir gjort kan det i verste fall føre til at Aksel Lund Svindal blir fratatt eventuelle medaljer», skriver de i e-posten.

Må fjernes innen 24 timer
Til Nettavisen NA24 forteller selskapets norske kommunikasjonssjef hva som er bakgrunnen for at produktet i all hast må trekkes fra butikkhyllene.

- Den siste boksen med bilde av Aksel ble skippet ut fra lager til butikk mer enn en måned før IOC’s såkalte «Black Out Period» (BOP) startet. Det viste seg imidlertid at det fremdeles befant seg bokser med bilde av Aksel på i butikkene rett før perioden begynte, og vi iverksatte da den 30. januar en såkalt «Gul Tilbaketrekning» som sørget for at alle varer ble fjernet fra hyllene innen 24 timer, skriver Kristian Kjelman, i en e-post.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Skjermdump RedBull

Nøyaktig hvor mange butikker som har fått beskjed om å trekke tilbake produktet går ikke Kjelman inn på, men han opplyser om at det er snakk om fire kjeder samt aktuelle kunder som ikke faller inn under kjedene.

Selskapet har ikke oversikt over hvor mange bokser som må fjernes.

- Kundene er også fulgt opp per telefon. Da vi ikke har mulighet til fortløpende å sjekke hvor mange produkter som har gått ut av hver enkelt butikk, kan vi dessverre ikke opplyse om hvor mange bokser det dreier seg om, sier kommunikasjonssjefen.

- Ønsker ikke å spekulere
Årsaken til at boksene ikke kan selges i perioden er at Red Bull er et konkurrerende produkt til en kommersiell samarbeidspartner av OL i Sotsji, og at en OL-deltaker er avbildet på boksen.

- Boksene er fjernet fra hyllene, og vi risikerer ikke at Aksel mister noen medaljer, forsikrer Kjelman.

- Hvordan kan dere være sikre på at alle boksene er fjernet?

- Gul tilbaketrekning tas på alvor av butikkene - de har rutiner for gjennomføring av dette. I tillegg har vi både ringt rundt og gjort fysiske stikkprøver hos forhandlere, svarer Kjelman.

Til tross for at selskapet sendte ut en advarsel om at Aksel Lund Svindal stod i fare for å miste OL-medaljer ønsker de ikke å spekulerer i hva sanksjonene kunne blitt ved et imaginært overtramp.

De henviser isteden Nettavisen til IOC eller NIF.

- I mailen det blir referert til har vi rett og slett henvist til det som kan være ytterste konsekvens for å forsikre oss om at butikkene vil fjerne boksene fra hyllene slik at butikkene/kjedene ikke vil få noen sanksjoner. Hva som skal til for at utøveren faktisk blir diskvalifisert eller fratatt medaljer må du sjekke med IOC/NIF. Vi kan imidlertid ikke se at dette har skjedd tidligere, opplyser kommunikasjonsdirektøren.

- Sjekket med vår juridiske avdeling
RedBull samarbeider med 71 utøver som skal delta i OL.

- Fem av dem er fra Norge. Vi er med andre ord på vegne av disse utøverne veldig oppdatert på dette særs omfattende reglementet som beskytter de kommersielle rettighetene til samarbeidspartnerne til IOC, og markedsavdelingen vår har hatt fokus på å forberede dette siden oktober 2013: Blant annet har vi (midlertidig) fjernet alt innhold med OL-utøvere på hjemmesidene våre, hjulpet utøverne med å stenge sine respektive hjemmesider et cetera, opplyser Kjelman.

Og legger til:

- Det lovlige aspektet for kampanjen med Aksel i forkant av OL ble således sjekket med vår juridiske avdeling i Østerrike i juni 2013.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag