NA24.no

- Denne reklamen er ulovlig

«UTE-IS»: Denne reklamekampanjen får Helsedirektoratet til å se rødt.
«UTE-IS»: Denne reklamekampanjen får Helsedirektoratet til å se rødt. Foto: Tommy H. S. Brakstad
Sist oppdatert:
Ser du hvorfor?

Aker Brygge inviterer til is-fest med store reklameboards. Det skulle de kanskje ikke ha gjort.

Reklamen har skapt reaksjoner på sosiale medier, og nå har de fått myndighetene på nakken.

- Vi mener bildet av denne «ute-isen» gir assosiasjoner til ute-pils, og er dermed i strid med reklameforbudet, sier avdelingsdirektør i Helsedirektoratet Hilde Skyvulstad til Nettavisen.

- Alle bilder og uttrykk som gir klare assosiasjoner til alkoholholdig drikk omfattes av reklameforbudet, fortsetter hun.

Risikerer bøter

Norge har et av de strengeste regelverkene for alkoholreklame i verden. Ifølge alkoholloven er all reklame for alkoholholdig drikk er forbudt.

- Formålet med alkoholloven er, i størst mulig grad, å begrense de samfunnsmessige og individuelle skader som alkoholbruk kan innebære, sier direktøren i Helsedirektoratet.

Hun forteller at direktoratet nå vil be om en uttalelse fra Aker Brygge.

- Dersom vi vurderer at det foreligger et brudd på reklameforbudet, gis et forhåndsvarsel om vedtak om retting av forholdet og tvangsmulkt dersom forholdet ikke rettes, sier hun.

Forstår ikke reaksjonen

Senterledelsen ved Aker Brygge er tydelig oppgitt over direktoratets «dom» over reklamen.

REAGERER: Avdelingsdirektør Hilde Skyvulstad i Helsedirektoratet.

- Jeg forstår ikke at Helsedirektoratet reagerer på dette. Her forsøker vi å fortelle om et stort is-arrangement på en kreativ måte, sier destinasjonssjef Thomas Nygård til Nettavisen.

Han forteller at senteret skal åpne marinaen denne helgen og markerer det med det de mener er Norges lengste is-disk.

- Vi deler ut gratis is som en slags velkommen til sommeren, sier Nygård.

Har du nyhetstips? Tips tommy.brakstad@nettavisen.no!

- Forstår du at denne reklamen kan gi andre assosiasjoner?

- Dette er en kampanje som har fokus på is-dagen. Vi ønsker å fortelle at nå har sommeren kommet. Det er derfor viktig å se kampanjen i sin helhet - noe man ikke får før kampanjen er ferdig til helgen, sier destinasjonssjefen.

(Saken fortsetter under bildet.)

IKKE ENIG: Thomas Nygård sier senteret vil invitere til is-fest. Destinasjonssjefen forstår ikke kritikken fra myndigheten.

Det at isen er snudd opp-ned forklarer han som et kreativt grep fra reklamebyrået.

- Er «ute-is» et vanlig ord?

- Jeg har registrert at vi har mottatt flere positive kommentarer om kampanjen på sosiale medier. Dette er en kampanje som direktoratet uttaler seg om uten å ha kontaktet oss. De kjenner derfor heller ikke formålet med kampanjen, fortsetter han.

Hva synes du om reklamen? Si din mening i kommentarfeltet!

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere