NA24.no

- Derfor har PR-bransjen et frynsete rykte

Anders Kempe og Kjersti Oppen i MSL Group deler sitt syn på kommunikasjonsbransjen.
Anders Kempe og Kjersti Oppen i MSL Group deler sitt syn på kommunikasjonsbransjen. Foto: Elin Reitan (Nettavisen)
Sist oppdatert:
- Jeg tror det henger sammen med at det er større personfokus her, sier bransjetopp.

Oslo(NA24): PR-bransjen har fortsatt et noe frynsete rykte her i Norge, mener mange. En svensk bransjeekspert sier seg enig i dette.

- Som utenforstående ser jeg at diskusjonen, rundt det at PR-bransjen må granskes og stilles spørsmålstegn ved, fortsatt finnes i Norge. Slik var det også i Sverige, og mange andre steder, før, men det har endret seg. Jeg er sikker på at det kommer å endre seg her også, sier Anders Kempe, MSL Groups europeiske sjef, til Nettavisen NA24.

I forbindelse med sammenslåingen av de to PR-byråene, JKL og MSL, er den svenske kommunikatøren i Norge for å snakke om trender i PR-bransjen. Kempe er en av gründerne bak JKL, og fungerer nå som øverste sjef for MSL Groups kontorer i Europa, Asia og Midt-Østen.

- Det frynsete ryktet PR-bransjen har her i Norge tror jeg også henger litt sammen med at det er større personfokus i PR-bransjen i Norge, også i mediene, enn det er i for eksempel Sverige. Når man kobler ledende individer sammen med PR-bransjen så får man en bra story, smiler Kempe.

- Så vi nordmenn er mer opptatt av kjendisfaktoren enn i Sverige?

- Min egen personlige teori, om man sammenligner Sverige og Norge, er at selv om vi begge lider under janteloven, så er nordmenn jegere og derfor blir det mer fokus på individer her. I Sverige er vi bønder, og mer langsomme og strevsomme, og det skaper ikke samme personfokus, svarer Kempe.

Han fortsetter:

- Det er personfokus også i Sverige, og overalt i den moderne kulturen, men ikke like mye som her i Norge.

- Vil denne personfokuseringen forsvinne etterhvert tror du?

- Det setter jeg spørsmålstegn ved, svarer Kempe, og ser bort på Kjersti Oppen, daglig lede av MSL Groups norske kontor, som sitter ved hans venstre side.

- Et hinder

Oppen er en av få kvinnelige toppledere i den norske kommunikasjonsbransjen, og hun har sin egen teori på hvorfor det i Norge er slik at det ofte dyrkes frem individer.

- I norsk næringsliv er det ofte slik at en person kan ta en beslutning, og så kjører man på, mens i Sverige så skal alle være enige om de valgene man tar før man gjennomfører. Vår beslutningsstil åpner opp for at sterke individer bare kan kjøre på, og da kan det også bli slik at organisasjonene blir bygget opp rundt disse individene. Det tror jeg forklarer mye av dette individfokuset.

Kempe tror denne personifiseringen kan være skadelig for bransjen.

- Jeg tror den kan være et hinder i arbeidet. Vår rolle er å gjøre våre kunder bedre, men det er ikke én persons innsats. Det er et teams innsats, sier han.

- De får rett likevel

Begrepet «Storydoing» ble ett av forrige ukes heteste ord etter at Geelmuyden.Kiese-sjef, Andreas Wabø, introduserte leserne for det i sitt blogginnlegg «The Crazy Ones».

Fakta: Trender i kommunikasjonsbransjen - ifølge Anders Kempe

Klikk for å åpne faktaboksen
 

- Man eier ikke sin egen brand lengre, og man kan ikke kontrollere det.

- Kommunikasjonen må være ekte, åpen og rask.

- Man må alltid være på.

- Du må fortelle en historie hele tiden, og du må kunne forankre historien i noe som er riktig, og i handlinger.


«Storytelling» er et annet, mye benyttet, begrep i kommunikasjonsbransjen, og Kempe understreker viktigheten av å fortelle en historie for å nå ut til publikum, og andre interessenter, med sitt budskap.

- Forskjellen på PR-bransjen og reklamebransjen er at vi er bedre på å adressere flere ulike interessenter og stakeholders i vår kommunikasjon. Men det vi må lære av reklamebransjen er å bli bedre til å fortelle historier - historier som virkelig berører. Det er noe reklamebransjen har vært bra på, og som blir enda viktigere for oss, og for all kommunikasjon, i tiden fremover, sier han.

For å illustrere sitt poeng vender Kempe nesen mot Amerika.

- I dag er det viktig med bevis. Men på den andre siden så holder det ikke med bare bevis - man må også ha denne historien. Man må knytte det sammen, sier han.

- Ta for eksempel Obamacare. Det er kanskje mange som mener at republikanerne har mye rett i sin kritikk av fakta, men Obamas budskap om at alle har rett til sykevern - det er en bra historie. De har kanskje ikke alle fakta rett, enn de får allikevel rett, fortsetter han.

- Troverdigheten på vei ned

Kanskje er det denne dynamikken som gjør at stadig flere kroner flyttes fra reklamebudsjettet til kommunikasjonsbudsjettet?

- Generelt sett så ser trenden slik ut, sier Kempe.

- Men at det brukes mer penger på PR kommer også av at vi ikke holder på med kjøpt kommunikasjon. Vi holder på med det som kan skape såkalt fortjent medieomtale.

Han deler sitt syn på hvorfor dette blir stadig viktigere.

- Når trenden er slik at troverdigheten på kjøpt kommunikasjon er på vei nedover, så er det rimelig å flytte disse pengene over til PR, sier Kempe.

- Sosiale medier har forandret alt

Oppen mener de yngre forbrukerne er med å dra i denne retningen.

- Yngre forbrukere er utrolig bevisste på hva de tror på, og ikke tror på, og dette er med på å forsterke virkningen av god PR. Tidligere var TV den viktigste kanalen, men i dag så foregår det meste, i veldig stor grad, i sosiale medier, smiler hun.

At sosiale medier er blitt viktig i kommunikasjonsarbeidet er ingen hemmelighet.

- Sosiale medier har forandret alt, sier Kempe.

- Men utforingene med sosiale medier er at det i blant kan drive frem reaksjoner og krisefølelse ti ganger per dag, fortsetter han.

- Ting går veldig raskt, skyter Oppen inn.

Hun fortsetter:

- Jeg tror en selv må være seg litt mer bevisst på sin egen, og selskapet man jobber i, sitt omdømme når man tvitrer og poster. Mange ser på seg selv som privatperson i sosiale medier, men så forbinder de fleste andre deg med jobbrollen din, advarer hun.

Samtidig understreker hun viktigheten av å lære seg hvordan man kommuniserer i sosiale medier.

- Jeg synes det er interessant hvordan veldig unge mennesker i dag har et veldig fornuftig og avklart forhold til sosiale medier, og hvordan de bruker de, mens vi eldre må lære dette på en helt annen måte.

- Blir det noe effekt?

Effektiviteten til sosiale medier til tross, det er ikke nødvendigvis lett å skape engasjement på de sosiale plattformene om dagen.

- Det er lett å få oppmerksomhet, men blir det noe effekt? spør Kempe med et smil.

Effekten til PR-rådgiverne, eller spin-doktorene, har det også blitt satt spørsmålstegn ved. Så undertegnede må spørre det mest banale spørsmålet.

- Hva selger dere?

Oppen tar ordet:

- Det vi selger er veldig gode råd i forhold til hva du vil gjøre - om det så er om selskapet ditt har omdømme-utfordringer, krise eller ønsker bevisst å ha en strategi for å bygge et bedre omdømme. I forhold til politikk så går det på å forstå hvordan politiske beslutningsprosesser fungerer, forstår hvordan man kan nå frem i disse systemene og å gi gode råd til en kunde om, for eksempel, når i en prosess man bør komme inn, hvem man bør kontakte og hvordan man bør gå frem, ramser hun.

- På PR-siden så går det veldig mye på å kunne tilføre kreativitet, og ideer, som kanskje gir et nytt perspektiv og andre tanker. Igjen kan du si at det handler mye om å besitte utdanning, men også erfaring, fra de miljøene jeg nevnte. Det handler om å fortelle kunden hvordan de ulike prosessene foregår internt i selskapet, internt i de politiske partiene eller på stortinget - slik at du kan gi gode råd til kunden din, fortsetter Oppen.

Hun legger til:

- Det er «basically» det vi bruker veldig mye av tiden vår på.

- Før solgte man strategier

At det er lite håndfast det PR-bransjen driver på med, avviser Oppen.

- Jeg tenker på mange måter at det er litt håndfast. For å ta meg selv som eksempel; det jeg kan mye om er hvordan store selskaper fungerer på innsiden - hvordan beslutningsprosesser er, hvordan den interne politikken kan være og så videre. For meg er det en håndfast kunnskap, sier Oppen.

Det har skjedd en endring i PR-bransjen mener Kempe.

- Før solgte man mye strategier. Det vi ser i dag er at vi må være gode rådgivere strategisk, men også på operasjonelt nivå. Vi må klare å få satt strategien i live - vi må klare å få ord til å bli handling, sier han.

Kempe smiler.

- Det er da man får gjennomført gode prosjekter.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere