NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
(Norwegian/BA)

- Det er galskap å beskytte folkene i lufta

- Nå bruker de sine pilotorganisasjoner, fordi de tør ikke stå frem selv. Det er litt patetisk å se på, sier Bjørn Kjos.

OSLO BØRS (NA24): Bjørn Kjos mener norske og europeiske politikere nå må våkne opp og slutte å forsvare det han kaller et av de siste kartellene i verden.

- Star Alliance, One World og Skyteam styrer rutene til New York og myndighetene lar dem gjøre det, sier Bjørn Kjos til Nettavisen NA24.

- Det kartellet har vi tenkt å bryte, fortsetter han.

- Galskap å beskytte folkene i lufta
Norwegian-gründeren mener nå at selskapene skyver pilotforeningene foran seg for å kjempe kampen med Kjos & Co.

- Nå bruker de sine pilotorganisasjoner, fordi de tør ikke stå frem selv. Det er litt patetisk å se på. De gjør dette for å beskytte kartellet sitt, sier Kjos.

- Politikerne må se dette og se hva som er agendaen her, fortsetter han.

Han mener blant annet at det er feil at det koster fra rundt 4.000 og oppover å fly fra Europa til New York, når det kun koster ned mot 1.000 kroner å fly til Kanariøyene fra Norge, som er en 1,5 timer kortere flytur.

- Det er rart at noen vil forsvare et kartell i dag. Enhver politiker med litt sense i hodet vil forstå det, sier Kjos.

- Det er galskap å beskytte folkene i lufta. Det er snakk om 30.000 arbeidsplasser i lufta, men opp mot 30 millioner på bakken, sier Kjos.

- Doblet over natten
For han venter en enorm vekst i europeisk luftfart med lavprisselskapenes inntog i langdistansetrafikken. I dag er det opp mot 200 millioner flypassasjer på Europeiske flyplasser, ifølge Norwegian-sjefen.

Dette forventer han at kan tredobles i løpet av kort tid.

- Husk at når lavprisselskapene begynner å fly på langdistanse, blir det mye billigere å fly og volumet øker kraftig. På Dubai-ruten vår doblet vi antall passasjerer over natten, sier Kjos.

Onsdag står lavprisselskapene for 50 prosent av setene i Europa.

- Hadde jeg vært politiker hadde jeg åpnet opp for fri konkurranse og slipp. Det er konkurranse som kommer til å få turister til Norge, sier Kjos.

Norwegian satser europeisk hvor flyplassen Gatwick i London blir en viktig brikke i langdistansesatsningen.

- På Gatwick har det skjedde en revolusjon. Man har innført noe some heter «Self Connect», som betyr at man ikke trenger å ta i bagasjen når man mellomlander.

Nå blir Norwegian første lavprisflyselskap som flyr langdistanse fra Gatwick.

- Nå blir Easy Jef «feeder» for Norwegian. Det liker vi, sier han med et smil.

- Du kjøpte alle sammen
Han fikk også en telefon fra Ryanair-sjef Michael O’Leary for noen uker siden, som litt spøkefullt sa han ønsket å kjøpe noen av Kjos sine fly.

- Han sa til meg: «God damn, you bought them all!», sier Kjos før han knekker sammen i sin karakteristiske latter.

- Ryanair har en stor ordre selv, men får dem litt senere enn Norwegian.

Les også: - Jeg ble født et rasshøl

Børsfest
Onsdag er det 10 år siden Norwegian gikk på børs. Det har vært en luftig tur med mange opp- og nedturer, men heldigvis for Norwegian mest oppturer.

Den 18. desember 2003 ble Norwegian registrert på Oslo Børs og gjennomførte en emisjon som tilførte 250 millioner kroner.

Åpningskursen den gang var på 30,45 kroner per aksje, noe som priset selskapet til en drøy milliard kroner.

Siden den gang har selskapets kurs flydd til himmels.

Onsdag er prisen per aksje på 186,2 kroner, noe som priser selskapet til 6,5 milliarder kroner. I løpet av de fem siste årene alene har aksjen steget med over 500 prosent.

Ekstra store fly
Da selskapet beregnet hvor mye den høye oljeprisen ville koste Norwegian var både Kjos og finansdirektør Frode Foss ikke veldig optimistiske.

- Da så vi at oljeprisen fort kunne ligge på 120 dollar og da ville de gamle flyene bruke alt for mye drivstoff at vi ikke ville overleve.

- Bedre å gå konkurs med nye fly, enn med gamle fly, sa Bjørn til Frode da han ville bestille fly i 2007

Les også: - Ditt gamle helvete

Onsdag annonserte selskapet at det får levert de nye Dreamliner-flyene for leveranse i første kvartal 2016.

Flyene er den nye modellen 787-9 Dreamliner, som er noe større enn den Norwegian i dag bruker på sine langdistanseruter. Denne større modellen har plass til flere passasjerer og er enda mer drivstoffeffektiv enn 787-8 modellen.

Les mer: Norwegian får gigant -Dreamliner

- Vi blir en av de første som får dem, sier Kjos

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere