NA24.no

- Det er galskap

Foto: Helge Hansen (TCM)
Sist oppdatert:
- Vi kan spare over 20 milliarder hvis regjeringen tar til fornuft.

- Det er galskap å bruke 25 milliarder kroner på et renseanlegg, når private aktører sier de kan gjøre det for 2,5 milliarder.

Fremskrittspartiets stortingsrepresentant Ketil Solvik-Olsen liker dårlig at regjeringen vil bruke 25 milliarder kroner på et CO2-renseanlegg på Mongstad, i sær når raffineriet står i fare for å legges ned.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

- Å tvangsplanlegge et fullskalaanlegg på Mongstad nå, er feil, sier Solvik-Olsen til NA24.

Når man har rotet seg bort, er det lov å snu

- Når man har rotet seg bort, er det lov å snu, og heller se på nye løsninger. Når Siemens er villig til å levere et CO2-renseanlegg for en tiendedel av prisen enn det Mongstad koster, er det noe som er fullstendig galt, fortsetter Solvik-Olsen.

Les også Gunnar Stavrums kommentar: - Stoltenbergs største fiasko

Det tyske storkonsernet Siemens og Industrikraft Møre, lanserte i fellesskap et CO2-renseanlegg på Fræna i Møre og Romsdal.

- Det er et seriøst alternativ, men det trenger backing fra myndighetene, noe det så langt ikke har fått, sier Solvik-Olsen.

Solvik-Olsen har vært saksordfører på samtlige Mongstad-saker i Stortinget siden 2006. Nå vil han og Fremskrittspartiet spørre olje- og energiministeren om det er hensiktsmessig å fortsette prosjektet som nå.

- Vi sparer skattebetalerne for sinnssykt mye penge

- Vi ønsker å vite om olje- og energiminister Ola Borten Moe er fornøyd, eller om han vil se på andre alternativer, sier Solvik-Olsen.

Hvis Siemens er villig til å ta risiko, så har ikke Fremskrittspartiet noe problem med å la det tyske storkonsernet ta del i oppsiden.

- Vi sparer skattebetalerne for sinnssykt mye penger, fortsetter Solvik-Olsen.

- Legg anlegget ut på anbud

Han mener at testanlegget for CO2-rensing på Mongstad, som er bra i gang, godt kan leve videre.

- Vi er for at teknologien utvikles videre, og testanlegget på Mongstad bør ferdigstilles, men å bruke 25 milliarder kroner på et fullskalaanlegg er galskap, sier Solvik-Olsen.

Regjeringen bør legge ut renseanlegget på anbud.

- Da kan markedet bestemme hva riktig pris er for et slikt anlegg er, sier Solvik-Olsen.

«En Mong»

Oljeraffineriet på Mongstad ble bygd på 1980-tallet og kostet til slutt rundt 14 milliarder kroner, seks milliarder kroner mer enn budsjettert. Budsjettoverskridelsen ble også omtalt som «En Mong», og førte til avgangen til Statoils toppsjef Arve Johnsen.

I 2006 ble det vedtatt å bygge et gasskraftverk på Mongstad, for å dekke energibehovet til raffineriet, som er like stort som forbruket til alle husstandene i Oslo.

Problemet var at det nye gasskraftverket ville medføre enorme CO2-utslipp, så etter litt dra kamp, ble det besluttet å bygge et renseanlegg for CO2 på Mongstad.

Et fullskalaanlegg skal i utgangspunktet være ferdigstilt innen 2020, til en kostnad på 25 milliarder kroner.

Før dette anlegget bygges, ble staten og Statoil enig i, at man først skulle teste ut to ulike teknologier. Dermed ble det bygget et senter for CO2-fangst på Mongstad.¨

Onsdag ble det kjent at Statoil de siste årene har tapt over ni milliarder kroner på oljeraffineriet på Mongstad og at det nå vurderes å legge det ned.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere