NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,76%
KJOS I BANGKOK: Bjørn Kjos flankeres her av markedsrådgiver Yanin Srathongnoi (til venstre), assistent Sapachanan Thongyoosuk og Axel Blom i firmaet Blue Business Solutions som arrangerte Norway-Asia Business Summit 2014 på vegne av Innovasjon Norge.
KJOS I BANGKOK: Bjørn Kjos flankeres her av markedsrådgiver Yanin Srathongnoi (til venstre), assistent Sapachanan Thongyoosuk og Axel Blom i firmaet Blue Business Solutions som arrangerte Norway-Asia Business Summit 2014 på vegne av Innovasjon Norge. Foto: Stig Martin Solberg

- Det er nordmenn som er sosialt dumpet

Sist oppdatert:
Bjørn Kjos mener tallene viser at det er nordmenn som har grunn til å føle seg sosialt dumpet.

BANGKOK (Nettavisen): Etter at Norwegian opprettet base i Bangkok og ansatte thailandske ombordpersonale har kritikken haglet fra norske fagforeninger og politikere som mener Kjos og Norwegian driver sosial dumping.

Kritikken var på det høyeste etter en NRK reportasje om kontraktsvilkårene for det thailandske kabinpersonalet hos Norwegian. Iølge NRK er månedslønnen for flertallet av de ansatte på 15.000 baht, noe som tilsvarer om lag 2.850 norske kroner.

LOs største forbund, Fagforbundet, truet med boikott av Norwegian som følge av opplysningene. Nestleder i LO-foreningen Handel og Kontor, Christopher Beckham, uttalte til eget forbund at Norwegian driver umoralsk sosial dumping.

- Skyhøyt over snittlønn
Norwegian protesterte på NRKs innslag og mente det ga et feilaktig bilde av lønnsnivået.

- Med ulike faste tillegg er snittlønnen per måned for thailandske ansatte cirka 80.000 baht (cirka 15.000 kroner), noe som er skyhøyt over lokal snittlønn på cirka 10.000 baht, uttalte Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Tok nytt oppgjør
På et foredrag for norsk næringsliv i Bangkok 26. april tok Kjos et nytt oppgjør med kritikken om sosial dumping.

Norwegian fikk over 12.000 søknader da de søkte etter 200 kabinansatte i Thaiand.

- Kanskje ikke rart når vi tilbyr en lønn som er åtte ganger høyere enn snittlønnen i Thailand, sier Kjos.

Høyere kjøpekraft enn de norske
Han understreket viktigheten av å sammenligne epler med epler når man vurderer lønnsnivå over landegrenser.

Bjørn Kjos i aksjon under Norway-Asia Business Summit 2014 i Bangkok.


- Ser vi på gjennomsnittslønnen inklusive tillegg blant våre norske ansatte sammenlignet med Thailand, viser tall fra Verdensbanken at våre ansatte i Bangkok har en reell kjøpekraft som er 30 prosent høyere enn de norske og enda høyere i forhold til de amerikanske, sier Kjos og spør: - Hvem er det da som har grunn til å føle seg sosialt dumpet, de norske ansatte eller de thailandske, sier Kjos som ikke levner tvil om hva han mener er svaret.

Ifølge Kjos har lønn ikke vært det viktigste argumentet når selskapet valgte å starte base i Bangkok.

- Dette har med passasjergrunnlag å gjøre. Bangkok har et nedslagsfelt på 14 millioner mennesker mot 700.000 for Oslo. Vi hadde etablert base i Bangkok uansett om lønnen hadde vært den samme som i Norge, sier Kjos.

Plansje fra presentasjonen til Bjørn Kjos under Norway-Asia Business Summit 2014.


Fornøyde flyvertinner
Nettavisen NA24 fikk en prat med kabinsjef Jui (42) på den første offisielle turen fra Bangkok til Oslo i september 2013.

- Som flyvertinne i et utenlandsk selskap tjener du veldig bra sammenlignet med lønninger generelt i Thailand, sa kabinsjef Jui (42).

- Hvor mye tjener du i Norwegian?

- Lønnen ligger på 100.000 thailandske baht per måned. Nå vet jeg ikke hva mine norske kolleger tjener, men at de tjener mer synes jeg ikke er noe problem. Kostnadsnivået i Norge er mye høyere enn i Thailand.

- Hva med argumentet om at dere tar "norske" arbeidsplasser"?

- I en global virksomhet som langdistanseflyging har utviklingen de siste 10-15 årene vist at å leie inn utenlandsk og billigere personell er et av flere grep dersom selskapet ønsker å være konkurransedyktig og å overleve. Vi har sett, og ser, at de tradisjonelle flaggbærerne med sterke fagforeninger som blokkerer endringer sliter finansielt. Jeg bevitnet selv i British Airways at produktet og kvaliteten stadig ble dårligere som følge av pengeskvis.

JOMFRUTUR: Hovedsaklig thailandsk ombordpersonale på Norwegians rute mellom Oslo og Bangkok. Her fra en av de første flygningene i 2013. (Jui (42) i midten foroverlent omkranset av sine kolleger.)


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere