*Nettavisen* Økonomi.

- Det er så slapt og sløvt at jeg ikke finner ord

RIS TIL BANK OG BUTIKK: En tyv stjal Hege Arvidsdotters MasterCard samme dag som det kom i postkassen. Nå ber hun bankene endre praksisen, og butikkene om å skjerpe seg.

RIS TIL BANK OG BUTIKK: En tyv stjal Hege Arvidsdotters MasterCard samme dag som det kom i postkassen. Nå ber hun bankene endre praksisen, og butikkene om å skjerpe seg. Foto: Christel Jorilldatter (Finnmark Dagblad)

Heges kredittkort ble tappet for 48.000 kroner.

25.02.14 12:38

Med et stjålet MasterCard levde hammerfestingen sine livs glade dager, skriver Finnmark Dagblad.

Mannen trengte verken PIN-kode eller å innarbeide en forfalsket signatur. Over to dager trakk han kortet hele 12 ganger, og fikk ut varer for nesten 48.000 kroner.

- Jeg måtte flire da jeg så kontoutskriften. Han hadde kjørt taxi, handlet, vært på apoteket og kost seg skikkelig, sier Hege Arvidsdotter som likevel finner det skremmende.

Først den 13. gangen han dro kortet ble han stoppet av en årvåken butikkansatt som ba om legitimasjon. Hvordan er det mulig, kan man spørre seg om. Eier av kredittkortet er tydelig på at alt kunne ha vært unngått dersom banken og salgsstedene var sitt ansvar bevist.

Finner ikke ord

I en av butikkene handlet mannen for 22.000 kroner. Spesielt da burde det har ringt noen bjeller hos betjeningen i denne butikken, Ifølge Arvidsdotter.

- Hadde han hatt PIN-koden ville jeg skjønt det. Han hadde kun brukt signatur. Det skal ikke gå an. I hvert fall ikke når det er så åpenbart at kortet ikke tilhører han. Det er så slapt og sløvt at jeg ikke finner ord for det, sier Arvidsdotter.

Nå står hun fram med sin historie for at bankene skal endre praksisen på hvordan de sender ut kredittkort til kundene sine, og for at utsalgsstedene skal bli flinkere til å be om legitimasjon. Hun får støtte av både av politiet og Forbrukerrådet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Etterforskningsleder Bjørn Tore Svendsen. Foto: (Finnmark Dagblad)

- Jeg er helt enig i at man ville minimert risikoen dersom bankene i stedet sender ut kredittkort som rekommandert brev, sier etterforskningsleder Bjørn Tore Svendsen ved Hammerfest politistasjon.

- Det kan også tenkes å få på plass løsninger der kortet er låst for bruk fram til kunden autoriserer kortet, altså aktiviserer det i for eksempel nettbanken, sier forbrukerrådets regiondirektør i Finnmark Helene Falch.

Stjal post

For Hege Arvidsdotter startet det hele torsdag 13. februar i år. Da fikk hun en telefon fra en butikkansatt i Hammerfest.

- Mangler du et MasterCard, spurte den butikkansatte over telefonen. Jeg hadde gått og ventet på å få dette kortet tilsendt fra banken, sier Arvidsdotter.

Dagen i forveien hadde tyven, en mann i midten av 20-årene, raidet postkasser i to nabolag, ifølge politiet. I bunken av post fant tyven kredittkortet. Så tok han kortet i bruk.

Unngikk pinkode

På en eller annen finurlig måte har mannen klart å sørge for å få signaturbasert betaling. På den måten unngikk han pinkoden han ikke hadde. Likevel burde mannen ha været stoppet ved første kjøp, for salgsstedene plikter å be om signatur når terminalen går i «reserveløsning», ifølge den årvåkne butikkeieren.

Klikk på bildet for å forstørre.

Butikkeier Tove Lill Wahlberg. Foto: (Finnmark Dagblad)

- Hvordan han visste hvilke knapper han skal trykke på for å få det signaturbasert, vet jeg ikke. Jeg fattet mistanke da jeg oppdaget at mannen var ruset. Han hadde også hentet klær for en betydelig sum, sier Tove Lill Wahlberg.

Da hun ba om legitimasjon tok tyven beina fatt og la på sprang ut av butikken. I sin glemskhet levnet han både kredittkortet til Arvidsdotter og sitt eget bankkort. Veien til anmeldelse var derfor kort.

Rett etter sendte Wahlberg ut melding til andre butikker i Hammerfest om de må være OBS på denne svindelmetoden, og be om å få se legitimasjon ved signaturbasert betaling.

To nabolag

Etterforskningsleder Bjørn Tore Svendsen forteller at mannen er mistenkt for å ha stjålet to kredittkort.

- Han har stjålet post fra to områder i byen. Etter det jeg kjenner til er det to fornærmede i denne saken. Av hensyn til etterforskningen vil jeg være sparsomme på detaljene.

- Innenfor dette miljøet er dette en velkjent måte å svindle til seg penger og varer.

Hvor mange kredittkort som kommer på avveie i løpet av et år, har politiet ikke full oversikt over. Så langt i år og i fjor, anslår Svendsen at det er kommet 5-10 kort på avveie i Hammerfest alene.

Slipper å betale selv

Heldigvis for Hege Arvidsdotter dekker banken hele kostnaden. Nå har hun gitt klar beskjed til banken om at hun ikke ønsker å motta kredittkortet likevel.

- Jeg synes dette er skummelt. Man blir nesten litt paranoid når sånt skjer.

Banken beklager

- Vi beklager at hun er blitt utsatt for dette. Hun kan imidlertid følge seg trygg på at banken dekker tapet når hun uforskyldt er blitt utsatt for svindel, sier Kommunikasjonsrådgiver Marit Elisabeth Giske i DNB

DNB sender ut rundt 2 millioner kort i året, og det kun er en liten promille av disse som blir borte i posten eller fra postkassen, ifølge henne.

- Dette er altså en effektiv, enkel og rimelig måte for kundene våre å få tilsendt kort på. PIN-koden sender vi imidlertid helst ikke i posten. Den sender vi elektronisk rett til kundens nettbank, sier Giske og viser til at butikkene har ansvar for å sjekke legitimasjonen når betalingen er signaturbasert.

- Vil dere vurdere en løsning der kunden må aktiviserer kortet før det kan brukes?

- Behovet for dette vurderer vi fortløpende og har ingen planer om det, sier Giske.

Les flere saker fra Finnmark Dagblad!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.