NA24.no

- Det er Siv som må kutte bensinprisene

20141208. Næringsminister Monica Mæland (H) og finansminister Siv Jensen (Frp) møter fire oljedistribusjonsselskaper (UNO X-gruppen, Statoil Fuel & Retail, Smart Fuel, og Esso Norge) for å diskutere konkurransesituasjonen i drivstoffmarkedet, og hva som skjer med pumpeprisene i lys av oljeprisfall og avgiftsreduksjoner. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
20141208. Næringsminister Monica Mæland (H) og finansminister Siv Jensen (Frp) møter fire oljedistribusjonsselskaper (UNO X-gruppen, Statoil Fuel & Retail, Smart Fuel, og Esso Norge) for å diskutere konkurransesituasjonen i drivstoffmarkedet, og hva som skjer med pumpeprisene i lys av oljeprisfall og avgiftsreduksjoner. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: Berit Roald (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Finansministeren krever svar. Statoil gir svar på tiltale.

Mens oljeprisen har stupt siden juni, har ikke bensinprisene til forbrukerne falt like mye.

Mandag har finansminister Siv Jensen og næringsminister Monica Mæland kalt markedsaktørene inn på teppet for å få svar på hvorfor prisene ikke er satt ned mer.

- Vi følger utviklingen tett og nøye fordi vi mener at konkurransen i dette markedet må virke, sier Siv Jensen til Nettavisen. 

Hun drar parallellen til situasjonen i bankmarkedet, der aktørene har fått pepper for å kreve for høy rente. Men hvor forbrukerne har bidratt til at denne har blitt senket, ifølge Siv.

- Litt det samme er det i dette markedet. Forbrukerne må kjenne sin besøkelsestid, være oppmerksomme på pristoppene som skjer i løpet av en uke og utnytte forbrukermakten sin, sier Siv Jensen.

- Vanskelig å få til kutt
Den som imidlertid virkelig tjener rått på bensinprisene i Norge er Siv Jensen.

- Siv Jensen. Du står for 60 prosent av bensinprisen i rene avgifter, hvorfor gjør dere ikke mer dersom bensinprisen er så viktig? Dere setter veibruksavgiften ned 1,5 prosent, det er jo bare peanøtter.

- Det er nettopp det regjeringen nå har gjort. For første gang på mange år har vi fått vedtak i Stortinget om en avgiftsreduksjon. Jeg tror alle som fulgte budsjettforhandlingene så at det ikke var veldig lett, og det mener jeg er en god begynnelse.

- Men dette møtet har kommet til fordi dere ikke føler markedet fungerer, ellers hadde det vil ikke vært noe møte?

- Det er ikke riktig. Det vi har sagt er at utviklingen i oljeprisen ikke har stått i stil med drivstoffprisene, skyter Monica Mæland inn.

- Men da fungerer det ikke?

- Så har vi ønsket å snakke med forhandlerne om bakgrunnen for dette, og ikke minst hvilke tanker de gjør seg om fremtiden når avgiftsendringene kommer. Og det har vært viktig for oss å få bekreftet at det vil komme forbrukerne til gode når de kommer, sier Mæland.

Siv Jensen skyter så inn at alle parter er fornøyde med møtet.

- Også aktørene har gitt utrykk for at de er glad for at de har kunne komme til dette møtet, det har aldri skjedd før og det er veldig positivt, sier hun.

- Vi har lite å bidra med
Kommunikasjonsdirektør Pål Heldaas i Statoil Fuel & Retail slår imidlertid tilbake.

- Vi svarer for rundt 10 prosent av bensinprisene, mens Siv Jensen står for 60 prosent, sier Heldaas.

- Det er allerede lave marginer i bransjen, så vi har lite å bidra med. Siv har mest å gi, fortsetter han.

Pål Heldaas sier at det er myndighetene som har størst påvirkningskraft.

Han viser til at bensinstasjonselskapenes bruttomarginer økte med 29 øre i perioden 2006 til 2011, mens veibruksavgiften økte med 107 øre i samme periode.

- Så det er Siv som må ta det største løftet?

- Ja, det sier seg selv. Siv må se på egne avgifter, sier Heldaas.

Han viser til den såkalte 60/30/10-regelen.

- 60 prosent utgjør avgifter, 30 prosent innkjøpspris og de siste 10 prosentene vår andel, sier Heldaas.

Du vil knapt merke endringen
Han gir imidlertid Siv Jensen litt skryt.

- Nå feier hun for egen dør og kutter avgiftene. Hun setter i realiteten ned avgiftene ved å fryse veibruksavgiftene og halverer avgiften på diesel, sier kommuniaksjonsdirektøren.

- Inflasjonen er jo veldig lav. Dette er småpenger?

- I en verden hvor drivstoffavgiftene har økt eller inflasjonsjustert hvert år er det en markant endring når de fryses, sier Heldaas.

- Staten har økt avgiftene med 107 øre og nå kuttes de med ca 1,5 prosent? Er ikke det småpenger?

- Det er et skritt i riktig retning, men vil ikke gi noen stor virkning for forbrukeren, sier Heldaas.


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere